Midtspillet i skak

Inddeling af midtspillet kan gribes an på forskellig vis. Det mest nærliggende standpunkt er, at gå ud fra stillingens ejendommeligheder f.eks. der for hånden værende materiale, karakteristiske bondeformationer o.s.v. Man går altså ud fra den øjeblikkelige stilling på brættet, men da denne tilstand kan forandres ved hvert træk, må man vælge ejendommeligheder, der har en mere eller mindre blivende karakter. I skakspillets sprogbrug kalder man disse ejendommeligheder for kendetegn, og sådanne kendetegn skal være vor første rettesnor ved inddelingen af midtspillet.

Foruden den omtalte inddeling, der beror på den øjeblikkelige tilstand, og som vi kan betegne med ordet statisk, optræder en anden tilstand, der går ud fra begivenhederne på brættet, og som derfor bør betegnes som dynamisk. Dersom vi til eksempel samler alle dele af partiet, hvor der udføres et kongeangreb, så ser vi sagen fra en dynamisk synsvinkel. Det er klart, at begge disse inddelinger griber ind i hinanden: et kongeangreb kan foretages under forskellige bondeformationer, og omvendt kan en bestemt aggressiv bondeformation tjene til andet end et kongeangreb. Både den statiske og den dynamiske inddeling er baseret på objektive kendetegn, der enten vedrører tilstanden eller begivenhederne. Ved behandlingen af midtspillet må man dog ikke udelukke den subjektive side af sagen, da det nu engang snarere er en undtagelse end en regel, at der i en given stilling kun er eet træk, der duer, og dersom man således har valget mellem flere gode træk, så spiller de subjektive faktorer en rolle, hvorfor vi ved siden af det statiske og dynamiske har fået et tredje udgangspunkt.

Det kan med andre ord være meget godt at ordne stoffet efter visse teorier; men til syvende og sidst dikteres inddelingen af praksis. Det gælder derfor, ud af kendetegnenes mangfoldighed, at vælge netop de, der har størst praktisk betydning. Spørgsmålet om en hensigtsmæssig inddeling er dermed praktisk betydning. Spørgsmålet om en hensigtsmæssig inddelinger dermed først og fremmest et spørgsmål om erfaring, ikke alene erfaring med hensyn til skakliteratur, men ganske særlig til det overflødighedshorn af former og begivenheder, som tilsammen danner skakspillet.

Dette medfører desuden, at teorien for midtspillet er undergivet forandringens lov, skønt væsenligt mindre end åbningsteorien. Også i så henseende indtager midtspillet en midtstilling mellem åbning og slutspil. Ved bedømmelse af officerernes indbyrdes værdi går man ud fra bonden som basis og kommer derved til følgende omtrentlige skala, der nogenlunde svarer til de virkelige forhold:

Brik: Værdi:
Bonde 1
Løber
Springer
Tårn
Dronning 10

Tabel 1

Disse tal (Tabel 1) kan have stor betydning for begynderen, men den mere viderekomne vil hurtigt opdage, at brikkernes værdi ikke kan udtrykkes med tal, da værdien er skiftende, undertiden endog fra træk til træk.

Et lidt bedre indtryk af brikkernes værdi får vi ved at undersøge, hvor mange felter den pågældende brik kan beherske maksimalt og minimalt. Vi starter naturligvis med et tomt bræt og kommer så til følgende tal (Tabel 2):

Brik: Minimum: Maksimum:
Bonde 1 2
Konge 3 8
Springer 2 8
Løber 7 13
Tårn 14 14
Dronning 21 27

Tabel 2

I denne tabel lægger man mærke straks mærke til, at der er betydelig forskel mellem løber og springer, til trods for, at de gælder for at være lige stærke. Det skyldes imidlertid en faktor, som ikke kan udtrykkes i tal. Løberen er nemlig bundet til felter af en bestemt farve, mens springeren både kan hoppe rundt på hvide og sorte felter, og således, at når den befinder sig på et hvidt felt, kan den kun havne på sorte felter, hvorfra den i det følgende træk atter kan komme på hvide. Hvis en løber angribes af en springer, kan den aldrig give igen med et modangreb. På grundlag af disse overvejelser og med henblik på den praktiske betydning kommer vi frem til følgende inddeling:

  • I nedenstående links til Løberen, Løberparret og Springeren, har vi valgt følgende inddeling:

  • Løberen: I afsnittet omkring Løberen kigger vi på Den aktive løber og Den dårlige løber. En aktiv løber er egentlig et taktisk, altså midlertidigt kendetegn, idet der sædvanligvis ikke er fastlagte bønder på brættet. Dersom der på…

  • Løberparret: Man får et godt indtryk af officerernes evne til samarbejde ved at studere matsætning af en enlig konge. Med løber og springer er det en vanskelig opgave at sætte kongen mat, med to springere lykkedes det kun i undtagelsestilfælde, men med to løbere er det det rene barnemad…

  • Springeren: Springeren udvikler sin største kraft i midtspillet, når den har centrale støttepunkter. Sådanne støttepunkter findes som oftest i stillinger med blokerede bønder, hvorfor halvt eller helt lukkede stillinger som fremrykkede formationer…

I nedenstående links til Kompensation for dronningen, Kvaliteten og Symmetriske bondeformationer, har vi valgt følgende inddeling:

  • Kompensation for dronningen: Der kan intet afgørende svar gives på spørgsmålet om, hvor mange officerer dronningen er værd, det afhænger stort set af stillingens art. Vi kigger på:

    1. Dronning mod to lette officerer
    2. Dronning mod tre lette officerer
    3. Dronning mod tårn plus løber eller springer
    4. Dronning mod to tårne
  • Kvaliteten: Der kan ikke være nogen tvivl om, at kvaliteten er en afgørende fordel, hvilket det kan være nyttigt at indlede dette afsnit med. Vi kigger på følgende:

    1. Tårn mod løber eller springer
    2. Tårn mod to lette officerer
  • Symmetriske bondeformationer: Den franske skakmester og musiker Philidor, der levede i det 18. århundrede, udtalte i sin tid, at bønderne er skakspillets sjæl. I mellemtiden er der løbet meget vand i stranden, og skønt opfattelsen af skakspillets strategi og taktik er forandret betydeligt, står Philidors udtalelse stadig ved magt. Også i dag…

Robert James Fischer

Første gang vi herhjemme hørte om han var i 1957, hvor et parti han havde spillet i en turnering i New York mod Donald Byrne efter…

Skakopgaver (Problemskak)

Problemskak er en speciel kategori inden for skak, hvor man komponerer skakopgaver ved hjælp af et skakbræt og brikker. Den enkelte opgave kaldes et skakproblem. Det er ikke det, der vises i nedenstående links. Her er det opgaver med stillinger fra praktiske partier, der bliver benyttet i de tre kategorier, Matsætning, Find kombinationen og Praktiske slutspil. Der er link til de pågældende kategorier i nedenstående inddeling:

  • Matsætning: Ortodokse skakproblemer involverer stillinger, der kan være en komposition, men det kan også opstå fra det praktiske spil. Det mest almindelige ortodokse skakproblem har form af skakmat i x-antal træk, men det kan også være opgaver med kombinationer, der kan fører til en vunden stilling – eller materielt gevinst.

  • Find kombinationen: En kombination er et samspil mellem flere brikker med en eller anden pointe. Alle skakspillere mener at vide, hvad en kombination er, men det er aldrig lykkedes eksperterne at blive enige om en definition. Skal der være et offer? Skal kombinationen tvinge modstanderen til et eller andet? Skal den udnytte en tilfældig, forbigående opstilling af modstanderens brikker?

  • Praktiske slutspil: Dette er ikke nogen teoribog, og heller ikke en samling slutspilstudier. Altsammen af psykologiske og pædagogiske grunde. Det lader til at være meget få skakspillere, der gider studere slutspilteori. Man koncentrerer sig om åbningsteori. Åbningen skal man jo igennem i hvert parti, medens det ikke er altid, man når frem til slutspillet.

Den første skakturnering

Skakturneringen i London 1851, må anses for den første skakturnering i nyere tid. Den egentlige baggrund for denne turnering var, at den…