Afsnit 2

Officerer mod bønder

Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder. Vi skal først og fremmest skelne mellem:

  • A) tunge officerer (dronning og tårn) mod bønder;

  • B) lette officerer (løber eller springer) mod bønder.

Med en tung officer skal man spille efter gevinst, og det vil være dette afsnits opgave at afgøre, i hvilke tilfælde gevinsten kan opnås, og hvornår dette ikke er muligt. Med en let officer skal man spille efter remis, fordi gevinst i de fleste tilfælde er teoretisk umuligt. Undtagelser kan forekomme i slutspil med ​​springer mod konge og bonde. Disse undtagelser er baseret på det faktum, at bonden (der kan endda være to eller flere) ikke har nogen positiv, men kun negativ værdi under visse betingelser, da den begrænser mobiliteten af ​​ens egen konge og gør enhver mulig redning ved pat umulig. Det samme gælder slutspillet for to springere mod en eller flere bønder.

Følgende spørgsmål er vigtige til behandling af slutspil med officerer mod bønder:

  • 1) Er bonden nær forvandlingsfeltet?

  • 2) Støttes bonden af ​​sin egen konge?

  • 3) Kan kongen hjælpe sin officer?

I undtagelsestilfælde kan det også ske, at problemer skal løses, selv når man kæmper med to eller flere officerer mod en eller flere bønder.

Efter den tidligere korte oversigt over det stillede emne opdeler vi nu dette afsnit som følger:

  • Hovedafsnit 1: Dronningen mod en eller flere bønder

  • Hovedafsnit 2: Tårnet mod en eller flere bønder

2: Tårnet mod en eller flere bønder

Kampen mellem tårnet og en eller flere bønder kan være meget interessant og er af stor betydning for det praktiske spil. Mens der på den ene side ikke er nogen egentlig kamp mellem dronning og bonde på grund af dronningens store overvægt, og på den anden side er en let officer nødt til at kæmpe for remis mod bønder, er udsigterne i kampen mellem tårn og bonde noget mere retfærdigt. I modsætning til dronningen udsættes tårnet for angreb fra fjendens konge, og det gør det meget sværere for ham at neutralisere en fribonde støttet af kongen, så tårnet udsættes for en betydelig risiko for tab, når tårnet kæmper mod adskillige bønder.

Imidlertid har tårnet også udsigten til at vinde: hvis det lykkes at gøre fjendens bønder harmløse, så afgøres kampen i dens favør, fordi konge og tårn i modsætning til konge og løber eller konge og springer har mat potentiale.

En anden konsekvens af dette er, at – mens en let officer forsøger at ofre sig selv så hurtigt som muligt mod den sidste fjendtlige bonde (mere end remis er normalt ikke muligt) – denne vej for tårnet, som i det mindste har en chance for at vinde, er den sidste udvej, der kan overvejes.

Men selv i dette slutspil kan der kun være tale om en egentlig kamp – medmindre det er mod et stort antal fribønder – når den forsvarenes konge aktivt støtter sin bonde, mens angriberens konge generelt ikke kan gribe ind straks og hjælp sit tårn.

I dette afsnit om Tårnet mod bonde eller flere bønder, har vi valgt, at opdele afsnittene således:

  • 2A: Tårnet mod en bonde

  • 2B: Tårnet mod to bønder

  • 2C: Tårnet mod flere bønder

Efter denne korte oversigt vedrørende Tårnet mod bonde eller flere bønder, kaster vi os nu hurtigt ud i det første afsnit, nemlig

2A: Tårnet mod en bonde

Kun i meget specielle undtagelsestilfælde er det muligt, at selv en enkelt bonde vinder mod tårnet. Hvis vi ser bort fra de tilfælde, hvor tårnet skal besejre selv en enkelt bonde, svarer dette slutspil konsekvent til et kapløb mellem bonden og den angribende konge. Dette er grunden til, at mange skakker normalt ikke har nogen eller endog negativ værdi for angriberen, mens den forsvarende konge generelt ikke skal stå foran sine bønder.

Lad os se på nogle eksempler:

  • Hvid i trækket vinder gennem en vidunderlig finesse. Bemærk følgende regel: så snart de to konger står over for hinanden vandret, er lodret skak bagfra meget stærk, da forsvarets konge derefter skal give plads til den angribende konge.

  • Del 1: Kapløbet mellem bonden og den angribende konge: Hvid i trækket vinder – Sort i trækket holder remis. og hvid kan opnå mat i 3 træk på forskellige måder, f.eks. Efter 8.Kg3 kan sort forsinke matten med 8…Kg1.

  • Del 2: På grund af den vandrette opposition kan sort ikke tillade skak bagfra, fx 6…h2? (det eneste, ellers vinder 9.Th8+) 9.Kf3 og hvid vinder gennem træktvang (mat eller springeren vindes).

  • Hvid i trækket vinder: oppositionen driver den sorte konge til den forkerte side. Pointen. Hvid har opposition og hans konge er nu på den gode side; hvis den sorte konge går til d-linjen, vinder 4.Kf6, og hvis han går til f-linjen, trækker hvid 4.Kd6. For eksempel.

Eksempler – Tårnet mod en bonde

Tårnet skal flytte sig, og det er klart, at et træk langs 4. række resulterer i intet på grund af 1…e4 osv., hvormed sort nemt opnår remis. Så tårnet skal forblive på e-linjen, og det er nu ekstremt forbløffende, at 1.Te3! eller 1.Te2! fører til gevinst, mens den eneste “naturlige” fortsættelse 1.Te1? resulterer kun i remis. Årsagen er, at hvid er nødt til at gemme et tempotræk for at tvinge fjendens konge til at opgive oppositionen; hvis fjendens konge går til venstre for sin bonde, marcherer den hvide til højre og omvendt. Tempotrækket skal foretages med tårnet og på en sådan måde, at hverken angrebet på bonden opgives, eller afstanden mellem tårnet og fjendens konge reduceres. Så Te3 eller Te2 først, efterfulgt af Te1 senere.

[Event "En vidunderlig finesse"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Alekhine, Alexander"] [Black "Euwe, Max"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/1KP5/3r4/8/8/8/k7 w - - 0 1"] [PlyCount "23"] [SourceVersionDate "2021.07.19"] {[#] Hvid i trækket vinder gennem en vidunderlig finesse.} 1. c7 ({På} 1. Kb7 $2 {følger} Ka2 2. c7 Rb5+ 3. Ka6 Rc5 4. Kb6 Rc4 5. Kb7 Rb4+ $11 {og hvid kommer ikke videre.}) 1... Rd6+ 2. Kb5 $1 ({Ikke} 2. Kb7 $2 Rd7 3. Kb8 Rxc7 4. Kxc7) 2... Rd5+ 3. Kb4 ({Kongen må ikke angribe tårnet for tidligt:} 3. Kc4 $2 Rd1 4. Kc5 {og remis, da} Rc1+ {ikke kan forhindres. F.eks.} 5. Kb6 Ka2 6. Kb7 Rb1+ 7. Ka8 Rc1 8. Kb7 Rb1+ $11 {og hvid kan ikke komme videre.}) 3... Rd4+ 4. Kc3 {Men nu er dette træk det rigtige, da hvid kan forhindre tårnet i at komme til c1.} ({Også} 4. Kb3 Rd3+ 5. Kc2 {fører til det samme.}) 4... Rd1 5. Kc2 Rd4 6. c8=R $3 {En vidunderlig finesse. Der truer nu 7.Ta8+ og mat. Sorts næste træk er derfor tvunget.} ({En grov fejl ville være} 6. c8=Q $4 { da det bliver besvaret med det stærke} Rc4+ $3 {og efter (tvunget)} 7. Qxc4 $11 {er sort pat.}) ({Også} 6. Kb3 {vinder, dog i flere træk end i hovedvarianten. Der kan følge:} Rd3+ 7. Kc2 Rf3 8. c8=Q ({Her ville} 8. c8=R $4 {være en fejl, da sort efter} Ra3 9. Kd2 Ka2 10. Rc7 Kb3 $11 {har remis.}) 8... Rf2+ 9. Kd1 Rf1+ 10. Ke2 Rb1 11. Kd2 Ka2 12. Qa6+ Kb3 13. Qa5 Rb2+ 14. Kd3 Rh2 ({På} 14... Ra2 {følger} 15. Qb5+ Ka3 16. Kc3 $18 {og hvid vinder}) 15. Qb6+ Ka4 16. Qa7+ {Nu er det sorte tårn snart fanget} Kb4 {og efter} 17. Qb8+ Kc5 18. Qxh2 $18 {ryger det, og hvid vinder klart.}) 6... Ra4 7. Kb3 $1 { Pointen!. Nu truer 8.Tc1 mat, og på samme tid bliver Ta4 angrebet, så hvid vinder tårnet.} Kb1 8. Kxa4 Kb2 9. Kb4 Ka2 10. Kc3 Kb1 11. Kb3 Ka1 12. Rc1# 1-0 [Event "Kapløb mellem bonde og konge 1"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Nimzowitsch, Aron"] [Black "Capablanca, Jose Raul"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "K6R/8/7p/6k1/8/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "19"] [SourceVersionDate "2021.07.19"] {[#] Kapløbet mellem bonden og den angribende konge: Hvid i trækket vinder - Sort i trækket holder remis. Vi starter med hvid i trækket:} 1. Kb7 h5 2. Kc6 h4 3. Kd5 Kg4 4. Ke4 Kg3 {Bemærk følgende regel: så snart de to konger står over for hinanden vandret, er lodret skak bagfra meget stærk, da forsvarets konge derefter skal give plads til den angribende konge.} ({Eller} 4... h3 5. Rg8+ Kh4 {(eller h5)} 6. Kf4 {Nu kan sort kun trække med kongen;} Kh5 {og efter} ({da} 6... h2 {fører til mat med} 7. Rh8#) 7. Rh8+ {vinder hvid bonden på h3, og stillingen er tabt for sort.} Kg6 8. Rxh3 $18) ({På} 4... Kh3 {følger} 5. Kf3 Kh2 6. Rxh4+ Kg1 7. Rh3 Kf1 8. Rh1# {og vinder.}) 5. Ke3 ({Med} 5. Rg8+ Kf2 $1 {får sort problemer efter:} 6. Kf4 h3 7. Ra8 h2 8. Ra2+ Kg1 9. Kg3 {Sort kan nu forvandle med sin h-bonde, men det hjælper ham ikke. Først prøver vi med;} h1=Q ({forvandler sort til et} 9... h1=R { sker det samme efter} 10. Ra1#) ({forvandling til en} 9... h1=B {hjælper heller ikke, da hvid efter} 10. Ra1# {sætter mat.}) ({forvandling til en} 9... h1=N+ {trækker blot pinen ud, da hvid efter} 10. Kf3 Ng3 11. Rg2+ Kf1 12. Kxg3 Ke1 13. Kf3 Kd1 14. Ke3 Kc1 15. Kd3 Kb1 16. Kc3 Ka1 17. Kb3 Kb1 18. Rg1# { vinder.}) 10. Ra1#) 5... h3 {Tvunget, men nu følger den afgørende skak bagfra (se note ved sorts 4. træk).} 6. Rg8+ Kh2 7. Kf2 Kh1 8. Rg1+ {Og hvid kan opnå mat i 3 træk på forskellige måder, f.eks.} (8. Ra8 Kh2 9. Ra3 Kh1 10. Rxh3#) (8. Rd8 Kh2 9. Rd3 Kh1 10. Rxh3#) (8. Re8 Kh2 (8... h2 9. Re1#) 9. Re3 Kh1 10. Rxh3#) ({Efter} 8. Kg3 {kan sort forsinke matten med} Kg1 9. Re8 Kf1 10. Kxh3 Kf2 11. Kg4 Kg2 12. Rf8 Kh2 13. Kf3 Kg1 14. Kg3 Kh1 15. Rf1#) 8... Kh2 9. Rg3 Kh1 10. Rxh3# 1-0 [Event "Kapløb mellem bonde og konge 2"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Anderssen, Adolf"] [Black "Charousek, Rudolf Rezso"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "K6R/8/7p/6k1/8/8/8/8 b - - 0 1"] [PlyCount "15"] [SourceVersionDate "2021.07.19"] {[#] Kapløbet mellem bonden og den angribende konge: Hvid i trækket vinder - Sort i trækket holder remis. Nu med sort i trækket.} 1... h5 2. Kb7 h4 3. Kc6 Kg4 4. Kd5 h3 5. Ke4 Kg3 6. Ke3 Kg2 $1 ({På grund af den vandrette opposition kan sort ikke tillade skak bagfra, fx} 6... h2 $2 7. Rg8+ Kh3 8. Kf2 $1 h1=N+ { (det eneste, ellers vinder 9.Th8+)} 9. Kf3 Kh2 10. Rg7 {og hvid vinder gennem træktvang (mat eller springeren vindes). Denne interessante vej er kun mulig med en randbonde; med alle andre bønder ville stillingen være remis.}) 7. Ke2 ({På} 7. Rg8+ {følger} Kf1 $1 ({men ikke} 7... Kh1 $2 8. Kf3 h2 ({eller} 8... Kh2 9. Rh8 Kh1 10. Rxh3+ Kg1 11. Rh4 Kf1 12. Rh1#) 9. Re8 Kg1 10. Re1#) 8. Kf3 h2 9. Rh8 Kg1 10. Rg8+ Kf1) 7... h2 8. Rg8+ Kh1 $1 {Et andet twist, der kun er muligt med randbønder. Hvid kan nu ikke længere styrke sin stilling, fordi Kh1 står pat. Bemærk dog, at hvid ville vinde her, hvis han var i stand til at ophæve patstillingen til den sorte konge med 9.Kg3 (sammenlign noten ved 7. Ke2).} ({På} 8... Kh3 $2 {vinder hvid med} 9. Kf2 $1 {(se noten ved 6...Kg2!)} h1=Q ({vælger sort at forvandle til en springer} 9... h1=N+ {vinder hvid med} 10. Kf3 Kh4 11. Kg2 Kh5 12. Kxh1 Kh4 13. Kg2 $18) 10. Rh8+ Kg4 11. Rxh1 $18) 1/2-1/2 [Event "Hvid i trækket vinder"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Morphy, Paul"] [Black "Anderssen, Adolf"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/5K2/8/4pk2/4R3/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "41"] [SourceVersionDate "2021.07.26"] {[#] Hvid i trækket vinder: oppositionen driver den sorte konge til den forkerte side. Tårnet skal flytte sig, og det er klart, at et træk langs 4. række resulterer i intet på grund af 1...e4 osv., hvormed sort nemt opnår remis. Så tårnet skal forblive på e-linjen, og det er nu ekstremt forbløffende, at 1.Te3! eller 1.Te2! fører til gevinst, mens den eneste "naturlige" fortsættelse 1.Te1? resulterer kun i remis. Årsagen er, at hvid er nødt til at gemme et tempotræk for at tvinge fjendens konge til at opgive oppositionen; hvis fjendens konge går til venstre for sin bonde, marcherer den hvide til højre og omvendt. Tempotrækket skal foretages med tårnet og på en sådan måde, at hverken angrebet på bonden opgives, eller afstanden mellem tårnet og fjendens konge reduceres. Så Te3 eller Te2 først, efterfulgt af Te1 senere. Vi dækker de forskellige tårntræk i rækkefølge: } 1. Re2 $1 (1. Re3 e4 ({Det er interessant, at efter 1.Te3 er trækket} 1... Kf4 {ikke nogen tempogevinst, da det bliver besvaret med} 2. Re1 $1 {og nu truer den hvide konge med at komme på den gode side via e6. Der kan følge;} e4 ({På} 2... Kf5 {er der gevinst efter} 3. Ke7 e4 4. Kd6 Kf4 5. Kc5 e3 6. Kd4 Kf3 7. Rxe3+ Kf4 8. Re5 $18 {osv.}) 3. Ke6 e3 4. Kd5 Kf3 5. Kd4) 2. Re1 $3 Ke5 3. Ke7 Kd4 4. Ke6 e3 5. Kf5 Kd3 6. Kf4 e2 7. Kf3 Kd4 8. Rxe2 $18 {osv.}) ({ Lad os nu undersøge konsekvenserne af det "naturlige" træk:} 1. Re1 $2 e4 2. Ke7 Ke5 3. Kd7 Kd5 $1 {med remis, på grund af; 1) Hvide kongetræk til d7, e7 eller f7 opnår ikke noget, fordi sort har oppositionen; 2) Tårntræk til første række er ubrugelige, fordi bonden fortsætter ned mod forvandlingsfeltet; 3) Te2 eller Te3 giver den sorte konge mulighed for at komme til d4 eller d3 med tempogevinst og endelig; 4) Td1+ Kc4! eller Tf1+ Kg4! giver intet; hvis den hvide konge nærmer sig nu, opnår sort hurtigt et tempo, fordi hans bonde når anden række ved at angribe tårnet.}) 1... e4 ({ På} 1... Kf4 {vinder} 2. Ke6 e4 3. Kd5 e3 4. Kd4 Kf3 5. Rxe3+ Kf4 6. Re5 $18 { osv.}) 2. Re1 $3 {Alle andre træk fører til remis.} (2. Rd2 e3 3. Rc2 Ke4 4. Ke6 Kd3 5. Rb2 e2 6. Rb1 Kd2 7. Rb2+ Kd1 8. Rb1+ Kd2 9. Rb2+ Kd1 $11 {og hvid kommer ikke længere.}) ({Heller ikke} 2. Rf2+ {fører til andet end remis efter følgende:} Ke5 3. Kg6 e3 4. Re2 Kd4 5. Kf5 Kd3 6. Rb2 e2 7. Rb1 Kd2 8. Rb2+ Kd1 9. Rb1+ Kd2 10. Rb2+ Kd1 $11 {og hvid kommer ikke videre.}) 2... Ke5 3. Ke7 $1 {Pointen. Hvid har opposition og hans konge er nu på den gode side;} Kd4 ({hvis den sorte konge går til d-linjen, vinder 4.Kf6, og hvis han går til f-linjen, trækker hvid} 3... Kf5 4. Kd6 e3 5. Kd5 Kf4 6. Kd4 e2 (6... Kf3 7. Rxe3+ Kf4 8. Re5 Kf3 9. Re4 Kf2 10. Re3 Kg2 11. Kd3 Kf2 12. Kd2 Kf1 13. Re2 $18 {osv.}) 7. Rxe2 Kf5 8. Re1 $18 {osv.}) 4. Ke6 e3 5. Kf5 Kd3 6. Kf4 e2 7. Kf3 Kd4 8. Rxe2 Kd5 9. Re4 Kc5 10. Re5+ Kd4 11. Rf5 Kd3 12. Rf4 Kd2 13. Ke4 Kc3 14. Ke3 Kc2 15. Rc4+ Kb3 16. Kd3 Kb2 17. Rc3 Kb1 18. Rc2 Ka1 19. Kc3 Kb1 20. Kb3 Ka1 21. Rc1# 1-0
  • Vi fortsætter nu med, 2B: Tårnet mod to bønder. Når tårnet kæmper med to bønder, er det af afgørende betydning, om de to bønder er forbundet eller ej. Hvis to forbundne bønder er kommet så langt, at de begge opnår forvandling i i alt 4 træk, så vinder disse bønder generelt, selvom de ikke understøttes af deres konge.

Centrum

Centrum er i snævreste forstand de fire felter d4, d5, e4 og e5, men ofte bruges udtrykket om hele kvadratet c3-c6-f6-f3. Tilsvarende er…