Afsnit 1:
Som vi allerede har forklaret i den foregående oversigt, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:
Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:
Vi fortsætter nu med matsætning af enlig konge, og vi vil vise, hvordan man sætter mat med konge, løber og springer mod enlig konge. Se hvordan det gøres i nedenstående eksempel…
1D: Konge, løber og springer mod konge
I diagramstillingen bemærker vi den vigtige kendsgerning, at løberen kan bevæge sig uden at den fjendtlige konge kan flygte (løberne bevæger sig enten på linjen a5-e1 eller d8-h4), mens kongen straks kan glide væk efter et springertræk.
Som vi allerede har sagt, skal du først tvinge den fjendtlige konge ind i et af de to hjørne felter, der er domineret af løberen. Men det er ikke så let; den fjendtlige konge har normalt mulighed for at flygte fra den forkerte farve i hjørnet.
Man skal derfor også kende metoden til at tvinge kongen ud af dette sikre hjørne ind i et af mat-hjørnerne. Denne metode er ikke så vanskelig, men det gør marginalisering af kongen til en kedelig opgave. Det er yderst vigtigt, at kongen, løberen og springeren arbejder godt sammen.
Først og fremmest skal man sørge for, at springeren vogter de felter, som løberen ikke kan nå.
Hvis løberen vogter de hvide felter, så skal springeren “passe” på de sorte felter eller omvendt. For at gøre dette skal springeren stå på felter med løberens farve, helst et sted i centrum. Det mest vigtige arbejde med at tvinge den fjendtlige konge til kanten skal udføres af ens egen konge og løber. Så vidt muligt forbliver springeren på sin plads for at forhindre modstanderen i at flygte igen.
Det er bemærkelsesværdigt, at løberen og springeren har svært ved at omslutte kongen alene. Uden deltagelse af din egen konge er dette kun muligt i nærheden af et mat-hjørnefelt.
Diagram 1
Matstilling med konge, løber og springer mod konge, som ikke kan tvinges.
Diagram 2
Matstilling med konge, løber og springer, som kan tvinges.