Afsnit 3

Officerer mod bønder

Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder. Vi skal først og fremmest skelne mellem:

  • A) tunge officerer (dronning og tårn) mod bønder;

  • B) lette officerer (løber eller springer) mod bønder.

Med en tung officer skal man spille efter gevinst, og det vil være dette afsnits opgave at afgøre, i hvilke tilfælde gevinsten kan opnås, og hvornår dette ikke er muligt. Med en let officer skal man spille efter remis, fordi gevinst i de fleste tilfælde er teoretisk umuligt. Undtagelser kan forekomme i slutspil med ​​springer mod konge og bonde. Disse undtagelser er baseret på det faktum, at bonden (der kan endda være to eller flere) ikke har nogen positiv, men kun negativ værdi under visse betingelser, da den begrænser mobiliteten af ​​ens egen konge og gør enhver mulig redning ved pat umulig. Det samme gælder slutspillet for to springere mod en eller flere bønder.

Følgende spørgsmål er vigtige til behandling af slutspil med officerer mod bønder:

  • 1) Er bonden nær forvandlingsfeltet?

  • 2) Støttes bonden af ​​sin egen konge?

  • 3) Kan kongen hjælpe sin officer?

I undtagelsestilfælde kan det også ske, at problemer skal løses, selv når man kæmper med to eller flere officerer mod en eller flere bønder.

Efter den tidligere korte oversigt over det stillede emne opdeler vi nu dette afsnit som følger:

Afsnit 2:

Afsnit 3:

  • Hovedafsnit 3: Løberen mod en eller flere bønder.

  • Hovedafsnit 4: Springeren mod en eller flere bønder.

  • Hovedafsnit 5: To eller tre officerer mod bønder.

5: To eller tre officerer mod bønder

Ligesom den langt fremrykket bonde i mange tilfælde kan holde remis i en kamp mod dronningen, har bonden/bønderne også en remischance i en kamp mod to eller tre officerer, der tilsammen groft svarer til dronningens værdi. Disse remischancer er generelt lavere, for i de fleste tilfælde vil den stærkere part have mulighed for at ofre en af ​​officeren mod bonden og stadig beholde nok materiale til at sætte modpartens konge mat.

Kampen mellem to springere og bonde/bønder er af en helt anden art. Det handler ikke kun om at beholde sit eget materiale, modstanderen må heller ikke miste sin bonde. Her er det vigtigt at gøre fjendens bonde ufarlig uden at besejre den. Matsætning med to springere mod bonde/bønder er ikke uden betydning for det praktiske spil, selvom det må erklæres, at chancerne for at tvinge mat er ret tynde. Vi opdeler dette hovedafsnit som følger:

5F: To springere mod bonde/bønder

Matsætning med to springere mod konge og bonde/bønder er den vigtigste del af dette hovedafsnit og kræver en helt særlig behandling. I alle slutspil med officerer mod bønder er det vigtigste spørgsmål, om der stadig er nok materiale til at kunne fremtvinge mat efter at bønderne er blevet ufarlige.

Med to springere mod bønder opstår der et helt andet problem. Dette problem begynder med spørgsmålet om, hvorvidt bonden (eller bønderne) er en direkte trussel. Hvis dette er tilfældet, er det nødvendigt at erobre bønderne, og så kan man kun opnå remis med to springere. For selvom begge springere er tilbage, er der ingen måde at tvinge mat mod den enlige konge. Vi er nødt til at foretage den allerede nævnte sondring mellem bønder med positiv og negativ værdi. Hvis parten med bønderne ikke har nogen chance for at vinde – fordi bønderne f.eks. ikke er langt fremme på brættet – ville det være bedre for den part slet ikke at have nogen bønder, for remis er jo en forudgående konklusion. I et sådant tilfælde er bønderne derfor mindre værd end ingenting: de har kun negativ værdi. Lad os først undersøge dette spørgsmål i detaljer. Vi vender tilbage til kampen mod en eller flere bønder med positiv værdi i slutningen af ​​dette afsnit.

Lad os nu behandle de tilfælde, hvor bønderne har en negativ værdi, hvorved der under visse betingelser er en systematisk skakmat med to springere. Man finder noget lignende i hovedafsnit 4B (Konge og springer mod konge og randbonde).

Med to springere er tingene meget vanskeligere. Hvis modstanderen kun har en bonde, som aldrig kan udgøre en trussel, kommer vi – teoretisk set – til følgende gevinstmulighed: den ene springer blokerer bonden, mens den anden springer driver modpartens konge ind i et hjørne sammen med sin konge. Så snart dette er lykkedes, frigiver den første springer bonden og begynder at skakke fjendens konge sammen med sin egen konge og den anden springer. Bondens negative værdi vises her, for så vidt som den stærkere part kan undgå remis ved pat.

Bemærk dog, at mat med to springere mod kongen og bonde/bønder ikke kan fremtvinges i alle stillinger. Forudsætningen herfor er under alle omstændigheder, at der er mulighed for at køre fjendens konge til randen, og at bonden kan blokeres i stor afstand fra dens felt. Først da vil man have tid nok til at gennemføre pat- og mat planerne. Nogle gange kan det ske, at mat-sætningen varer længere end 50 træk, selv med det bedste spil. I dette tilfælde foretages en undtagelse fra den såkaldte 50-træk-regel. Som det er kendt, bliver partiet ifølge denne regel automatisk remis, hvis der inden for 50 træk ikke er

  • a) skakmat er endnu ikke blevet fremtvungen,

  • b) der ikke er foretaget bondetræk og

  • c) ingen officerer eller bonde er slået.

Først to diagramstillinger for at gøre os bekendt med det grundlæggende i dette slutspil.

Diagram 1a

Sort er pat, men hvid i trækket kan ophæve denne pat på en sådan måde, at sort stadig kan foretage to bondetræk, hvilket er lige nok til at sætte kongen på a8 mat.

Der følger:

1.Sg2-e3 g3-g2 2.Se3-d5 g2-g1D 3.Sd5-c7# mat.

Vi bemærker en væsentlig forskel i funktionen af ​​de to springere.

En af dem, sammen med kongen, holder fjendens konge, den anden blokerer bonden, venter på det rigtige øjeblik, og så pludselig, ved at slippe bonden, kommer springeren tæt på fjendens konge med et par træk og sætter mat. På grund af denne funktionsforskel vil vi give de to springere to forskellige navne: pat-springeren og mat-springeren.

Mat-springeren må kun gribe ind, hvis dette kan fremtvinge mat. Men det betyder ikke, at kun mat-springeren kan sætte mat. Det kan ske, at de to springere skifter roller i sidste øjeblik.

Diagram 1b

Mat-springer og Pat-springer bytter roller.

Se7 er pat-springeren og Se2 er mat-springeren.

Men hvid har en god mulighed for at skifte roller:

1.Se2-d4 e3-e2 2.Sd4-c6+ Kb8-a8 3.Se7-d5 e2-e1D 4.Sd5-c7#.

Til denne matsætning, kan vi opdele i fire faser: 1. bondens fastlæggelse; 2. kongen tvinges ud til kanten; 3. kongen tvinges i et hjørne; 4. matsætning af den indelukkede konge.

For hver af disse faser giver vi nu vigtige instruktioner her:

  • 1: Angriberen skal forsøge at holde bonden så langt væk fra forvandlingsfeltet som muligt, mens forsvareren skal forsøge at reducere afstanden til forvandlingsfeltet så meget som muligt.

  • 2: Der er ingen metode, der passer til alle til at marginalisere fjendens konge; generelt vil dette mislykkes med det resultat, at spillet bliver remis. Men hvis afstanden mellem bonden og forvandlingsfeltet er meget stor, er der en lidt større chance for succes, da mat-springeren så kan forlade sin post tidligere for at gøre det lettere for pat-springeren.

  • 3: Kongen og pat-springeren kan drive den modsatte konge fra det ene hjørne til det andet på randlinjen. Den flygtende konge kan midlertidigt forlade randen i felterne b2, b7, g7 og g2. Formålet med denne kongejagt over hjørnefeltet er at gøre mat-springerens arbejde lettere. Fjendens konge fastholdes, så snart den har nået det hjørne, der er mest fordelagtigt for mat-springeren.

  • 4: For at tvinge skakmat er det nødvendigt, at fjendens konge står i hjørnet eller lige ved siden af ​​og ikke kan undslippe. De kritiske felter er derfor b1-a1-a2; a7-a8-b8; g8-h8-h7 og h2-h1-g1.

Det er generelt uden betydning, om modstanderen har en bonde på randen. Dette udelukker ikke muligheden for, at en bonde fra randen kan lette mat på grund af analogien med kongens og springerens matsætning mod bonde og bonde på randen (se afsnit 4A). Til dette er det derefter nødvendigt, at kravene nævnt i afsnit 4A er opfyldt; kun afstanden fra forvandlingsfeltet er ligegyldig, da den anden springer kan blokere den modsatte konge tilstrækkeligt.

Efter disse generelle overvejelser kan vi begynde at håndtere dette slutspil. Vi følger undersøgelserne af den russiske studiekomponist og analytiker A. Troitzky, der nu betragtes som den bedste ekspert inden for dette vanskelige og i øvrigt lidt studerede slutspil. Først og fremmest er det vigtigt at lære de stillinger at kende, hvor mat kan tvinges.

Troitzky skelner mellem vandret og lodret opstilling og introducerer yderligere udtrykkene normale og unormale. Udtrykkene “lodret” og “vandret” henviser til kongens stilling med hensyn til pat-springeren. “Normal” betyder, at det er forsvaret i trækket, “unormal”, at angriberen er i trækket.

[Event "Den lodrette opsætning"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Albin, Adolf"] [Black "Berger, Johann"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/5K1k/8/5N2/p7/N7/8/8 b - - 0 1"] [PlyCount "12"] [SourceVersionDate "2021.08.14"] {[#] Lodret opsætning; hvid i trækket: unormalt; sort i trækket: normal. Hvid vinder. I diagramstillingen danner Kf7 - Sf5 den "lodrette opsætning". Den lodrette opsætning kræver kongens vandrette opposition (Kf7 - Kh7) og omvendt. Den lodrette eller vandrette opsætning danner udgangspunktet for den faktiske matføring, dvs. den bestemmer det tidspunkt, hvor mat-springeren skal gribe ind. Det er vigtigt, at denne springer griber ind med en tempogevinst, dvs. med skak, for ellers ville den frigivne bonde gå ind i dronningen for tidligt, især hvis det er en langt fremskreden fribonde, der kun har to eller tre felter til forvandling. Generelt er det ikke nødvendigt for mat-springeren at give skak på et bestemt felt. Antager vi f.eks. at bonden og mat-springeren er forskellige i diagramstillingen, men under alle omstændigheder på en sådan måde, at denne springer stadig kan give skak, før bonden går ind i dronningen, så efter Sf8+ ville der altid være Sf5-e7-g6 med efterfølgende mat. Men nu hvor mat-springeren i diagramstillingen er for langt væk til at gribe ind på f8, f6 eller g5, er tingene lidt vanskeligere. Det eneste felt, hvorfra denne springer kan gribe ind i tide (dvs. før bonden forvandles) er g6. Derfor er det nødvendigt, at sort giver skak, og vi kommer også til erkendelsen af ​​betydningen af ​​stjernebilledet, som af Troitzky kaldet "normal" og "unormal". "Normal", dvs. med sort til at trække, er svaret i diagramstillingen som følger:} 1... Kh8 2. Nc4 a3 (2... Kh7 3. Ne5 (3. Nce3 a3 (3... Kh8 4. Nd5 a3 5. Nf6 a2 6. Nh4 a1=Q 7. Ng6#) 4. Ng4 a2 5. Nf6+ Kh8 6. Nh4 a1=Q 7. Ng6#) 3... a3 4. Ng6 a2 5. Nf8+ {kommer ud på det samme, som i hovedvarianten.}) 3. Ne5 (3. Nxa3 Kh7 4. Nc2 Kh8 5. Nce3 Kh7 6. Ng4 Kh8 7. Nfh6 Kh7 8. Kf8 Kg6) 3... a2 4. Ng6+ Kh7 5. Nf8+ Kh8 6. Ne7 a1=Q 7. Neg6# 1-0 [Event "Den lodrette opsætning"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Petrov, Alexander"] [Black "Pirc, Vasja"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/5K1k/8/5N2/p7/N7/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "21"] [SourceVersionDate "2021.08.14"] {[#]} 1. Kf6 ({Denne løsning er ikke mulig, som vi viste i forrige eksempel, hvis det er hvid i trækket i diagramstillingen. Mat-springeren (Troitzky kalder den "reserve-springeren") kan ikke gribe ind i tide, og sort ville efter } 1. Nc4 $2 {med} a3 $1 {fremtvinge remis efter f.eks.:} 2. Nxa3 Kh8 3. Nc4 Kh7 4. Ne5 Kh8 5. Ng6+ Kh7 6. Nfe7 Kh6 7. Ng8+ Kg5 $11) (1. Ng3 {vinder også, dog nogle træk senere end i hovedvarianten:} Kh8 2. Kf6 Kg8 3. Nf5 Kf8 4. Ng7 Kg8 5. Ne6 Kh8 6. Kf5 Kh7 7. Kg5 Kh8 8. Kh6 Kg8 9. Kg6 Kh8 10. Nc4 a3 11. Ne5 a2 12. Nf7+ Kg8 13. Nh6+ Kh8 14. Ng5 a1=Q 15. Ngf7# $18) 1... Kh8 ({Efter} 1... Kg8 2. Ke7 {og hvid når sine intentioner et træk tidligere.}) 2. Ke7 Kg8 ( 2... Kh7 3. Kf7 Kh8 4. Nc4 a3 5. Ne5 a2 6. Ng6+ Kh7 7. Nf8+ Kh8 8. Nh4 a1=Q 9. Nhg6#) 3. Ke8 Kh8 4. Kf8 Kh7 5. Kf7 {Endelig er vi tilbage ved udgangspunktet, men med sort i trækket i stedet for hvid. Den sorte konge holdes i den kritiske zone og kan ikke opretholde oppositionen, fordi g7-feltet er utilgængelig. Hvid sætter nu mat på den netop nævnte måde:} Kh8 6. Nc4 a3 7. Ne5 a2 8. Ng6+ Kh7 9. Nf8+ Kh8 10. Nh4 a1=Q 11. Nhg6# 1-0 [Event "Den vandrette opsætning"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Kashdan, Isaac"] [Black "Kotov, Alexander"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "6k1/8/4N1K1/8/p7/N7/8/8 b - - 0 1"] [PlyCount "12"] [SourceVersionDate "2021.08.14"] {[#] Vandret opsætning; hvid i trækket: unormalt; sort i trækket: normal. Hvid vinder. I diagramstillingen danner Kg6 - Se6 den "vandrette opsætning". På samme måde matter hvid i diagramstillingen med den vandrette opsætning, kun med den forskel at mat-springeren ikke skal gribe ind via g6, men via f7. Så løsning af diagramstillingen, "normal", dvs. med sort i trækket:} 1... Kh8 2. Nc4 (2. Nb5 {når også hvids mål: Hvid har andre træk til sin rådighed, men lad os først se på nogle andre 2. træk for sort:} {Efter} a3 ({På} 2... Kg8 {vil} 3. Nc3 a3 ({eller} 3... Kh8 4. Ne4 a3 5. Nf6 a2 6. Ng5 a1=Q 7. Nf7# $18 {og sort er mat.}) {fører til} 4. Nd5 a2 5. Ne7+ Kh8 6. Ng5 a1=Q {efterfulgt af} 7. Nf7# $18 {og hvid vinder.}) 3. Nd6 a2 (3... Kg8 { vil blive besvaret med} 4. Ne8 {og efter} Kh8 5. Nf6 a2 6. Ng5 a1=Q 7. Nf7# $18 {vinder hvid.}) 4. Nf7+ Kg8 5. Nh6+ Kh8 6. Ng5 {bliver} a1=Q {besvaret med} 7. Ngf7# $18 {og sort er mat.}) ({Både} 2. Ng5 Kg8 3. Ne6 Kh8 4. Nc4 a3 5. Ne5 a2 6. Nf7+ Kg8 7. Nh6+ Kh8 8. Ng5 a1=Q 9. Ngf7# $18 {og hvid vinder.}) ({og} 2. Nc5 {fører til det samme, som i ovenstående variant:} Kg8 3. Ne6 Kh8 4. Nc4 a3 5. Ne5 a2 6. Nf7+ Kg8 7. Nh6+ Kh8 8. Ng5 a1=Q {og efter} 9. Ngf7# $18 { vinder hvid.}) ({Efter} 2. Ng7 {kan sort fortsætte med} Kg8 {og hvid har nu to muligheder:} {Bedre er} 3. Ne6 ({På} 3. Kf6 $2 {følger} Kf8 $1 4. Ne6+ Ke8 5. Nc5 Kd8 6. Kf7 Kc8 7. Ke7 Kc7 ({Her ville} 7... Kb8 $2 {blive besvaret med} 8. Kd7 $1 {og efter følgende vinder hvid:} Ka8 9. Kc7 Ka7 10. Nb5+ Ka8 11. Nd7 a3 12. Nb6# $18) 8. Nd3 Kc6 9. Ke6 {og efter} Kc7 10. Ne5 $11 {er stillingen remis.}) 3... Kh8 4. Nb5 a3 5. Nd6 (5. Nxa3 $4 {er en grov fejl, og sort vil efter} Kg8 {opnå remis} 6. Nc2 Kh8 7. Na1 Kg8 8. Nc2 Kh8 9. Ncd4 Kg8 $11 { stillingen er remis.}) {og efter} 5... a2 {vinder hvid på følgende måde:} 6. Nf7+ Kg8 7. Nh6+ Kh8 8. Ng5 a1=Q 9. Ngf7# $18) 2... a3 3. Ne5 ({Også} 3. Nd6 { kan spilles her, der kan f.eks. følge:} a2 4. Nf7+ Kg8 5. Nh6+ Kh8 6. Ng5 a1=Q 7. Ngf7# $18 {og sort er mat.}) 3... a2 4. Nf7+ Kg8 5. Nh6+ Kh8 6. Ng5 ({ Her vinder} 6. Nd8 {også efter} a1=Q {og sort får ikke noget ud af sin nye dronning, da han efter} 7. Ndf7# $18 {er mat.}) 6... a1=Q 7. Ngf7# 1-0 [Event "Den vandrette opsætning"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Stoltz, Gösta"] [Black "Reshevsky, Samuel"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "6k1/8/4N1K1/8/p7/N7/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "21"] [SourceVersionDate "2021.08.15"] {[#] Og nu diagramstilling med "unormal", så hvid er i trækket:} 1. Kf6 (1. Ng7 Kf8 2. Kf6 Kg8 3. Ne6 Kh8 4. Kf5 Kh7 5. Kg5 Kh8 6. Kh6 Kg8 7. Kg6 Kh8 8. Nc4 a3 9. Ne5 a2 10. Nf7+ Kg8 11. Nh6+ Kh8 12. Ng5 a1=Q 13. Ngf7#) 1... Kh8 2. Kg5 Kh7 3. Kh5 Kh8 4. Kh6 Kg8 5. Kg6 {og vi har nået diagramstillingen "normal" som vi behandlede i det forrige eksempel, det vil sige, at sort er i trækket og de hvide styrker sætter mat med 6.Sc4 (eller Sb5) osv. Det er ikke ubetydeligt, at hvid ikke kun foretager overgangen fra den "unormale" opsætning til en "normal" opsætning, men - om nødvendigt - kan hvid også skifte fra vandret til lodret opsætning og omvendt. Dette kan være vigtigt, hvis bonden og mat-springeren er i en anden stilling end i det forrige eksempel og i diagramstillingen.} Kh8 6. Nc4 (6. Nb5 Kg8 (6... a3 7. Nd6 a2 8. Nf7+ Kg8 9. Nh6+ Kh8 10. Ng5 a1=Q 11. Ngf7#) 7. Nd6 a3 8. Nf5 a2 9. Ne7+ Kh8 10. Ng5 a1=Q 11. Nf7#) 6... a3 7. Ne5 (7. Nd6 a2 8. Nf7+ Kg8 9. Nh6+ Kh8 10. Ng5 a1=Q 11. Ngf7#) 7... a2 8. Nf7+ Kg8 9. Nh6+ Kh8 10. Ng5 (10. Nd8 a1=Q 11. Ndf7#) 10... a1=Q 11. Ngf7# 1-0

Nu til et sjælden eksempel fra det praktiske spil:

Fra partiet, Michell-Lilienthal, Hastings 1934/35. Hvid i trækket. I praksis forekommer denne slags slutspil sjældent. Dette skyldes dels, at den stærkere part forsøger at undgå at skabe et sådant slutspil, på den ene side fordi chancerne for at vinde anslås at være meget små og på den anden side fordi de fleste spillere kun har en meget vag idé af den metode, der blev brugt til dette slutspil, skal anvendes. I moderne turneringer er dette slutspil kun forekommet én gang. Den kritiske del af dette spil blev undersøgt i detaljer af Troitzky i det russiske skakblad “Schachmaty” i 1935, og han viste, at begge spillere havde begået alvorlige fejl. Se partiet i nedenstående:

[Event "Hastings 1934/35"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Michell, Reginald Pryce"] [Black "Lilienthal, Andor"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/p5k1/K7/5n2/8/1P6/2n5/8 w - - 0 1"] [PlyCount "66"] [SourceVersionDate "2021.08.14"] {[#] Fra partiet, Michell-Lilienthal, Hastings 1934/35. Hvid i trækket. I praksis forekommer denne slags slutspil sjældent. Dette skyldes dels, at den stærkere part forsøger at undgå at skabe et sådant slutspil, på den ene side fordi chancerne for at vinde anslås at være meget små og på den anden side fordi de fleste spillere kun har en meget vag idé af den metode, der blev brugt til dette slutspil, skal anvendes. I moderne turneringer er dette slutspil kun forekommet én gang (se diagramstillingen). Den kritiske del af dette spil blev undersøgt i detaljer af Troitzky i det russiske skakblad "Schachmaty" i 1935, og han viste, at begge spillere havde begået alvorlige fejl. Der fulgte (fra diagramstillingen):} 1. Kxa7 $2 {I princippet den første fejl. I denne stilling skal den svagere spiller bestræbe sig på at bringe sin bonde frem så langt som muligt.} ({Derfor var} 1. b4 $1 {her den korrekte fortsættelse, fx} Nd6 2. Kxa7 {Nu tvungen;} ({for efter} 2. b5 $2 Nc8 3. Kb7 Nd4 {ville sort redde sin bonde og vinde. Der kunne f.eks. følge:} 4. Ka6 Kf6 5. Ka5 Ke5 6. Ka4 Kd5 7. Kb4 Nb6 8. Ka3 Nxb5+ $19 {og sort vinder.}) 2... Nb5+ 3. Kb6 Ncd4 {med remis, da den hvide konge ikke køres ind i en af ​​de farlige zoner (dvs. nær hjørnefelterne). Man kan ikke tvinge dette med en konge og en springer, mens udsigten til at støtte dette projekt med sin mat-springer - et udsigtspunkt, der alligevel kun er meget lille - er fuldstændig negeret, da bonden kun er 4 felter væk fra forvandlingen.}) 1... Nb4 {Nu er bonden 5 felter fra forvandlingsfeltet, hvilket betyder, at sort har ringe chance for at vinde.} 2. Kb6 Nd4 3. Kc5 Ndc6 4. Kd6 {Kongen forsøger at flygte fra mat-springerens aktivitetsområde, så denne officer ikke aktivt kan hjælpe uden at trække. Her støder den hvide konges flugt dog på store vanskeligheder, for den eneste vej ud er via c4-c3-d2-e2 nær hjørnefeltet h1. Denne "nødudgang" forbliver åben, selv efter teksttrækket. } Kf6 5. Kd7 ({Bedre chance for at komme ud af Sb4' effektområde, giver} 5. Kc5 {fx.:} Ke5 6. Kc4 Ke4 7. Kc3 Ke3 ({eller} 7... Nd5+ 8. Kc4 Ncb4 9. Kc5 Ke5 10. Kc4 Kd6 11. Kd4 Nc6+ $19 {sort vinder.}) 8. Kc4 Ke4 9. Kc5 Ke5 10. Kc4 Kd6 11. Kb5 Kd5 12. Kb6 Nd4 $19 {og sort vinder.}) 5... Ke5 6. Ke8 {At gå til randen er helt sikkert farligt. Her foretages teksttrækket dog ikke helt frivilligt, for efter 6.Kc7 ville Sb4's nærhed have været farlig for hvid igen. Det er bemærkelsesværdigt, at sort ikke med magt kan opnå en vindende stilling hverken efter teksttrækket eller efter 6.Kc7.} Ke6 7. Kf8 Kf6 8. Ke8 Ne5 {Sort indser, at han ikke kan komme længere med kongetræk. Det betyder imidlertid, at den hvide konge har en anden mulighed for at komme fra randen.} 9. Kd8 ({På} 9. Kf8 {ville sort vinde med} Nf7 {f.eks.} 10. Kg8 $2 ({Hvid kan spille bedre i denne variant, nemlig} 10. Ke8 {dette fører så til hovedvarianten efter} Ke6 11. Kf8 Nd6 12. Kg7 Kf5 13. Kh6) 10... Nd6 11. Kf8 { og nu mat i 7 træk efter:} Nd5 12. b4 Nc7 13. b5 Ne6+ 14. Kg8 Kg6 15. b6 Nf5 16. b7 Ne7+ 17. Kh8 Ng5 18. b8=Q Nf7# {mat. Da bonden stadig skal foretage 5 træk (maksimum), kan mat-springeren gribe forholdsvis tidligt ind.}) 9... Ke6 10. Ke8 $2 {10.Kc7 var absolut nødvendig her. Efter teksttrækket kan sort i trækket nu fremtvinge mat i maksimalt 33 træk. Nu følger vi ikke længere partiet, der endte remis efter en række dårlige træk fra sort, men derimod Troitzkys ekstraordinært lærerige analyser.} Nf7 $1 {Et vigtigt træk. Den hvide konge kan ikke længere flygte via d8, mens flugten via f8-g7 ikke fører til den ønskede succes.} ({For god ordens skyld, viser vi her afslutningen på ovenstående parti uden yderligere kommentarer. Det fortsatte med:} 10... Kd6 11. Kf8 Kd7 12. Kg7 Ke6 13. Kh6 Nf3 14. Kg6 Nd5 15. b4 Nf4+ 16. Kg7 Nd4 17. b5 Nf5+ 18. Kf8 Nh6 19. b6 Kd7 20. Kg7 $11) 11. Kf8 Nd6 {Samme taktik; nu kan den hvide konge ikke gå til e8.} 12. Kg7 ({Efter} 12. Kg8 Kf6 { vinder sort meget mere komfortabelt:} 13. Kf8 ({eller} 13. Kh7 Nf5 14. Kg8 Ke7 15. Kh7 Kf7 {Det betyder, at den lodrette opsætning er normal, fordi det er den svagere part i trækket. Men det gør ingen forskel her, for Sort kan helt sikkert sætte mat efter 4 træk: Sb4-d5-f6(+) og Sf5-e7-g6.} 16. Kh8 Nd5 17. b4 Nf6 18. b5 Nh4 19. b6 Ng6# $19) 13... Nd5 14. b4 Nb6 15. Kg8 Nd7 16. b5 Nf5 17. Kh8 Kf7 18. b6 Nf6 19. b7 Nh4 20. b8=Q Ng6#) 12... Kf5 $1 13. Kh6 { Relativt bedst. På 13.Kf8 Kg8 eller Kh8 kan sort tvinge den netop nævnte mat med 13...Kf6 osv.} ({Men matføringen efter} 13. Kh7 Kg5 14. Kg7 {er interessant. I begyndelsen følger den samme variant, der blev angivet i det 9. træk af hvid, men det overraskende er, at den egentlige matføring kan begynde, uden at fjendens konge står på randen:} Nc6 15. b4 Nd4 16. b5 Ne6+ 17. Kh7 Ne8 18. b6 Nf6+ 19. Kh8 Kg6 20. b7 Ng5 21. b8=Q Nf7# {Denne variant viser klart den fordel, at bonden stadig er blokeret 5 træk fra dens forvandlingsfelt (sammenlign noten ved hvids 1. træk).}) 13... Ne8 14. Kh5 { Igen det bedste.} ({Efter} 14. Kh7 Kg5 15. Kg8 {(eller Kh8)} Kf6 {kommer vi til stillinger, der allerede er blevet behandlet:} 16. Kf8 ({eller} 16. Kh7 Ng7 17. Kh6 {og mat-springeren griber ind:} Nc6 18. b4 Ne5 19. b5 Ng4+ 20. Kh7 Kf7 21. b6 Nf5 22. b7 Nf6+ 23. Kh8 Ne7 24. b8=Q Ng6# $19) 16... Ng7 {(eller Sd6)} 17. Kg8 Ne6 18. Kh7 Kg5 {og 19...Kg6 = vandret opsætning ("normal eller unormal" er ligegyldig her).}) 14... Ng7+ 15. Kh4 ({Eller} 15. Kh6 Kf6 16. Kh7 Nf5 {og sort fremtvinger en lodret opsætning, hvorefter mat følger i 5 træk. Den hvide konge skal altid flygte i samme retning: Sort driver den hvide konge ind i a1-zonen, mod mat-springeren. Det er vigtigt, at kongen i denne zone hindres af sin egen bonde.}) 15... Kf4 16. Kh3 Nf5 17. Kg2 ({Det samme gentages i h1-zonen, som vi lige har oplevet i h8-zonen:} 17. Kh2 Kf3 18. Kh3 ( {eller} 18. Kg1 Ne3 19. Kh2 Kg4 {efterfulgt af 20...Kg3 = vandret opsætning ("normal eller unormal" spiller her ikke nogen rolle).}) 18... Nd3 $1 19. b4 Nf4+ 20. Kh2 Kf2 {osv.}) 17... Ke3 18. Kf1 {Relativt det bedste (analogt med hvids 13. træk).} ({Efter endnu et kongetræk kan sort tvinge mat i h1-zonen efter} 18. Kg1 {og nu} Kf3 $1 {hvorefter der f.eks. kan følge:} 19. Kf1 Nd3 $1 20. b4 Ne3+ 21. Kg1 Kg3 22. b5 Nf4 23. b6 Ne2+ 24. Kh1 Ng4 25. b7 Nf2# { mat. Bemærk, at den sorte konge er på et felt i diagonalen b8-h2, og derfor må skakmat fremtvinges, før bonden går ind i dronningen.}) 18... Nh4 ({ Men ikke} 18... Nd3 $2 19. b4 Kf3 20. b5 Ne3+ 21. Kg1 Kg3 22. b6 Nf4 23. b7 Ne2+ 24. Kh1 Ng4 25. b8=Q+ {og hvid får sin nye dronning med skak! (Sort kan så kun fremtvinge en remis, som vi senere viser i afsnit 5).}) 19. Ke1 Ng2+ 20. Kd1 Kd3 21. Kc1 Ne3 22. Kb2 Nec2 {Nu bliver det klart, på hvilken måde bonden også ufrivilligt deltager i matføringen; fordi b3-feltet er taget fra kongen, bliver kongen holdt i den kritiske zone. Igen ser vi de alvorlige konsekvenser af hvids første træk (Kxa7? I stedet for b4!)} 23. Kb1 ({Efter} 23. Kc1 Ke2 24. Kb1 Kd1 25. Kb2 {er der en hurtigere variant, hvilket er let at se, hvis man sammenligner denne variant med teksttrækket.} Kd2 26. Kb1 Nd4 27. Ka1 Nd3 28. Kb1 Nb5 29. Ka1 Nc3 30. b4 Kc2 31. b5 Nc1 32. b6 Nb3#) 23... Ke2 24. Kc1 Ke1 25. Kb1 Kd1 26. Kb2 Kd2 27. Kb1 Na3+ 28. Kb2 Nb5 {Dette træk (Sb5) ville også have været fulgt efter 28.Ka1.} 29. Kb1 Nd3 {Den sidste indgriben fra mat-springeren.} 30. b4 ({Eller} 30. Ka1 {som vil blive besvaret med} Nc3 {og efter} 31. b4 {vinder sort således:} Kc2 32. b5 Nc1 33. b6 Nb3# $19) ({På} 30. Ka2 {følger} Kc2 31. b4 Nc1+ 32. Ka1 {og efter} Nd4 33. b5 Ndb3# $19 {er hvid mat.}) 30... Nc3+ 31. Ka1 Kc2 32. b5 Nc1 33. b6 Nb3# { Læren fra denne storslåede matføring er den måde, hvorpå den hvide konge flyttes fra e8 til a1.} 1-0

Officersudviklingen

Alligevel var der før Morphys tid ikke rigtig nogen, der tog konsekvensen af dette, og når det store amerikanske geni var sin samtids mestre…