Bondeslutspil

Dette afsnit inkluderer slutspillene med en konge og en eller flere bønder mod en konge og en eller flere bønder, kort kaldet “bondeslutspil”, undertiden også mindre korrekt “kongeslutspil”

Denne gang vil vi afstå fra at opdele materialet i hoved sektioner, da hele det foreliggende materiale udgør en stor hoved sektion. Vi vil derfor nøjes med en opdeling i grupper, der i store træk svarer til den metode, som Berger og Rabinowitsch følger i deres slutspilværker. Denne opdeling, der udelukkende er baseret på det tilgængelige materiale, fører til følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er slutspillet med to bønder mod en bonde, da det er her, hvor finesserne i bondeslutspillet kommer tydeligst frem. For så vidt angår disse slutspil skelner Berger mellem 5 forskellige formationer. Vi påtager os også denne underopdeling med en lille tilføjelse. Vores klassificering af gruppen “to mod en” er:

Slutspillene i “Konge og bonde/bønder mod konge” hører ikke til dette afsnit og er allerede behandlet i Afsnit 1. De principper, der er skitseret der, gælder også for de slutspil, der nu skal følges. I alle bondeslutspil er rollen som konge altafgørende. Kongen skal beskytte sine egne bønder og angribe fjenden; kongen er nødt til at sørge for, at ingen fjendtlig fribonde, kommer til at stå uden for hans kvadrat, han skal hindre sin “kollega” og, hvis det er muligt, presse tilbage.

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at foretage et bondetræk, skal du flytte kongen, og det betyder ofte på samme tid, at du er nødt til at give den modsatte konge territorium. Essensen af ​​bondeslutspillet er derfor konstant arbejde med at sætte modstanderen i tvangstræk, så ingen åben feltkamp, ​​men en krig af blokader. Alle træk skal beregnes nøjagtigt, fordi det for det meste afhænger af, hvem der i sidste ende har opposition. Udtrykket “opposition” blev allerede fremhævet i Afsnit 1, og oppositionens store betydning vil fremgå bedre af de følgende eksempler. Målet med alle bondeslutspil er forvandlingen af fribonden, og selvfølgelig gælder følgende ordsprog især: “først til mølle”.

To bønder mod én bonde, del 6

Gruppe F: Forskellige bondeformationer:

I nedenstående diagramstilling (eksempel 1) har hvid en beskyttet fribonde, men stillingen er ikke fast som i gruppe C-eksemplerne (eksempel 1A, 1B og eksempel 2), mens hvid på den anden side heller ikke har nogen forbundne fribønder. Forskellen mellem stillinger som vores i nedenstående diagramstilling og dem i gruppe C er enkel.

  • 1) kongen af ​​den svagere part kan angribe den dækkende bonde (her bonde c3) uden at forlade kvadratet af fribonden. Sammenlign med dette muligheden Ke4-d3 i eksempel 1A (Gruppe C) og Kd5-c4 i denne position. Dette er en tempofordel i tilfælde af en mulig bondeforvandling på begge sider.

  • 2) den svagere part har mulighed for at isolere fribonden, her gennem b5-b4.

Af disse to forskelle følger det, at i stillinger som vores eksempel 1 er bevægelsesfriheden for kongen af ​​det stærkere part mindre end i stillinger i gruppe C. I eksempel 1 kan beskyttelsen af ​​støttebonden c3 kun garanteres med kongens hjælp. I eksempel 1 ville hvid i trækket let vinde med Kc2-b3-b4 osv. Sort i trækket har to fortsættelser, der fører til remis:

[Event "Gruppe F, eksempel 1"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/8/1p1k4/3P4/2P5/2K5/8 b - - 0 1"] [PlyCount "9"] [SourceVersionDate "2022.08.30"] {To bønder mod én bonde, gruppe F, eksempel 1; generel betragtning; fribonden kan isoleres; Hvid i trækket vinder, sort i trækket holder remis. [#] I eksempel 1 kan beskyttelsen af ​​støttebonden c3 kun garanteres med kongens hjælp. I eksempel 1 ville hvid i trækket let vinde med Kc2-b3-b4 osv. Sort i trækket har to fortsættelser, der fører til remis:} 1... b4 $1 (1... Kc4 {Dette fører til hovedvarianten ved trækomstilling. På hvert af hvids træk (undtagen 2.d5, som selvfølgelig skal besvares med 2...Kxd5), fortsætter sort med 2...b4 og opnår remis. 2.Kc1 skal også besvares med 2... b4 og ikke 2...Kxc3? på grund af 3.d5.} 2. Kd2 b4 3. cxb4 Kxd4 4. b5 Kc5 5. b6 Kxb6) 2. cxb4 Kc4 $3 {Et meget vigtigt træk.} ({Efter} 2... Kxd4 $2 3. Kb3 Kd5 4. Ka4 Kc6 5. Ka5 {ville hvid vinde.}) 3. d5 {Hvid er i træktvang:} ({Disse fortsættelser fører alle til remis. Hvis den hvide konge går tilbage til første række, så har sort valget mellem 3...Kxb4 og 3...Kxd4.} 3. Kb2 Kxb4 $1) (3. Kd2 Kxd4 $1) (3. b5 Kxb5) 3... Kxd5 4. Kc3 Kc6 5. Kc4 Kb6 1/2-1/2 [Event "Gruppe F, eksempel 2"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/8/3k2p1/6P1/4K3/7P/8 w - - 0 1"] [PlyCount "17"] [SourceVersionDate "2022.08.30"] {To bønder mod én bonde, Gruppe F, eksempel 2; den bagerste bonde, der endnu ikke er fastlagt; Hvid vinder. [#] Som med gruppe D-eksemplerne (eksempel 1A og 1B) har hvid en bagvedstående bonde, men der er en vigtig forskel fra de nævnte eksempler. Den bagvedstående bonde er her ikke fastgjort og kan stadig lave et tempotræk. Dette giver hvid mulighed for at komme til en stilling som i gruppe D på det mest gunstige tidspunkt (med h2-h3), mens den mulige opløsning af den bagvedstående bonde ikke koster noget ekstra tempo (h2-h4 i stedet for h3-h4).} 1. Kf3 ({Efter} 1. h3 $2 Ke5 {er stillingen remis, f.eks.} 2. Kf3 Kf6 3. Ke4 Ke6 {osv.}) 1... Ke5 {Truer med 2.Kg3 og 3.h4 var allerede truende. På 1...Ke6 vinder hvid simpelthen med 2.Ke4.} 2. Kg3 Kf6 { Igen tvunget på grund af truslen 3.h4.} 3. Kg2 $1 {Sådanne subtile ventetræk er karakteristiske for stillinger, hvor fjendens konge skal være forberedt på at afværge trusler fra to sider. Her truer hvid på den ene side med at bringe sin konge til e4, på den anden side med at spille h2-h4 i det øjeblik, hvor sort ikke har svaret gxh4+ og Kg6 til sin rådighed. Fra f6 kan den sorte konge parere begge disse trusler, men Hvids teksttræk og efterfølgende ventetræk tvinger ham til at forlade dette gunstige felt. Med andre ord laver den hvide konge en trekantbevægelse for at få den samme stilling, men med sort i trækket. Bemærk at hvid også opnår sit mål med 3. Kf2:} (3. Kf2 Ke6 4. Kg2 $1 Kf6 5. Kg3 $1 {med afslutning af trekantbevægelsen og overgang til tekstvarianten.}) 3... Ke6 4. Kf2 $1 { Og ikke 4.Kf3 på grund af 4...Ke5, hvorefter hvid skulle starte forfra.} Kf6 ( {Efter} 4... Ke5 5. Kf3 $1 {går det hurtigere} Kf6 6. Ke4 Ke6 7. h3 Kf6 8. Kd5 Kf7 9. Ke5 Kg6 10. Ke6 Kg7 11. Kf5 Kh6 12. Kf6 Kh7 13. Kxg5 {og hvid vinder}) 5. Kg3 $1 {Trekantsbevægelsen er udført. Vi har nået samme stilling igen, men med sort i trækket. Det betyder, at den sorte konge ikke længere kan udføre en af ​​sine to vigtige defensive opgaver: hvis han flytter til e-linjen, afgør 6.h4, hvis han trækker anderledes, så kommer den hvide konge til e4.} Kg6 6. Kf3 Kf6 7. Ke4 Ke6 8. h3 $1 {og vinder, da sort nu skal tillade den hvide konge at bryde igennem} Kf6 9. Kd5 {Dette eksempel viser også tydeligt, at oppositionen, hvad dens form og felt angår, skal underkaste sig stillingens krav. I eksempel 2 vinder hvid kun, hvis han får oppositionen e4-e6, og for at nå det mål må han ikke tage oppositionen for tidligt, fx ikke på e3-e5.} 1-0

Kan Euwe slå den store Alekhine?

Matchen skulle spilles i flere af Hollands byer. Matchen startede ganske efter Alekhines forventninger. Han vandt første parti nydeligt og…

Kan hvid vinde?

Hvid i trækket

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen.

    Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

1.Dxh7!+ Kxh7 2.Th3+ Kg6 (Heller ikke 2…Kg8 hjælper sort, da det bliver besvaret med 3.Sxe7# og sort er mat) 3.Sxe7#

Midtspillet – Kvaliteten

Der kan ikke være nogen tvivl om, at kvaliteten er en afgørende fordel, hvilket det kan være nyttigt at indlede dette afsnit med. I praksis…