Slutspilsteori

Bondeslutspil

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Bønder mod bønder

Dette uddrag fra “Euwe’s Slutspilsteori” dækker over slutspil med konge og en eller flere bønder mod konge og en eller flere bønder, kort sagt “bondeslutspil”, nogle gange også mindre korrekt kaldet “kongeslutspil”.

Vi dispenserer fra denne gruppe fra en opdeling i kapitler, fordi værdien af ​​genstande i det hele faktisk udgør ét stort kapitel, og derfor nøjes vi med en opdeling i grupper, som stort set stemmer overens med metoden fulgt af Berger og Robinowitsch. Denne opdeling, som udelukkende afhænger af mængden af ​​eksisterende materiale, giver følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er to-mod-en-slutspillet, da bondeslutspillets finesser er tydeligst i dette. Berger skelner, hvad angår dette slutspil, mellem forskellige formationer – en underafdeling, som vi til gengæld accepterer med en lille tilføjelse. Hvor opdeling af gruppen “to mod en” bliver:

Slutspillet “konge og bonde (bønder) mod konge alene” hører ikke til dette afsnit; det er blevet dækket i et tidligere afsnit. De principper, der præsenteres der, gælder dog også for de her omtalte slutspil.

I alle bondeslutspil er kongernes rolle af største betydning. Kongen måtte beskytte sine egne bønder og angribe de fjendtlige; han skal sørge for, at ingen fjendtlig fribonde vil stå udenfor hans kvadrat; han skal holde sin “kollega” indenfor tremmerne og helst skubbe ham tilbage.

Den, der ikke kan eller vil lave et bondetræk, skal spille med kongen, og det er ofte ensbetydende med at afgive territorium til modpartens konge. Det væsentlige i bondespillene er derfor et uafbrudt arbejde med tvangstræk, dvs. ikke et åbent slag, men en blokadekrig. Alle træk skal beregnes nøje, da det mest afhænger af, hvem der i sidste ende har oppositionen. Begrebet “opposition” er velkendt, og dets store betydning bør fremgå af de følgende eksempler. I alle bondeslutspil er målet at “forvandle” en fri bonde, og her, hvis nogensinde, “den der kommer først til møllen, får først malet”.

Tre bønder mod tre

I diagramstilling 2 er et studie af Th. C. L. Kok, hvor hvid fremtvinger sejren på en overraskende måde. Vi betragter først denne stilling uden kongerne og finder så noget helt nyt, nemlig fremkomsten af ​​en fribonde under følgende omstændigheder:

  • A) ingen involvering af kongerne;

  • B) lige antal bønder;

  • C) ingen svækkelse af bønderne;

  • D) alle seks fribønder på tre linjer direkte over og under hinanden.

Hvid i trækket kommer først til forvandling således: 1.c5 bxc5 (eller dxc5) 2.d5! (eller b5!) cxd5 (eller cxb5) 3.b5 (eller d5) osv.

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. God fornøjelse 🙂

Hvids forspring skal tilskrives, at de hvide bønder i  nedenstående diagramstilling har bevæget sig lidt længere frem end de sorte. Forskellen er dog kun et tempo, og det betyder i sig selv ikke det store. Men i betragtning af kongernes position, kan sådan en lille fordel gøre forskellen. Koks undersøgelse illustrerer dette på en særlig flot måde. Den hvide

konge står bedre end den sorte, og i forbindelse med det bringer gennembruddet c4-c5 afgørelsen. Bemærk dog, at hvid først må forberede dette gennembrud. Det ene som det andet fremgår af følgende varianter: (1) 1.c5? bxc5 (eller dxe5) 2.d5 (eller b5, cxb4+ eller cxd4+ og det hvide gennembrud er strandet). Af denne variant er det klart, at hvid skal starte med at give kongen – som allerede er i en gunstig stilling i det omfang, han kan forhindre forvandling af nogen blandt de fjendtlige bønder – et endnu bedre sted. Men hvilket felt er bedst? (2) 1.Kb3 Kf3 2.c5 dxc5! 3.b5 cxd4! 4.bxc6 d3 5.c7 d2 6.Kc2 Ke2, og hvid har ikke vundet noget som helst. (3) 1.Kb2? Kf3 2.c5 dxc5! 3.b5 cxd4 osv. med samme resultat som i variant 2. Åbenbart står den hvide konge ikke særlig godt b-linjen. (4) 1.Kc2? Kf3 2.c5 dxc5! 3.b5 cxd4! 4.bxc6 Ke2 med samtidig forvandling til dame. (5) 1.Kd3? Kf3 2.c5 bxc5! (2…dxc5? 3.b5 c4+ 4.Kc3! og vinder) 3.d5 cxd5 4.b5 c4+ og så 5.Kc2 Ke2!; eller 5.Kc3 Ke3!; eller 5.Kd4 c3 6.Kxc3 Ke3; eller endelig 5.Kd2 c3+ 6.Kd3 c2 7.Kd2 c1D+ 8.Kxc1 Ke2 i alle tilfælde med samtidig forvandling. (6) 1.Kd2! Det eneste rigtige træk. Sort har nu ingen parade mod truslen 2.c5, f.eks. 1…Kf3 2.c5 bxc5 3.d5 cxd5 4.b5 c4 (denne fremrykning kunne i variant 5 ske med tempogevinst) 5.b6 c3+ 6.Kxc3 Ke3 7.b7 d4+ 8.Kb2 d3 9.b8D og vinder; eller 1…c5 2.bxc5 bxc5 3.dxc5 dxc5 4.Ke3 og vinder; eller 1…b5 2.d5! henholdsvis 1…d5 2.b5! og vinder.

Tårn og to bønder mod tårn

Tårn og to bønder vinder som hovedregel mod tårn. Man kan skelne mellem om bønderne er forbundne eller adskilte. Forbundne bønder…