Afsnit 2

Officerer mod bønder

Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder. Vi skal først og fremmest skelne mellem:

  • A) tunge officerer (dronning og tårn) mod bønder;

  • B) lette officerer (løber eller springer) mod bønder.

Med en tung officer skal man spille efter gevinst, og det vil være dette afsnits opgave at afgøre, i hvilke tilfælde gevinsten kan opnås, og hvornår dette ikke er muligt. Med en let officer skal man spille efter remis, fordi gevinst i de fleste tilfælde er teoretisk umuligt. Undtagelser kan forekomme i slutspil med ​​springer mod konge og bonde. Disse undtagelser er baseret på det faktum, at bonden (der kan endda være to eller flere) ikke har nogen positiv, men kun negativ værdi under visse betingelser, da den begrænser mobiliteten af ​​ens egen konge og gør enhver mulig redning ved pat umulig. Det samme gælder slutspillet for to springere mod en eller flere bønder.

Følgende spørgsmål er vigtige til behandling af slutspil med officerer mod bønder:

  • 1) Er bonden nær forvandlingsfeltet?

  • 2) Støttes bonden af ​​sin egen konge?

  • 3) Kan kongen hjælpe sin officer?

I undtagelsestilfælde kan det også ske, at problemer skal løses, selv når man kæmper med to eller flere officerer mod en eller flere bønder.

Efter den tidligere korte oversigt over det stillede emne opdeler vi nu dette afsnit som følger:

  • Hovedafsnit 1: Dronningen mod en eller flere bønder

  • Hovedafsnit 2: Tårnet mod en eller flere bønder

1: Dronning mod en eller flere bønder

I betragtning af den enorme forskel i styrke er ingen kamp mulig under normale omstændigheder mellem en dronning og en bonde (eller bønder). Forskellen i styrke elimineres næsten, når følgende krav alle er opfyldt:

  • 1) bonden er allerede på den næstsidste række;

  • 2) bonden støttes af sin konge på en sådan måde, at kongen styrer forvandlingsområdet;

  • 3) kongen af ​​den stærkere part står langt væk.

I disse tilfælde er gevinst kun mulig mod b-, d-, e- og g-bønderne, mens a-, c-, f- og h-bønderne holder remis.

Måden at vinde er, at kongen af ​​den forsvarende part er tvunget til at stå på området for forvandling. Dette eliminerer truslen om at forvandle bonden til ét træk, hvilket giver kongen af ​​den angribende part et tempo for kongens tilgang. Dette gentages, indtil bonden falder. Med a-, c-, f- og h-bonden er denne vej ikke mulig, fordi forsvareren kan arbejde med patstillinger.

Det skal også nævnes, at placeringen af ​​kongen for parten med dronningen kan gøre undtagelser mulige, både i positiv forstand (gevinst i stedet for remis) og i negativ betydning (remis i stedet for gevinst).

1C: Dronning mod to eller flere bønder

Indledningsvis skal det understreges, at den anden (tredje) bonde ikke behøver at repræsentere forstærkning for den forsvarende part; tværtimod er denne ekstra bonde ofte en ulempe, fordi forsvareren ikke længere kan spille på pat. Lad os se på nogle eksempler:

  • Sort er ugunstigt stillet af bonde-a4; Hvid i trækket vinder. Vejen til gevinst er baseret på følgende pointe: dronningen nærmer sig fjendens konge, indtil den skal ind i hjørnet efter en skak på g3; derefter frigiver Ka3 bonde-a4 og ophæver dermed patstillingen, hvorved hvid vinder tiden til at tvinge mat med Dg3-f2-f1.

  • Hvid vinder; han behøver ikke at miste et tempo for at ophæve patstillingen. Kommentaren til sorts 3. træk viser tydeligt, at den hvide konges samarbejde er nødvendig; Mærkeligt nok dog kun når den sorte konge bevæger sig væk fra forvandlingsfeltet.

  • Hvid vinder; han behøver ikke at miste et tempo for at ophæve patstillingen (del 2). Hvis vi henviser den hvide konge til et ineffektivt sted, kan sort holde remis med korrekt forsvar. For at forklare dette flytter vi den hvide konge til c8 i ovenstående stilling (og bonden til a4).

  • Hvid i trækket vinder, da der er mulighed for midlertidigt at binde bonde-e2. Mod en dobbeltbonde, hvor den forreste bonde allerede er på den næstsidste række, er gevinsten undertiden vanskelig og kun opnåelig med samarbejde fra ens egen konge, da den forreste bonde ikke kan angribes bagfra.

Fire eksempler

[Event "ugunstig bonde på a4"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Sultan Khan, Mir"] [Black "Reti, Richard"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "7Q/8/8/8/p7/K7/6kp/8 w - - 0 1"] [PlyCount "17"] [SourceVersionDate "2021.07.18"] {[#] Sort er ugunstigt stillet af bonde-a4; Hvid i trækket vinder. Vejen til gevinst er baseret på følgende pointe: dronningen nærmer sig fjendens konge, indtil den skal ind i hjørnet efter en skak på g3; derefter frigiver Ka3 bonde-a4 og ophæver dermed patstillingen, hvorved hvid vinder tiden til at tvinge mat med Dg3-f2-f1. Så udførelsen er:} 1. Qg8+ Kh1 {Sort kan også spille anderledes, 1...Kf2 eller 1...Kf1, men så kommer dronningen nær ham på den sædvanlige måde og tvinger den sorte konge i hjørnet, hvorefter det samme resultat vinder som i hovedvarianten, dog et træk hurtigere, f.eks.} ( 1... Kf2 2. Qd5 Kg1 3. Qg5+ Kf2 4. Qh4+ Kg1 5. Qg3+ Kh1 6. Kb4 {Sort er i træktvang, og er tvungen til at spille:} a3 {og efter} 7. Qf2 a2 {kommer} 8. Qf1#) (1... Kf1 2. Qd5 Kg1 3. Qd1+ Kg2 4. Qg4+ Kf1 5. Qf3+ Ke1 6. Kxa4 Kd2 7. Kb3 Ke1 8. Kc2 h1=Q 9. Qxh1+ Ke2 10. Qg2+ Ke3 11. Qg4 Kf2 12. Kd2 Kf1 13. Ke3 Ke1 14. Qe2#) 2. Qd5+ ({Også} 2. Kb4 {er muligt. Der kan følge:} a3 3. Qd5+ Kg1 4. Qd1+ Kg2 ({eller} 4... Kf2 {som hvid besvare med} 5. Qh1 Kg3 6. Kxa3 Kh3 7. Kb4 Kg3 8. Kc5 Kh3 9. Kd4 Kg3 10. Ke5 Kh3 11. Kf4 {og efter} Kh4 {bliver sort sat mat med} 12. Qxh2# $18) 5. Qg4+ Kf2 6. Qh3 Kg1 7. Qg3+ $18 {og hvid vinder.}) 2... Kg1 3. Qd1+ Kg2 4. Qg4+ Kh1 5. Qf3+ Kg1 6. Qg3+ Kh1 7. Kb4 $1 { Andre kongetræk fører kun til remis, f.eks.:} ({Efter} 7. Ka2 $2 a3 8. Qf3+ Kg1 9. Qg3+ Kh1 10. Qf3+ Kg1 11. Qg3+ Kh1 $11 {hvid kommer ikke længere.}) ({ Eller} 7. Kb2 $2 {og efter} a3+ 8. Ka1 a2 9. Qf3+ Kg1 10. Qg3+ Kh1 11. Qf3+ Kg1 $11 {er resultatet det samme.}) 7... a3 8. Qf2 a2 9. Qf1# {Hvis vi flytter den hvide konge til a2 og den sorte bonde til a3 i ovenstående diagramstilling, kan hvid ikke vinde, fordi dronningen skal foretage to træk for at sætte mat, og den sorte bonde ville kunne nå forvandlingsfeltet i disse to træk. Med en lille, anden ændring i stillingen kan hvid dog vinde spillet igen, som vi vil lære af næste eksempel.} 1-0 [Event "ophævelse af patstillingen"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Charousek, Rudolf Rezo"] [Black "Bogoljubow, Efim"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "7Q/8/8/8/2K5/p7/6kp/8 w - - 0 1"] [PlyCount "15"] [SourceVersionDate "2021.07.18"] {[#] Hvid i trækket vinder; han behøver ikke at miste et tempo for at ophæve patstillingen.} 1. Qg8+ Kf2 ({Efter} 1... Kh3 {fører} 2. Qh7+ Kg2 ({ på} 2... Kg3 3. Qd3+ Kg2 4. Qe4+ Kg1 5. Qg4+ Kf2 6. Qh3 {trækker sort det yderligere et træk.}) 3. Qe4+ Kg1 4. Qg4+ {til det samme som i hovedvarianten. }) ({Eller} 1... Kh1 {der efterfølges af} 2. Qd5+ Kg1 3. Qd1+ Kg2 ({hvis} 3... Kf2 {så} 4. Qh1 Kg3 5. Kd4 a2 6. Ke4 Kh3 7. Qf3+ Kh4 8. Kf4 {og efter} a1=Q { slutter pinen med} 9. Qg4# $18) 4. Qg4+ Kf2 5. Qh3 {og det fortsætter som i hovedvarianten.}) 2. Qh7 Kg2 ({Med} 2... Kg1 {kan sort udskyde pinen med et træk efter} 3. Qb1+ Kg2 (3... Kf2 4. Qh1 Kg3 5. Kd4 a2 6. Ke4 Kh3 7. Qf3+ Kh4 8. Kf4 a1=Q 9. Qg4#) 4. Qe4+ Kg1 5. Qg4+) ({Ligeledes med} 2... Kg3 {som besvares med} 3. Qd3+ Kg2 ({hvis} 3... Kf2 {følger} 4. Qh3 Kg1 5. Qg3+ $18 { og hvid vinder.}) ({på} 3... Kg4 {følger der} 4. Qe4+ Kg3 5. Kb3 a2 6. Kxa2 $18 {og hvid vinder.}) 4. Qe4+ Kg1 5. Qg4+ $18 {og vinder.}) 3. Qe4+ Kg1 (3... Kg3 {efterfølges af} 4. Kb3 a2 5. Kxa2 Kf2 6. Qh1 {Andre konge- eller dronningtræk fører kun til remis for hvid:} (6. Qf5+ Kg1 7. Qb1+ Kg2 8. Qe4+ Kg1 9. Qb1+ Kg2 $11 {og hvid kan ikke komme videre.}) ({på} 6. Kb3 {kan der følge:} Kg1 7. Qb1+ Kg2 8. Qe4+ Kg1 9. Qb1+ Kg2 $11 {og stillingen er remis, da hvid ikke kan komme længere.}) 6... Kg3 7. Kb3 Kh3 8. Kc4 $18 {og vinder.}) ({mens} 3... Kf2 {besvares med} 4. Qh1 Kg3 5. Kb3 Kh3 6. Kxa3 Kg3 7. Kb4 Kh3 8. Kc5 $18 {og hvid vinder.}) 4. Qg4+ Kf2 (4... Kh1 5. Qf3+ Kg1 6. Qg3+ $18 { kommer ud på det samme.}) ({Det samme gør også} 4... Kf1 5. Qf3+ Kg1 6. Qg3+ $18 {og hvid vinder.}) 5. Qh3 ({Efter} 5. Qf5+ {holder sort stangen et par træk længere efter} Kg2 6. Qg4+ Kf2 7. Qh3 {og hvid vinder efter} a2 8. Qxh2+ $18) 5... Kg1 ({På} 5... a2 {falder begge bønder efter} 6. Qxh2+ Ke3 7. Qxa2 {og efter} Ke4 8. Qd2 Ke5 9. Qg5+ $18 {vinder hvid.}) 6. Qg3+ {og hvid vinder, da} Kh1 {bliver besvaret med} 7. Qf2 {og efter} a2 {er sort mat efter} 8. Qf1# {Kommentaren til sorts 3. træk viser tydeligt, at den hvide konges samarbejde er nødvendig; Mærkeligt nok dog kun når den sorte konge bevæger sig væk fra forvandlingsfeltet. Hvis vi henviser den hvide konge til et ineffektivt sted, kan sort holde remis med korrekt forsvar. For at forklare dette flytter vi den hvide konge til a8 i ovenstående diagramstilling (dvs. med den sorte bonde på a4), og analyserer på det i næste eksempel.} 1-0 [Event "konge på c8 og bonde på a4"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Kortschnoj, Viktor"] [Black "Najdorf, Miguel"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "2K4Q/8/8/8/p7/8/6kp/8 w - - 0 1"] [PlyCount "26"] [SourceVersionDate "2021.07.18"] {[#]} 1. Qg8+ Kf2 $1 ({Ikke} 1... Kh1 $2 {da der er mat i tre træk efter} 2. Qg3 a3 3. Qf2 a2 4. Qf1#) ({og efter} 1... Kf1 $2 {fortsætter hvid med} 2. Qc4+ Kf2 3. Qf4+ Kg2 4. Qg4+ {og vinder.}) 2. Qh7 Kg3 $1 {Pointen: kongen må aldrig lade sig fange i hjørnet.} ({Godt er også} 2... Kg2 3. Qe4+ (3. Qg6+ Kf2 4. Qh5 Kg3 $1 $11) 3... Kg3 $1 4. Kd7 a3 5. Qe5+ Kg2 6. Qd5+ Kg3 7. Qd6+ Kg2 $11) 3. Qg6+ ({Efter} 3. Qe4 {fortsætter sort med} a3 4. Qh1 a2 5. Kb7 a1=Q 6. Qxa1 Kg2 $11 {og stillingen er remis.}) 3... Kf2 4. Qh5 Kg3 (4... Kg2 $2 5. Qg4+ Kf2 6. Qh3 Kg1 7. Qg3+ Kh1 8. Qf2 a3 9. Qf1#) 5. Qg5+ Kh3 $1 (5... Kf2 $2 6. Qh4+ Kg2 7. Qg4+ {og hvid vinder efter} Kf2 8. Qh3 Kg1 9. Qg3+ Kh1 10. Qf2 a3 11. Qf1#) ({Heller ikke} 5... Kf3 $2 {duer, da hvid med} 6. Qh4 Kg2 7. Qg4+ Kf2 8. Qh3 Kg1 9. Qg3+ Kh1 10. Qf2 {og efter} a3 {ser vi en velkendt matstilling} 11. Qf1#) 6. Qd5 {truer med 7.Df3+ efterfulgt af 8.Dg2.} Kg3 7. Kc7 a3 $1 ({En fejl er} 7... Kh3 {da hvid nu vinder efter følgende træk:} 8. Qf3+ Kh4 9. Kd6 a3 10. Ke5 a2 11. Kf4 a1=Q 12. Qg4# $18) 8. Kd6 a2 9. Qh1 (9. Qd3+ Kg2 10. Qe2+ Kg1 11. Qe1+ ({eller} 11. Qxa2 h1=Q 12. Qb1+ Kg2 13. Qe4+ Kg1 14. Qd4+ Kf1 15. Qd1+ Kg2 16. Qxh1+ Kxh1 $11) 11... Kg2 12. Qe2+ Kg1 $11 { hvid kommer ikke videre, og stillingen er remis.}) 9... a1=Q 10. Qxa1 Kg2 11. Qa8+ Kg1 12. Qa7+ Kg2 (12... Kh1 $2 {Efter dette fejltræk med kongen, kan hvid fortsætte således:} 13. Ke5 Kg2 14. Qb7+ Kg1 15. Qb1+ {Hvis hvid ikke fortsætter med skakkerne, der skal tvinge den sorte konge væk fra forvandlingsfeltet h1, er stillingen remis. F.eks.:} (15. Qf3 h1=Q 16. Qe3+ Kf1 17. Qc1+ Kg2 18. Qc6+ Kg1 19. Qxh1+ Kxh1 $11) 15... Kg2 16. Qe4+ Kg1 17. Qe1+ Kg2 18. Kf4 Kh3 19. Qg3#) 13. Qb7+ Kg1 $11 1/2-1/2 [Event "dobbeltbonde"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Gligoric, Svetozar"] [Black "Petrosian, Tigran V"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/8/8/2QKp3/8/4p3/3k4 w - - 0 1"] [PlyCount "17"] [SourceVersionDate "2021.07.18"] {[#] Hvid i trækket vinder, da der er mulighed for midlertidigt at binde bonde-e2. Mod en dobbeltbonde, hvor den forreste bonde allerede er på den næstsidste række, er gevinsten undertiden vanskelig og kun opnåelig med samarbejde fra ens egen konge, da den forreste bonde ikke kan angribes bagfra. } 1. Qa4+ ({Ikke} 1. Qa2 $2 {da sort efter} e1=Q 2. Qb1+ Kd2 3. Qxe4 Qxe4+ 4. Kxe4 $11 {får remis.}) ({På} 1. Qb3+ {vinder hvid også} Kd2 {dog efter flere træk end i hovedvarianten:} 2. Qc3+ Kd1 3. Qa1+ Kd2 4. Qa5+ Kd1 5. Qh5 Kd2 6. Qg5+ Kd1 7. Qg4 Kd2 ({på} 7... e3 {følger} 8. Kc3 Kc1 ({efter} 8... Ke1 $18 {er der mat med} 9. Qg1#) 9. Qxe2 Kb1 10. Qb2#) 8. Qg2 e3 9. Kc4 Kd1 10. Qd5+ Ke1 11. Kd3 Kf2 12. Qf5+ Kg3 13. Kxe2 Kg2 14. Qg4+ Kh2 15. Kf3 e2 16. Qg2#) 1... Kd2 {(eller c1)} 2. Qa5+ Kd1 3. Qh5 $1 ({Også} 3. Qa1+ {vinder, men i flere træk end i hovedvarianten. Der kan følge:} Kd2 4. Qa5+ Kd1 5. Qh5 {så er bonden bundet, og den sorte konge tvinges til at beskytte den.} Kd2 6. Qg5+ Kd1 ({på} 6... e3 {følger} 7. Qxe3+ Kd1 8. Qd3+ Ke1 9. Ke3 Kf1 10. Qxe2+ Kg1 11. Kf3 Kh1 12. Qg2# $18) 7. Qg4 Kd2 8. Qg2 e3 9. Kc4 Kd1 10. Qd5+ Ke1 { men nu kommer den hvide konge til undsætning} 11. Kd3 Kf2 12. Qf5+ Ke1 13. Kc3 {for at undgå pat} Kd1 {og nu er matten klar:} 14. Qb1#) 3... Kd2 4. Qg5+ Kd1 5. Qg4 $1 Kd2 6. Qg2 Kd1 7. Kxe4 $1 e1=Q+ 8. Kd3 Kc1 9. Qc2# 1-0

Kan sort vinde?

Sort i trækket

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen. Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

Sort står klart til gevinst i denne stilling, men på grund af tidsnød fandt sort ikke det rigtige træk, som er: 37…Tc8!+, og efter 38.Kb4 Dxc3+ 39.Ka3 (eller 39.Ka4 b5+ 40.Ka3 Tc4!!, med truslen 41…Ta4#) 39…Tc5!, er alt håb for hvid ude. I stedet for det stærke 37…Tc8!+, trak sort 37…b5??+, som hvid besvarede med: 38.Kb4 a5+ 39.Kxb5 Dxc3 40.Da7+ Kg6 41.De7! Tb8+ 42.Ka4 Dxf3 43.Te1 Tb4+ 44.Ka3 Td4 (På 44…Txe4 følger 45.Txe4 Dxe4 46.Dxf6+ Kh7 47.Df7+ Kh8 48.Df8+ Kh7 49.Sf6+ og den sorte dame går tabt, det samme gør partiet.) 45.Dxe6 Kg7 46.Tc1 og sort opgav.

Officerernes aktivitet

Når officerernes mobilisering er tilendebragt i det afsnit af partiet, der benævnes “åbningen”, kommer det øjeblik, hvor spillerne kun har…