Slutspilsteori

Bondeslutspil

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Bønder mod bønder

Dette uddrag fra “Euwe’s Slutspilsteori” dækker over slutspil med konge og en eller flere bønder mod konge og en eller flere bønder, kort sagt “bondeslutspil”, nogle gange også mindre korrekt kaldet “kongeslutspil”.

Vi dispenserer fra denne gruppe fra en opdeling i kapitler, fordi værdien af ​​genstande i det hele faktisk udgør ét stort kapitel, og derfor nøjes vi med en opdeling i grupper, som stort set stemmer overens med metoden fulgt af Berger og Robinowitsch. Denne opdeling, som udelukkende afhænger af mængden af ​​eksisterende materiale, giver følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er to-mod-en-slutspillet, da bondeslutspillets finesser er tydeligst i dette. Berger skelner, hvad angår dette slutspil, mellem forskellige formationer – en underafdeling, som vi til gengæld accepterer med en lille tilføjelse. Hvor opdeling af gruppen “to mod en” bliver:

Slutspillet “konge og bonde (bønder) mod konge alene” hører ikke til dette afsnit; det er blevet dækket i et tidligere afsnit. De principper, der præsenteres der, gælder dog også for de her omtalte slutspil.

I alle bondeslutspil er kongernes rolle af største betydning. Kongen måtte beskytte sine egne bønder og angribe de fjendtlige; han skal sørge for, at ingen fjendtlig fribonde vil stå udenfor hans kvadrat; han skal holde sin “kollega” indenfor tremmerne og helst skubbe ham tilbage.

Den, der ikke kan eller vil lave et bondetræk, skal spille med kongen, og det er ofte ensbetydende med at afgive territorium til modpartens konge. Det væsentlige i bondespillene er derfor et uafbrudt arbejde med tvangstræk, dvs. ikke et åbent slag, men en blokadekrig. Alle træk skal beregnes nøje, da det mest afhænger af, hvem der i sidste ende har oppositionen. Begrebet “opposition” er velkendt, og dets store betydning bør fremgå af de følgende eksempler. I alle bondeslutspil er målet at “forvandle” en fri bonde, og her, hvis nogensinde, “den der kommer først til møllen, får først malet”.

Tre bønder mod to

Overvægten af ​​tre bønder mod to kommer generelt bedre til sin ret end overvægten af ​​to bønder mod en. Udsigten til remis med en konge plus en bonde mod en ensom konge er meget lille i tre-mod-to-slutspillet, fordi den stærkeste side normalt får mulighed for at erobre begge modstanderens bønder ved at opgive sin merbonde.

I diagramstilling 1 lærer vi dog en ny situation at kende, en situation, der ikke er mulig med mindre materiale. Den sorte konge kan forhindre forvandling af de forbundne fribønder, mens den garderede fribonde på den anden side i høj grad begrænser den hvide konges bevægelsesfrihed. Sådanne stillinger er for det meste remis. Selv diagramstilling 1 ville være remis, hvis den garderede fribonde stod på d3 eller c4. Men nu hvor denne bonde er på d4, kan den hvide konge operere på felterne f3, f4 og g4 uden at forlade kvadraten til d4-bonden.

  • Brikkerne i nedenstående diagram(mer) kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. God fornøjelse 🙂

I diagramstilling 1 vinder hvid som følger: 1.Ke4 Kg4 2.h4 Kh5 3.Kf4 Kh6 4.g4 Kg6 5.h5+ Kh6 6.Ke4 Hvid udfører nu en trekantsbevægelse for at få samme stilling frem, men nu med sort i trækket. Den fjendtlige konge tvinges derigennem til, at trække sig tilbage til syvende række. 6…Kg5 7.Kf3 Kh6 8.Kf4 Kh7 9.g5 Kg7 10.g6! (Ikke 10.h6+ Kh7 og hvid kan ikke længere vinde) 10…Kh6 11.Kg4 Kg7 12.Kg5! Nu kan den hvide konge forlade kvadraten. d4-bonden forvandles først til dronning, når hvid kan fremtvinge mat på det rigtige tidspunkt. 12…d3 13.h6+ Kg8 (Eller 13…Kf8 14.Kf6 osv. (ikke 14.g7+? Kf7 og sort vinder). 13…Kh8 kan følges enten af ​​14.g7+ Kh7 (14…Kg8 15.Kg6! og mat) 15.Kf6 d2 16.Kf7 eller direkte af Kg5-f6-f7.) 14.Kf6 d2 15.h7+ Kh8 16.Kf7 d1D 17.g7+ Kxh7 18.g8D+ Kh6 19.Dg6#

Med tre forbundne fribønder er forvandling sikret selv uden kongens aktive deltagelse, forudsat at modstanderen ikke har udsigt til en let afgørelse af samme art som i forrige eksempel. I ovenstående diagramstilling vinder hvid som følger : 1.Ke4 Den sikreste fortsættelse, fordi den sorte konge nu generelt ikke får chancer nok til at støtte sine bønder. Vi vil fortsat altid vælge den sikreste vej. 1…Kh5 2.h3 Kg6 3.g4 Kh6 4.h4 Kg6 5.f5+ Kh6 (eller 5…Kf6 6.g5+ osv. og vinder) 6.f6 Kg6 7.g5 Kf7 8.h5 Kf8 9.h6 Kg8 10.Kd3 og vinder.

I denne stilling er hvid fortabt selvom han er i trækket, og har en bonde mere. Begge parter skal skiftevis rykke frem med deres bønder, men sort har i den henseende et lille forspring, som er afgørende. Der fulgte: 1.a5 Heller ikke andre træk, kan redde partiet 1…g3 2.a6 Kc7! 3.Ke2 d3+ 4.Kxd3 g2 5.Ke4 g1D og hvid opgav.

Danmarks første stormester

Bent Larsen fik sit store gennembrud i 1956, da han under skakolympiaden i Moskva blev udråbt som Danmarks første…