Afsnit 1:

Som vi allerede har forklaret i den foregående oversigt, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:

  • A: Konge og officerer mod konge

  • B: Konge og bonde mod konge

  • C: Konge og officerer og bønder mod konge

Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:

  • Hovedafsnit 1: Matsætning af kongen

  • Hovedafsnit 2: Konge og bonde mod konge

  • Hovedafsnit 3: Forskelligt materiale mod konge

Efter vores gennemgang af Konge og bonde mod konge, vil vi afslutte Afsnit 1 med afsnittet om: Andet materiale mod Kongen.

3: Andet materiale mod kongen

I dette hovedafsnit vil vi behandle de tilfælde, hvor kongen alene skal kæmpe mod materiale, hvormed matsætning ikke kan håndhæves uden at forvandle en bonde. Dette er følgende muligheder:

Hvis du har en let officer (springer eller løber) såvel som en bonde, er gevinst næsten altid sikret; men vi er nødt til at påpege en række undtagelser, også i betragtning af randbondens lave “evne til at forvandle”. Nedenfor er oversigten:

  • a) c-, d-, e- og f-bonden, understøttet af en løber eller springer, altid vinder,

  • b) b- og g-bonden vinder altid, hvis de understøttes af en springer,

  • c) med hensyn til b- og g-bonde, understøttet af en løber, er en undtagelse mulig,

  • d) randbonden, understøttet af en løber, der står eller kan kontrollere forvandlingsfeltet, altid vinder,

  • e) randbonden understøttet af en løber, der ikke har farven på forvandlingsfeltet, regnes generelt remis og kan kun vinde i undtagelsestilfælde,

  • f) forvandlingen af ​​en randbonde understøttet af en springer sikres, hvis bonden endnu ikke har nået den næstsidste række; på den anden side, hvis bonden allerede er på den næstsidste række, kan remis ikke udelukkes.

Kampen mellem konge og to bønder mod konge holder kun remis i sjældne undtagelsestilfælde. Disse ekstraordinære tilfælde kan være på følgende måder:

  1. At uskadeliggøre bønderne
  2. Dobbeltbønder
  3. Pat

Efter denne oversigt over Andet materiale mod kongen, er tiden kommet til at kigge på det første emne, vi vil behandle: 3A Konge, Løber og bonde mod konge. I disse slutspil er den stærkere part generelt ikke i fare for at miste bonden, da løberen kan beskytte bonden på mange måder…

Tårn; to bønder mod én

Hvid har to forbundne fribønder, og det sorte tårn står ugunstigt, nemlig foran sin bonde i stedet for bagved. Under disse omstændigheder er…

Kan hvid vinde?

Hvid i trækket

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen.

    Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

1.Sxa7! Sxa7 (Bedre er ikke 1…Sd6, da hvid fortsætter med 2.axb6 Sc4 3.Kb4 Sxb6 4.Ka5 Kc7 5.Ka6 Kc7 6.Ka6 Sa4 7.Sc6 og hvid vinder klart) 2.axb6 Sc8 3.b7 Sb6+ 4.Ka5 Sc4+ 5.Ka6 Hvid vinder

Initiativet – Kongens sikkerhed

Hvad forstås der egentlig ved initiativet i et skakparti? For at afklare dette må vi sammenligne initiativet med angreb. Et angreb har et…