Afsnit 1:

Som vi allerede har forklaret i den foregående oversigt, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:

  • A: Konge og officerer mod konge

  • B: Konge og bonde mod konge

  • C: Konge og officerer og bønder mod konge

Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:

  • Hovedafsnit 1: Matsætning af kongen

  • Hovedafsnit 2: Konge og bonde mod konge

  • Hovedafsnit 3: Forskelligt materiale mod konge

Vi fortsætter nu med matsætning af enlig konge, og vi vil vise, hvordan man sætter mat med konge, løber og springer mod enlig konge. Se hvordan det gøres i nedenstående eksempel…

1D: Konge, løber og springer mod konge

Kongen kan låses af løbere og springere, men den kan ikke tvinges.

I diagramstillingen bemærker vi den vigtige kendsgerning, at løberen kan bevæge sig uden at den fjendtlige konge kan flygte (løberne bevæger sig enten på linjen a5-e1 eller d8-h4), mens kongen straks kan glide væk efter et springertræk.

Som vi allerede har sagt, skal du først tvinge den fjendtlige konge ind i et af de to hjørne felter, der er domineret af løberen. Men det er ikke så let; den fjendtlige konge har normalt mulighed for at flygte fra den forkerte farve i hjørnet.

Man skal derfor også kende metoden til at tvinge kongen ud af dette sikre hjørne ind i et af mat-hjørnerne. Denne metode er ikke så vanskelig, men det gør marginalisering af kongen til en kedelig opgave. Det er yderst vigtigt, at kongen, løberen og springeren arbejder godt sammen.

Først og fremmest skal man sørge for, at springeren vogter de felter, som løberen ikke kan nå.

Hvis løberen vogter de hvide felter, så skal springeren “passe” på de sorte felter eller omvendt. For at gøre dette skal springeren stå på felter med løberens farve, helst et sted i centrum. Det mest vigtige arbejde med at tvinge den fjendtlige konge til kanten skal udføres af ens egen konge og løber. Så vidt muligt forbliver springeren på sin plads for at forhindre modstanderen i at flygte igen.

Det er bemærkelsesværdigt, at løberen og springeren har svært ved at omslutte kongen alene. Uden deltagelse af din egen konge er dette kun muligt i nærheden af ​​et mat-hjørnefelt.

Diagram 1

Matstilling med konge, løber og springer mod konge, som ikke kan tvinges.

Diagram 2

Matstilling med konge, løber og springer, som kan tvinges.

  • Efter ovenstående gennemgang af de forskellige muligheder med konge, løber og springer mod enlig konge, er tiden nu kommet til, at vise et eksempel:

Eksempel med springer og løber

[Event "Eksempel med springer og løber"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Botvinnik, Mikhail"] [Black "Keres, Paul"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "N7/8/8/8/4k3/8/8/K5B1 w - - 0 1"] [PlyCount "71"] [SourceVersionDate "2021.07.06"] {[#] For at tvinge mat skal hvid fører den sorte konge til a1 eller h8 (hjørnefelterne af løberens farve). Denne jagt kan først begynde efter kongen, og derefter springeren har taget deres positioner midt på brættet. Vi starter nu fra diagramstillingen:} 1. Kb2 Kd3 2. Nc7 Kc4 3. Ne6 Kd5 4. Nd4 { Her står springeren godt; midt på brættet på et felt med løberens farve, hvorfra den dominerer de hvide felter, mens løberen gør sit arbejde inden for felterne med sort farve.} Kc4 5. Kc2 Kb4 6. Kd3 Kc5 7. Bh2 {Kongen og springeren står allerede godt, og løberen er også klar til at gribe ind.} Kd5 {Den sorte konges bevægelsesfrihed er allerede betydeligt begrænset. Så 7...Kb4 ville blive fulgt meget stærkt af 8.Bd6+, hvorefter kongen skal flygte til kanten (a4 eller a5). 7...Kb6 ville blive efterfulgt af 8.Kc4.} 8. Nb3 {Denne stilling introducerer os til en vigtig delikatesse: Springeren bevæger sig midlertidigt til et hvidt felt for at skubbe den sorte konge tættere på kanten (kongen vogter c4, d4 og e4, løberen feltet e5 og springeren feltet c5). Man skal huske denne situation.} Kc6 {Kongen foretrækker selvfølgelig at flygte til det sikre hjørnefelt.} 9. Kc4 Kb6 10. Nc5 Kc6 11. Na4 {Den samme situation som vi lige havde.} Kb7 12. Kb5 {Nu skal kongen flytte til et felt på randen. Det skal også bemærkes, at det ville være uhensigtsmæssigt at forsøge at begrænse den fjendtlige konge til randen hele tiden; angriberen ville ikke komme længere.} Kc8 ({Efter} 12... Ka7 13. Kc6 Ka8 14. Nb6+ Ka7 15. Bg3 {(et tempotræk)} Ka6 16. Bb8 {osv., går tingene lidt hurtigere; den sorte konge tvinges derefter til a1.}) 13. Kc6 Kd8 14. Kd6 Kc8 ({Forsøg på at flygte via e8 har ingen udsigter til succes:} 14... Ke8 15. Ke6 Kd8 16. Nb6 $1 Ke8 17. Bc7 {og den sorte konge er tvunget til at flygte mod h8.}) 15. Nb6+ {Her står springeren stærkere end på c5, da den nu dominerer vigtige marginale felter, især a8. Imidlertid kan den sorte konge nu forlade randen, men det betyder ikke meget her.} Kb7 16. Kc5 Ka6 ({Eller} 16... Ka7 17. Kc6 Ka6 18. Bb8 {osv.}) 17. Kc6 Ka5 (17... Ka7 { efterfølges af et tempotræk med løberen} 18. Bg3 Ka6 {efterfulgt af} 19. Bb8 ) 18. Bd6 {På denne måde forhindrer hvid kongen i at flygte via b4.} ({Efter } 18. Kc5 Ka6 {ville hvid ikke komme længere.}) 18... Ka6 19. Bb8 {Den sidste sektion begynder: springeren dominerer det sikre hjørne felt og løberen dominerer feltet ved siden af ​​det. Derfor skal den sorte konge nu flygte mod et mat-hjørne-felt.} Ka5 20. Nd5 {Med 20.Kc5 ville man ikke opnå noget, igen på grund af 20...Ka6 og kongen truer med at flygte via b7.} Ka4 21. Kc5 Kb3 {Stillingen viser os et vigtigt øjeblik. Den sorte konge slap væk, men han kommer ikke langt: efter tre træk tvinges den tilbage til randen. Bemærk, at hvid ikke kunne forhindre denne midlertidige flugt; allerede ved 20.Sd5 måtte han regne med denne drejning. Man kan komfortabelt holde fjendens konge tæt på det farlige hjørne felt, selvom kongen ikke står på randen. Manøvren, der følger, er meget vigtig.} 22. Nb4 $1 {Det er bydende nødvendigt at starte med dette springertræk. Kun på denne måde kan den stærke part sikre, at den sorte konges flugt mislykkes.} Kc3 23. Bf4 Kb3 24. Be5 {Nu er den sorte konge endelig nødt til at gå tilbage til randen.} Ka4 25. Kc4 Ka5 ({På} 25... Ka3 {følger} 26. Nd3 Ka4 27. Bc7 Ka3 28. Bb6 { et vigtigt tempotræk;} (28. Kc3 {fører ikke til noget på grund af} Ka4) 28... Ka2 ({eller} 28... Ka4 29. Nb2+ {osv.}) 29. Kc3 Ka3 30. Nb2 {osv.}) 26. Bc7+ Ka4 27. Nd3 Ka3 28. Bb6 {Et andet tempotræk. Sammenlign den tidligere bemærkning.} Ka4 ({Efter} 28... Ka2 {har hvid nu valget mellem} 29. Kc3 ({ eller} 29. Bc5) 29... Ka3 30. Nb2 {osv.;}) 29. Nb2+ Ka3 30. Kc3 Ka2 31. Kc2 Ka3 32. Bc5+ Ka2 33. Nd3 Ka1 {Endelig er kongen tvungent ind i et mat-hjørne. Matsætningen følger nu efter yderligere tre træk.} 34. Bd6 {Et tempotræk. Efter en øjeblikkelig 34.Sc1? Sort ville blive sat pat. Med teksttrækket når vi til mat et træk hurtigere.} ({En anden kendt matstilling kan opnås af hvid, når den sigter mod Lb2+, f.eks.} 34. Ba3 Ka2 35. Bc1 Ka1 36. Bb2+ Ka2 37. Nb4#) ({Eller} 34. Be3 Ka2 35. Bc1 Ka1 36. Bb2+ Ka2 37. Nb4#) 34... Ka2 35. Nc1+ Ka1 36. Be5# 1-0
  • Det var så det sidste afsnit i vores behandling af, Matsætning af enlig konge. Vi haster nu hurtigt videre med afsnittet, Konge og bonde mod konge. I dette afsnit vil vi kigge på blandt andet kvadrat-reglen, opposition, kampen om forvandlingsfeltet med mere.

Loading...