Bondeslutspil

Dette afsnit inkluderer slutspillene med en konge og en eller flere bønder mod en konge og en eller flere bønder, kort kaldet “bondeslutspil”, undertiden også mindre korrekt “kongeslutspil”

Denne gang vil vi afstå fra at opdele materialet i hoved sektioner, da hele det foreliggende materiale udgør en stor hoved sektion. Vi vil derfor nøjes med en opdeling i grupper, der i store træk svarer til den metode, som Berger og Rabinowitsch følger i deres slutspilværker. Denne opdeling, der udelukkende er baseret på det tilgængelige materiale, fører til følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er slutspillet med to bønder mod en bonde, da det er her, hvor finesserne i bondeslutspillet kommer tydeligst frem. For så vidt angår disse slutspil skelner Berger mellem 5 forskellige formationer. Vi påtager os også denne underopdeling med en lille tilføjelse. Vores klassificering af gruppen “to mod en” er:

Slutspillene i “Konge og bonde/bønder mod konge” hører ikke til dette afsnit og er allerede behandlet i Afsnit 1. De principper, der er skitseret der, gælder også for de slutspil, der nu skal følges. I alle bondeslutspil er rollen som konge altafgørende. Kongen skal beskytte sine egne bønder og angribe fjenden; kongen er nødt til at sørge for, at ingen fjendtlig fribonde, kommer til at stå uden for hans kvadrat, han skal hindre sin “kollega” og, hvis det er muligt, presse tilbage.

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at foretage et bondetræk, skal du flytte kongen, og det betyder ofte på samme tid, at du er nødt til at give den modsatte konge territorium. Essensen af ​​bondeslutspillet er derfor konstant arbejde med at sætte modstanderen i tvangstræk, så ingen åben feltkamp, ​​men en krig af blokader. Alle træk skal beregnes nøjagtigt, fordi det for det meste afhænger af, hvem der i sidste ende har opposition. Udtrykket “opposition” blev allerede fremhævet i Afsnit 1, og oppositionens store betydning vil fremgå bedre af de følgende eksempler. Målet med alle bondeslutspil er forvandlingen af fribonden, og selvfølgelig gælder følgende ordsprog især: “først til mølle”.

Tre bønder mod tre bønder:

I nedenstående diagramstilling, har vi en analyse af H. Rinck, som fremtvinger hvid sejren på overraskende vis. Lad os først se på denne stilling uden konger og så lære noget helt nyt, nemlig fremkomsten af ​​en fribonde under følgende omstændigheder:

  • 1) ingen involvering af konger;

  • 2) lige antal bønder;

  • 3) ingen bondesvagheder;

  • 4) alle seks bønder vender mod hinanden på tre linjer.

Hvids fordel her skyldes, at de hvide bønder er rykket lidt længere op end de sorte. Forskellen er dog kun et tempo, og det betyder ikke meget i sig selv. Men med hensyn til kongestillingen kan sådan en lille fordel gøre hele forskellen. Studiet af H. Rinck illustrerer dette på en særlig flot måde. Den hvide konge står bedre end den sorte og i forbindelse hermed bringer gennembruddet c4-c5 afgørelsen. Det bemærkelsesværdige er dog, at hvid først skal forberede sig på dette gennembrud. Alt dette kommer fra følgende varianter:

1.c5? bxc5 eller dxe5 2.d5 eller b5 cxb4+ eller exd4+ og hvids gennembrud er mislykket. Af denne variant følger, at Hvid skal begynde at positionere sin konge endnu mere gunstigt – selvom det allerede er ret gunstigt, da det forhindrer fremme af en fjendtlig bonde. Men hvilket felt er bedst? Lad os se, hvilke felt der er bedst:

[Event "Tre bønder mod tre bønder, eksempel 1"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/1ppp4/8/1PPP4/2K5/6k1/8 w - - 0 1"] [PlyCount "35"] [SourceVersionDate "2022.09.06"] {Tre bønder mod tre bønder, eksempel 1; generelle betragtninger; fremkomsten af en fribonde. [#] I ovenstående diagramstilling, har vi en analyse af H. Rinck, som fremtvinger hvid sejren på overraskende vis. Lad os først se på denne stilling uden konger og så lære noget helt nyt, nemlig fremkomsten af ​​en fribonde under følgende omstændigheder: 1) ingen involvering af konger; 2) lige antal bønder; 3) ingen bondesvagheder; 4) alle seks bønder vender mod hinanden på tre linjer. Hvid i trækket er den første, der forvandler en bonde; der følger: 1:) 1.c5? bxc5 eller dxe5 2.d5 eller b5 cxb4+ eller exd4+ og hvids gennembrud er mislykket. Af denne variant følger, at Hvid skal begynde at positionere sin konge endnu mere gunstigt - selvom den allerede står ret gunstigt, da den forhindrer fremrykningen af en fjendtlig bonde. Men hvilket felt er bedst for den hvide konge? 2:)} 1. Kd2 $1 {Det eneste rigtige træk. Nu har sort intet forsvar mod truslen 2.c5 osv., f. eks.} ({3:)} 1. Kb3 $2 Kf3 2. c5 dxc5 $1 3. b5 cxd4 $1 4. bxc6 d3 5. c7 d2 6. Kc2 Ke2 $11 {og hvid har intet opnået.}) ({4:)} 1. Kb2 $2 Kf3 2. c5 dxc5 $1 3. b5 cxd4 $11 {med samme resultat som variant nr. 3. Den hvide konge har det åbenbart ikke godt på b-linjen.}) ({5:)} 1. Kc2 $2 Kf3 2. c5 dxc5 $1 3. b5 cxd4 $1 4. bxc6 Ke2 $1 {med samtidig forvandling.} 5. c7 d3+ 6. Kc3 d2 7. c8=Q d1=Q 8. Qg4+ Ke1 9. Qxd1+ Kxd1 $11) ({6:)} 1. Kd3 $2 Kf3 2. c5 bxc5 $1 (2... dxc5 $2 3. b5 c4+ 4. Kc3 $1 cxb5 5. d5 Ke4 6. d6 Kd5 7. d7 Kc5 8. d8=Q b4+ 9. Kd2 Kc6 10. Qd4 b5 11. Ke3 b3 12. Ke4 b2 13. Qxb2 Kc5 14. Qe5+ Kb4 15. Kd4 c3 16. Qc5+ Ka5 17. Kxc3 Ka6 18. Qc7 b4+ 19. Kc4 b3 20. Kc5 b2 21. Qb6#) 3. d5 cxd5 4. b5 c4+ { og nu} 5. Kc2 (5. Kd4 c3 6. Kxc3 Ke3) ({Eller} 5. Kd2 c3+ 6. Kd3 c2 7. Kd2 c1=Q+ 8. Kxc1 Ke2 {i alle tilfælde med samtidig forvandling.}) 5... Ke2 $1 6. b6 d4 7. b7 d3+ 8. Kc3 ({Naturligvis ikke} 8. Kc1 $4 {da sort vinder efter} d2+ 9. Kb2 d1=Q 10. b8=Q c3+ 11. Ka2 Qd5+ 12. Ka1 c2 13. Qc8 Qd1+ 14. Kb2 Qb1+ 15. Ka3 c1=Q+ 16. Qxc1 Qxc1+) 8... d2 9. b8=Q d1=Q $11) 1... Kf3 (1... c5 2. bxc5 bxc5 3. dxc5 dxc5 4. Ke3) (1... b5 2. d5 $1 c5 3. bxc5 b4 4. cxd6 b3 5. Kc1 b2+ 6. Kxb2 Kf3 7. d7 Ke4 8. d8=Q) (1... d5 2. b5 $1 cxb5 3. cxd5 Kf3 4. d6 Ke4 5. d7 Kxd4 6. d8=Q+ Kc4 7. Kc2 b4 8. Qd3+ Kc5 9. Kb3 b5 10. Qd7 Kb6 11. Kxb4 Ka6 12. Kc5 b4 13. Qc7 b3 14. Qb6#) 2. c5 bxc5 3. d5 cxd5 4. b5 c4 5. b6 c3+ 6. Kxc3 Ke3 7. b7 d4+ 8. Kb2 d3 9. b8=Q Ke2 10. Qxd6 d2 11. Kc2 Ke3 12. Qe5+ Kf3 13. Kxd2 Kf2 14. Qc3 Kg2 15. Ke1 Kg1 16. Qb2 Kh1 17. Kf2 Kh2 18. Qh8# 1-0

Mikhail Botvinnik (1911-1995)

Botvinnik’s stil kendetegnes ved dyb originalitet. Han er ikke nervøs for at få splittet sin bondestilling, hvis dette kan give hans officerer frit…