Slutspilsteori

Bondeslutspil

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Bønder mod bønder

Dette uddrag fra “Euwe’s Slutspilsteori” dækker over slutspil med konge og en eller flere bønder mod konge og en eller flere bønder, kort sagt “bondeslutspil”, nogle gange også mindre korrekt kaldet “kongeslutspil”.

Vi dispenserer fra denne gruppe fra en opdeling i kapitler, fordi værdien af ​​genstande i det hele faktisk udgør ét stort kapitel, og derfor nøjes vi med en opdeling i grupper, som stort set stemmer overens med metoden fulgt af Berger og Robinowitsch. Denne opdeling, som udelukkende afhænger af mængden af ​​eksisterende materiale, giver følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er to-mod-en-slutspillet, da bondeslutspillets finesser er tydeligst i dette. Berger skelner, hvad angår dette slutspil, mellem forskellige formationer – en underafdeling, som vi til gengæld accepterer med en lille tilføjelse. Hvor opdeling af gruppen “to mod en” bliver:

  • A. Isolerede bønder med en fri bonde.

  • B. Isolerede bønder uden en fri bonde.

  • C. Fastgjorte formationer med fri bonde.

  • D. Fastgjorte formationer uden en fri bonde.

  • E. Sammenhængende, ufaste bønder uden fri bonde.

  • F. Forskellige formationer.

Slutspillet “konge og bonde (bønder) mod konge alene” hører ikke til dette afsnit; det er blevet dækket i et tidligere afsnit. De principper, der præsenteres der, gælder dog også for de her omtalte slutspil.

I alle bondeslutspil er kongernes rolle af største betydning. Kongen måtte beskytte sine egne bønder og angribe de fjendtlige; han skal sørge for, at ingen fjendtlig fribonde vil stå udenfor hans kvadrat; han skal holde sin “kollega” indenfor tremmerne og helst skubbe ham tilbage.

Den, der ikke kan eller vil lave et bondetræk, skal spille med kongen, og det er ofte ensbetydende med at afgive territorium til modpartens konge. Det væsentlige i bondespillene er derfor et uafbrudt arbejde med tvangstræk, dvs. ikke et åbent slag, men en blokadekrig. Alle træk skal beregnes nøje, da det mest afhænger af, hvem der i sidste ende har oppositionen. Begrebet “opposition” er velkendt, og dets store betydning bør fremgå af de følgende eksempler. I alle bondeslutspil er målet at “forvandle” en fri bonde, og her, hvis nogensinde, “den der kommer først til møllen, får først malet”.

To bønder mod én bonde, Gruppe A

Det er slutspil, hvor den stærkeste part har en mere isoleret fribonde, mens de to andre bønder ikke er fribønder. De to vigtigste gevinstmetoder forbliver i disse tilfælde:

Isolerede bønder med en fri bonde

  • I forvandlingen af merbonden; og

  • I bytte for den frie ekstra bonde for den fjendtlige bonde for derved at opnå en af ​​gevinststillingerne i konge plus bonde mod ensom konge

I praksis kan den forsvarende part for det meste stoppe den frie merbonde, men så er gevinsten efter den anden metode normalt sikret. Af stor betydning er den vandrette afstand mellem bønderne; jo større afstanden er, jo lettere kan gevinsten fremtvinges. Men hvis den vandrette afstand er lille (en eller to rækker), og den forsvarende konge står godt, så er det nogle gange ekstremt svært eller endda umuligt at vinde. Stillinger af typen vist i nr. 1 vindes næsten altid, medmindre tårnbønder er involveret.

Hvis vi flytter Kh5 til g5, bonde h4 til g4 og Kf5 til e5, er bonde g4s forvandling sikret. Hvid vinder ligeledes, hvis vi lader kongernes stilling være uændret, men flytter bonde a4 til b4 og bonde a5 til b5; hvid spiller så 1.Kh6 Kf6 2.h5 Kf7 3.Kg5 Kg7 4.Kf5 og vinder let med b-bonden. Den reelle stilling (1) kan dog ikke vindes; h4-bonden kan ikke gå i dronning, og når det lykkes hvid at erobre a5-bonden, gør den sorte konge først h-bonden harmløs og ankommer så lige i tide til c8:

1.Kh6 Kf6 2.h5 (På 2.Kh7 kan såvel 2…Kf7 som 2…Kf5 følge) Kf7 3.Kh7 (Efter 3.Kg5 Kg7 4.Kf5 Kd6 5.Ke5 Kxh5 6.Kd5 Kg6 osv. kommer den sorte konge til c8, hvormed sort kan sikre sig remis) Kf6! (Meget vigtigt. Efter 3…Kf8? 4.Kg6 Kg8 5.Kf6 Kh7 6.Ke6 Kh6 7.Kd6 Kxh5 8.Kc6 Kg6 9.Kb6 Kf7 10.Kxa5 Ke7 11.Kb6 Kd7 12.Kb7 ser det ud til, at hvid vinder) 4.Kg8 (Eller 4.h6 Kf7, og den hvide konge kommer ikke mere ud. På 4.Kh6 følger igen 4…Kf7) Kg5 og stillingen er remis.

Et eksempel fra A. Bauer.
Den sorte bonde er endnu ikke flyttet, hvilket i sig selv er en fordel, fordi denne bonde nu ikke er udsat for angreb. En anden fordel for sort er, at den indirekte afbytning af bonde c4 med bonde a7 ikke giver nogen udsigt til succes, da den resterende tårnbonde aldrig kan vinde. Disse fordele bliver dog værdiløse på grund af den alvorlige ulejlighed, som sort ikke kan spille i det afgørende øjeblik. Hvid vinder således:
1.Kd4 Kd6 2.c5+ Kc6 3.Kc4 Kc7 (Uden udsigter er 3…a6 eller 3…a5 f.eks.: 3…a6 4.Kd4 Kc7 5.Kd5 Kd7 6.c6+ Kc7 7.Kc5 Kc8 8.Kb6 osv.) 4.Kd5 Kd7 5.c6+ Kc7 6.Kc5 Kc8 7.Kd6 Kd8 8.c7+ (Også 8.a4 vil vinde for hvid) Kc8 9.Kc6 a6 (eller a5) 10.Kb6 a5 (eller a4) 11.a4 (eller a3) og hvid vinder.

Sort i trækket ville med det samme tabe her, fordi han skulle opgive kvadrat b6. Hvid skal derfor forsøge at opnå samme stilling men med sort i trækket. Dette foregår ved hjælp af en eller flere såkaldte trekanter, f.eks. Kc5-d5-c4-c5 eller Kc5-d5-d4-c5, som manøvrer den sorte konge ikke kan efterligne, fordi han har for lidt bevægelsesfrihed. Der fulgte:
1.Kd5 Kc8 (Det eneste træk. På 1…Kb8 eller 1…Kd8 vinder 2.Kd6 Kc8 3.Kc7) 2.Kd4 (eller c4) (Spiller sort nu 2…Kc7, fuldfører hvid trekanten med 3.Kc5, og processen er færdig.) Kd8 (eller b8) 3.Kc4 Kc8 4.Kd5 (Returtrekanten. Den hvide konge er nu i en sådan position, at han med næste træk får oppositionen under alle omstændigheder.) 4…Kd8 (eller b8) 5.Kd6 Kc8 6.c7 og hvid vinder.

Loading...