Angreb mod kongen på midten

Den uindviede kunne muligvis af det foregående få det indtryk, at kongen efter kort rokade udsætter sig for den del farer, og at den efter lang rokade kommer fra asken i ilden, hvorfor man helt bør undlade at rokere. Intet kan være mere forkert. På midten udsætter kongen sig nemlig for den allerstørste fare, selv om der naturligvis gives stillinger, hvor dette ikke er tilfældet. Ingen regel uden undtagelse.

Forklaringen til ovenstående er ret simpel. Rokaden er jo en integrerende del af stridskræfternes mobilisering, et ofte uundværligt led i bestræbelserne for at få de forskellige brikker til at samarbejde perfekt. Uden rokade får man normalt ingen forbindelse mellem tårnene, og dette kan føre til, at man kun har en del af officererne til sin disposition, når det gælder om at afslå fjendens overmægtige angreb. At det i så fald tit går mest ud over kongen, turde være indlysende.

Vi kan her nøjes med nogle få eksempler på angreb af en endnu på midten stående konge.

[Event "Match/City Antwerp-Rotterdam"] [Site "Antwerp"] [Date "1926.01.24"] [Round "2.1"] [White "Colle, Edgard"] [Black "Euwe, Max"] [Result "0-1"] [ECO "A68"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [PlyCount "38"] [EventDate "1926.01.23"] [EventType "team-match"] [EventRounds "2"] [EventCountry "BEL"] [SourceTitle "EXT 2016"] [Source "ChessBase"] [SourceDate "2015.10.08"] [SourceVersion "1"] [SourceVersionDate "2015.10.08"] [SourceQuality "1"] {Den åbne e-linje; fra partiet Colle-Euwe, Antwerpen 1926.} 1. c4 Nf6 2. d4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 O-O 5. f4 d6 6. Nf3 c5 7. d5 e6 8. Bd3 exd5 9. cxd5 {[#]} Qb6 {Hermed forhindres hvids rokade, da på 10.0-0 er 10...c4+ afgørende.} 10. Bc2 {(?)} ({Hvid kommer heller ikke til nogen rokade med} 10. Nd2 Ng4 11. Nc4 Qd8 12. O-O Qh4 13. h3 Bd4+ 14. Kh1 Qg3 $1 {og sort vinder. Som Pachmann har påvist, er imidlertid 10.Db3 det bedste.}) 10... c4 11. Qe2 Re8 12. Ba4 { Hjælper kun sort til at udvikle officererne. Stærkere var 12.Tb1 til forberedelse af 13.Le3.} Bd7 13. Bxd7 Nbxd7 14. Nd2 ({Eller} 14. Qxc4 Nxe4 $1 15. Nxe4 Nf6 16. Nfd2 Nxe4 17. Nxe4 f5 {hvorefter sort får et dundrende angreb.}) 14... Nxe4 15. Ncxe4 ({Efter} 15. Ndxe4 {er} Bxc3+ 16. bxc3 Nc5 { den simpleste fortsættelse.}) 15... Rac8 {Da hvid mangler tid til samtidigt at bringe både konge og dronning i sikkerhed, kan sort tillade sig den luksus at gardere bonde på c4, der er meget vigtig for angrebet.} 16. Kf1 f5 17. Nxc4 Rxc4 $1 18. Nf6+ {Et skud i tågen.} ({På} 18. Qxc4 {kan der følge} Rxe4 19. Qc8+ Nf8 20. Qc2 Bd4 $1 21. Qd3 Nd7 22. g4 Nc5 {hvorefter hurtigt slår igennem. Efter partitrækket går det dog endnu hurtigere ned ad bakke.}) 18... Nxf6 19. Qxc4 Ng4 0-1 [Event "Terwinselen 1947"] [Site "?"] [Date "1947.10.05"] [Round "?"] [White "Koch, Berthold"] [Black "Donner, Jan Hein"] [Result "1-0"] [ECO "A34"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [PlyCount "49"] [EventDate "1947.??.??"] [SourceVersionDate "2022.12.06"] {Åbne diagonaler; fra partiet Berthold-Donner, Terwinselen 1947.} 1. c4 c5 2. Nf3 Nf6 3. Nc3 d5 4. cxd5 Nxd5 5. g3 Nc6 6. Bg2 Nb6 7. O-O e5 8. d3 Be7 9. Be3 f6 10. Rc1 Nd4 11. Ne4 Nd7 12. b4 $1 {Bondeofret har til hensigt at underminere støttepunktet d4 og samtidigt forhindre, at sort rokerer.} Nxf3+ 13. Bxf3 cxb4 14. Qb3 a5 {Dækker ikke alene b4 grundigt, men giver desuden tårnet lejlighed til at gribe ind over a6. Efter 14...f5 eller 14...Sf8 går hvid kraftigt videre med 15.Sc5.} 15. Qe6 $1 {Truer med mat i to træk: 16. Sd6+ og 17.Df7.} Nf8 $1 {Det eneste, thi;} (15... Nc5 {strander på} 16. Bh5+ $1 g6 17. Nxf6+ Kf8 18. Bh6#) ({Desuden gendrives} 15... Ra6 {af} 16. Nxf6+ $1 Nxf6 $1 ({ikke} 16... gxf6 {på grund af} 17. Bh5+ Kf8 18. Qf7#) 17. Qxc8) 16. Nd6+ $1 Qxd6 17. Rxc8+ Rxc8 18. Qxc8+ Bd8 19. Bxb7 {Hvid har genvundet den ofrede bonde og har desuden fastholdt sit angreb, da den sorte konge endnu ikke har rokeret.} Nd7 {Andre træk er lige så dårlige. Før sort får orden på sine tropper, er hvids angreb slået igennem. Nogle varianter:} ({1)} 19... Kf7 20. Rc1 Ng6 21. Qc4+ $1 {og vinder.}) ({2)} 19... Ne6 20. Rc1 Kf7 21. Rc6 Qe7 22. Ra6 $1 {osv.}) 20. Rc1 {[#]} O-O {For sent.} 21. Bc6 Nb6 ({På} 21... Nb8 {afgør} 22. Bc5 Qxc6 23. Bxf8 $1) 22. Qa6 $1 {Hvid må spille nøjagtigt;} ({Efter} 22. Qb7 Rf7 $1 {kan sort til en vis grad klare den.}) 22... Nd7 23. Qb7 {Nu er dette afgørende, da 23...Tf7 strander på 24.Ld5.} Nb8 24. Bd5+ Kh8 25. Bc5 1-0

Åbne og halvåbne linjer

Kampen om åbne linjer for løbere og tårne begynder allerede i første træk. I åbningen drejer det sig først og fremmest om at udvikle de…

Hvordan vinder sort?

Sort trækker

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen.

    Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

27…Dg4+ 28.Kf1 Dh3+! 29.Txh3 Lxh3+ førte til et matbillede, der er værd at huske. Kigger vi på stillingen opdager vi hurtigt, at sort kan tvinge hvid til bestemte træk. Efter skakken på g4, har hvid jo kun feltet f1 til sin rådighed. Når kongen går derned følger den dræbende skak på h3 med damen. Hvid er tvungen til at slå med tårnet, og derefter følger jo Lh3+ med mat. Det sorte tårn dækker jo flugtfeltet e2. Feltet, g1, dækkes af springeren, og løberen beskytter g2-feltet.

Pirc-forsvar

De oftest spillede fortsættelser er 6…c6, som kan være starten på en plan baseret på …Dc7, …Sbd7 og en senere …e5, og 6…Lg4, som…