Svetozar Gligoric (1923-2012)

Svetozar Gligorić var ​​en serbisk og jugoslavisk skak stormester og musiker. Han vandt mesterskabet i Jugoslavien tolv gange, som er rekord. Han betragtes som den bedste spiller nogensinde fra Serbien. Stilistisk hører den jugoslaviske stormester hjemme i gruppen Capablanca, Fine og Flohr. Foruden en udviklet sans for mikroskopiske fordele har han en overlegen slutspilteknik. Målbevist energi er en af de fornemste egenskaber ved hans spil. Hans evne til også i indviklede stillinger at fastholde positionsfordel har efter den anden verdenskrig gjort ham til en af de farligste modstandere for de russiske stormestre. Det var næppe tilfældigt, at det netop var Gligoric, som tilføjede Petrosian det første nederlag, efter at sidstnævnte var blevet verdensmester.

  • Fra partiet, Gligoric-Petrosian, Los Angeles 1963: Denne variant er ofte spillet i de senere år, men idéen er langtfra ny. Allerede Steinitz nærede en vis forkærlighed for at trække sine tropper tilbage, for senere at bringe dem i spil på andre måder.

[Event "Piatigorsky Cup-01"] [Site "Los Angeles,CA"] [Date "1963.07.03"] [Round "2"] [White "Gligoric, Svetozar"] [Black "Petrosian, Tigran V"] [Result "1-0"] [ECO "C95"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [PlyCount "85"] [EventDate "1963.??.??"] [EventType "tourn"] [EventRounds "14"] [EventCountry "USA"] [SourceTitle "MCL"] [Source "ChessBase"] [SourceDate "1999.07.01"] [SourceVersion "1"] [SourceVersionDate "1999.07.01"] [SourceQuality "1"] 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O Be7 6. Re1 b5 7. Bb3 O-O 8. c3 d6 9. h3 Nb8 {Denne variant er ofte spillet i de senere år, men idéen er lagtfra ny. Allerede Steinitz nærede en vis forkærlighed for at trække sine tropper tilbage, for senere at bringe dem i spil på andre måder.} 10. d4 Nbd7 11. c4 c6 12. c5 $1 Qc7 13. cxd6 Bxd6 14. Bg5 exd4 $5 {Det turde altid være et spørgsmål hvad der har mest betydning: officerernes aktive placering eller en splittet bondestilling? Sort tillader frivilligt fordobling af f-bonden.} 15. Bxf6 gxf6 16. Nxd4 Nc5 17. Nf5 Bxf5 18. exf5 Rad8 19. Qh5 {[#]} Be5 {Det kritiske øjeblik. Takket være hans officerers aktive opstilling havde sort her med 19...b4 20.De2 Lf4 kunnet vanskeliggøre mobiliseringen af de hvide officerer.} 20. Nc3 Rd4 21. Re3 Bf4 22. Re2 Bd2 23. Nd1 Bg5 24. g3 Qd6 25. Ne3 Bxe3 {Springeren må uskadeliggøres på grund af den sorte konges udsatte stilling.} 26. Rxe3 Kg7 27. Bc2 Qd5 28. a3 Rd2 29. Qg4+ Kh8 30. Rd1 $1 {Fremtvinger et slutspil, hvor sorts officerer bliver lidt mere aktive, men hvor skavankerne ved bondestillingen træder meget grelt frem.} Rxd1+ 31. Qxd1 Qxd1+ 32. Bxd1 Rd8 33. Bf3 Rd3 ({Sort må hele tiden hænge i, thi efter} 33... Rd6 34. Rc3 Na4 35. Rc2 $1 c5 36. b3 {har han intet modspil.}) 34. Re8+ Kg7 35. Bxc6 Rb3 36. Re7 Rxb2 37. Bd5 Kh6 38. Bxf7 Kg5 39. Be6 $1 {Officererne er næsten forsvundet, og der truer et matangreb: 40.f4+ Kh6 41.Lg8 og mat på h7. } Nxe6 40. fxe6 Kf5 41. Rxh7 Kxe6 42. Ra7 Ra2 43. Rxa6+ 1-0

Mikhail Botvinnik (1911-1995)

Botvinnik’s stil kendetegnes ved dyb originalitet. Han er ikke nervøs for at få splittet sin bondestilling, hvis dette kan give hans officerer frit…