Afsnit 4

4: Officerer mod officerer 1

I kampen om officerer mod hinanden uden en eneste bonde på brættet er det materielle forhold naturligvis det vigtigste. Rent positionsfaktorer er kun meget sjældent afgørende. Som tingene ser ud, kan dette kun forekomme i stillinger, der – mere eller mindre tilfældigt – muliggør den ene eller den anden taktiske gevinstfortsættelse. Med hensyn til de stillinger, hvor den ene side har en materiel fordel, skelner vi mellem to muligheder: Materiel overvægt med eller uden mat potentiale, dvs. om det overskydende materiale efter afbytningen af alle officerer hos den svagere part er nok til at fremtvinge mat mod modpartens konge alene. For eksempel, i slutspillet med tårn og løber mod tårn, har man en materiel overvægt uden mat potentiale, men i slutspillet mod to tårne ​​mod tårn har man materiel overvægt med mat potentiale. For at kunne bruge dette udtryk “mat potentiale” i tilfælde, hvor begge dele har ulige materialer, vurderer vi de eksisterende officerer efter en fælles forståelse i en let officer (springer eller løber) som følger: en dronning = 3 lette officerer, et tårn = 1½ lette officerer.

Hvis den materielle overvægt er større end en let officer, anser vi det for at være en materiel overvægt af 2 springere. Ifølge vores beregning udgør disse to officerer en materiel overvægt med mat potentiale (mere end en officer i overvægt), men på den anden side er det en materiel overvægt uden mat potentiale, da man ikke kan fremtvinge mat med to springere. Her lærer undersøgelsen os, at en sådan overvægt kan have mat potentiale, hvis der stadig er flere officerer, da den svagere part generelt ikke har mulighed for at nedsænke overskydende materiale. Vi vil derfor holde fast i vores beregning og med rette inkludere materiel overvægt af to springere i gruppen af ​​slutspil med mat potentiale.

Vores grundlæggende klassificering af officerers kamp mod hinanden, uden bønder, er nu:

  • a) Materiel ligevægt (Afsnit 4, hoved sektion 1)

  • b) Materiel overvægt med mat potentiale (Afsnit 4, hoved sektion 2)

  • c) Materiel overvægt uden mat potentiale (Afsnit 5, hoved sektion 3, 4, 5 og 6)

Slutspillene i gruppe a) ender næsten altid remis, og slutspillene i gruppe b) vindes generelt af den stærkere part.

At det vil være vores hovedopgave at påpege undtagelsestilfældene – de normale sager giver lidt materiale til undersøgelser – vi vil komme ind på undersøgelsessammensætningen i dette afsnit mere end ellers er nødvendigt. Dette gælder især slutspil, hvor en af ​​officeren langt overstiger den anden med hensyn til sårbarhed og dermed er kombinatoriske vendinger mulige, fx når dronningen kæmper mod to tårne ​​eller tre lette officerer.

Men vi vil nævne, at udtrykkene “undersøgelse” og “praktisk slutspilsproblem” divergerer langt mindre, end man generelt burde tro. Værdien af ​​en undersøgelse er i de fleste tilfælde, at den ene eller den anden slutspilsstilling er blevet udarbejdet præcist, så opgaven bliver klar efter så små ændringer. Forbindelsen mellem studiet af slutspillet og det praktiske spil er særligt godt illustreret i partiet Michell-Lilienthal, Hastings 1934/35 (Afsnit 3, V), der efter en række egentlige træk smelter sammen til en komposition af Troitzky.

De vigtigste og sværeste er slutspillene i gruppe c), da materiel overvægt uden mat potentiale kun kan komme til sin ret i forbindelse med positionsfaktorer. Tilstedeværelsen af ​​en eller flere ekstra officerer giver mulighed for enten at spille på mat eller for at tvinge yderligere materiel gevinst. I de fleste tilfælde er det nødvendigt, at kongen af ​​den svagere part er placeret ugunstigt, det vil sige at stå på randen eller i hjørnet.

I alle sådanne slutspil er mange ændringer mulige ved at tilføje materiale, så det er nødvendigt at afgrænse feltet for disse slutspil og de teoretiske slutspil generelt noget mere præcist.

Grænserne for det teoretiske slutspil:

Ved klassificeringen af ​​slutspillene (i Afsnit 1) blev det påpeget, at det er sædvanligt at tilføje følgende grupper af stillinger til slutspillene:

  • a) alle stillinger, hvor dronningen er fraværende på begge sider;

  • b) de stillinger, hvor der højst er en dronning og et tårn, løber eller springer med bønder på hver side.

I dette afsnit, men for det teoretiske slutspil generelt, ønsker vi at trække grænserne lidt tættere på følgende måde:

  • 1: den stærkere part kan højst have en dronning og et tårn (to tårne ​​eller tre lette officerer svarer til dronningen);

  • 2: den svagere part må højst have dronningen eller den tilsvarende værdi (to tårne ​​eller tre lette officerer);

  • 3: I tilfælde af materiel ligevægt må ingen af ​​de to parter have flere officerer end dronningen eller dens tilsvarende.

Vi opdeler dette hovedafsnit som følger:

Materiel overvægt med mat potentiale

I overensstemmelse med inddelingen givet i indledningen inkluderer vi disse slutspil i denne gruppe, hvor den ene side har en materiel overvægt, der er større end en let officer. Så dette kan enten være: 1½ let officer (= 1 tårn), 2 lette officerer osv. Hvis man undersøger de forskellige muligheder, synes følgende slutspillegrupper ikke at forårsage nogen vanskeligheder af nogen betydning:

  • A) Slutspil, hvor den materielle overvægt med mat potentiale kan komme til sin ret ved blot at bytte de andre brikker. Med andre ord: slutspil, som kan forenkles ved at udveksle fjendens konges matføring med dronning, tårn, 2 løber eller løber og springer (se Afsnit 1). Vi ønsker ikke at beskæftige os især med disse slutspil, men nøjes med at give et enkelt eksempel, hvor udførelsen af ​​afbytningerne er forbundet med en lille finesse (se Diagramstilling 7).

  • B) Slutspil, hvor den materielle overvægt er større end minimum 1½ let officer, f.eks. Dronning mod løber (her er der materielle overvægt mindst to lette officerer). I disse tilfælde kræver kun slutspil, hvor den stærkere part har to springere mere, særlig behandling.

Efter at have lukket de simple sager, der er anført under A) og B), kommer vi til følgende klassifikation for dette hovedafsnit:

  • 2B: To løbere og springer mod et tårn

  • 2C: To springere og løber mod tårn

  • 2D: Overvægten af ​​to springere, når der er andre lette officerer.

Forenkling gennem udveksling:

Stilling 7:

Forenkling af en finesse; hvid i trækket vinder:

Inden vi går videre til behandlingen af ​​disse slutspil, giver vi her det tidligere annoncerede eksempel på et slutspil med to tårne ​​mod et tårn, hvor afbytningen kun kan gøres mulig ved en lille kombination.

I dette eksempel, en af ​​de ældste kompositioner (den findes allerede i den tyrkiske skakbog af Firdewsi 1501), har vi den samme situation som i stilling 2.

Med den dobbelte trussel fra Th8-mat og Kxc5 er et af hvids tårne tilsyneladende tabt, og sort ville dermed opnå remis. Men der er stadig en anden måde for hvid at hævde sin fordel:

1.Tc5-h5! Th2xh5 2.Ta8-a6+ Kd6-e5 3.Ta6-a5+ Ke5-f4 4.Ta5xh5 og vinder. Et klassisk eksempel.

Bemærk, at sort stadig ville få en remis i stilling 7, hvis hans tårn var på g-linjen, f.eks. på g2.

2B: To løbere og springer mod et tårn

Disse slutspil er vundet for det stærkere part. Sejren håndhæves ved at tvinge fjendens konge ud på et hjørnefelt, hvor den kan sættes mat. Men der er også stor sandsynlighed for, at en hurtigere gevinst kan tvinges gennem kvalitetsoffer, for hvis tårnet vil ile sin konge til hjælp, er tårnet let i fare.

Hvis den forsvarende konge er i et hjørne, er det tilrådeligt – medmindre du kan tvinge mat direkte – ikke at fratage kongen alle trækmuligheder for at eliminere pat-vendinger. Kling og Horwitz offentliggjorde en række sådanne pat-vendinger i 1851, hvoraf nedenstående diagramstilling, er et eksempel derpå.

Stilling 10

Hvis den forsvarende konge ikke har nogle trækmuligheder, betyder det at man skal undgå pat: her er hvid i trækket:

1.Td2 Le4. (Eller 1…Kxd2 pat.) 2.Tc2+! og remis, enten ved pat, hvis tårnet slås eller ved at vinde springeren, hvis sort spiller 2…Kd1.
Kling og Horwitz satte tårnet i diagramstillingen på d6 i stedet for d8, i det mindste en mindre uprøvet position, fordi spørgsmålet straks opstår om hvilket træk sort kunne have foretaget sidst. Tårnet var allerede i slag, men kunne ikke tages på grund af pat. I det praktiske spil ville dette have været en advarsel, som følgende let kunne have taget i betragtning.

2C: To springere og løber mod tårn

Denne materielle overvægt er mere eller mindre problematisk og vil generelt ikke føre til gevinst. Den svagere part kan konstant arbejde med truslen om at “bytte” tårnet mod løberen og dermed holde remis, fordi to springere ikke har noget mat-potentiale. Hvis angriberen ønsker at parere denne trussel om remis – hvilket i sig selv ikke kan være svært – skal han foretage defensive træk, som han ikke kommer videre med. Den gevinst, der kan opnås enten ved mat eller ved at vinde tårnet mod en springer, er derfor en af ​​undtagelserne. I rækken af ​​disse undtagelser er chancen for en “afbytningen” af en springer mod tårnet større end chancen for at tvinge mat. H. Rinck offentliggjorde tredive eksempler på gevinstmulighederne gennem tårngevinst i “Lastrategy” 1920. Vi lader to af dem følge her:

[Event "Akavet position"] [Site "- Studie af H. Rinck"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "4NN2/8/8/1r6/5k2/8/5B2/6K1 w - - 0 1"] [PlyCount "67"] [SourceVersionDate "2021.09.08"] {[#] Den sorte konge har ikke meget plads, og tårnet er i en akavet position; hvid i trækket vinder. Den sorte konge har ringe bevægelsesfrihed, og det sorte tårn er placeret på en sådan måde, at det i mange tilfælde er muligt at kombinere skakker med tårnangreb. Hvid skal sørge for, at hans løber ikke går tabt i kampen, for så er remis naturligvis en forudgående konklusion. Hvid tvinger gevinsten som følger:} 1. Ne6+ Ke5 {Det er klart, at 1...Kf3 eller 1...Kf5 ikke er spilbar på grund af 2.Sd4+, og hvis 1...Ke4 er tårnet tabt efter 2.Sd6+.} 2. Bd4+ ({Det nærliggende} 2. Bg3+ {vil kun fører til remis efter:} Ke4 3. Nd6+ Kf3 4. Nxb5 ({Hvis} 4. Bh4 {så følger} Rd5 5. Nc4 Rd1+ 6. Kh2 Kg4 7. Bg5 Kh5 8. Bf4 Re1 $11 {og hvid kommer ikke videre.}) 4... Kxg3 $11 {og stillingen er remis, da to springere ikke kan sætte mat.}) 2... Kxe6 ({På} 2... Kf5 {følger} 3. Nd6+ $18 {med tårngevinst.}) ({Og efter} 2... Kd5 {bliver Se6 på sin post for at beskytte løberen på d4:} 3. N8c7+ $18 {er der tårngevinst for hvid.}) ({Eller} 2... Ke4 3. Nd6+ $18 {med tårngevinst.}) 3. Nc7+ {Hvid kan bare forhindre den sorte konge i at komme til c4 via d5.} Kd6 4. Nxb5+ Kd5 5. Bf2 {Med det bedste forsvar fra sort, er der nu mat i 29 træk. Lad os se, hvordan det gøres:} Kc6 6. Na7+ Kd5 7. Kg2 Ke4 8. Kg3 Ke5 9. Kf3 Kd5 10. Kf4 Kd6 11. Ke4 Kc7 12. Kd5 Kb7 13. Nb5 Kb8 14. Kc6 Ka8 15. Nc7+ Kb8 16. Bg1 Kc8 17. Ba7 Kd8 18. Nd5 Ke8 19. Bd4 Kd8 20. Be5 Kc8 21. Nb6+ Kd8 22. Kd6 Ke8 23. Bf6 Kf7 24. Nd5 Kg6 25. Ke6 Kh5 26. Kf5 Kh6 27. Nc7 Kh5 28. Ne6 Kh6 29. Bg5+ Kh7 30. Kf6 Kg8 31. Kg6 Kh8 32. Kf7 Kh7 33. Nf8+ Kh8 34. Bf6# 1-0 [Event "Tårnet i klemme -"] [Site "Studie af H. Rinck"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/2N5/8/8/4rk2/8/5K2/1N1B4 w - - 0 1"] [PlyCount "39"] [EventDate "2021.09.08"] {[#] Lidt mere kamp kræves i følgende eksempel: tårnet er i klemme; godt samarbejde mellem de hvide brikker. Hvid i trækket vinder, et studie af H. Rinck. Mens den sorte konge i forrige eksempel hovedsageligt blev taget under beskydning, er angrebet af de hvide brikker primært rettet mod tårnet.} 1. Nd2 $1 ({Efter} 1. Nc3 {undslipper tårnet via c4.} Rc4 2. Be2 Rc6 (2... Rxc7 $2 3. Nd5+ Ke5 4. Nxc7 $18) 3. N7d5+ Ke5 4. Ke3 Rc5 5. Bf3 Kd6 6. Kd4 Ra5 7. Ne4+ Kc6 8. Ne7+ Kd7 $11 {og hvid kommer ikke videre.}) 1... Re5 (1... Rb4 2. Nd5+ $18) (1... Re7 2. Nd5+ $18) (1... Rd4 2. Ne6+ $18) 2. Nc4 Rf5 ({Også efter} 2... Re4 {følger} 3. Nd6 {hvorefter det sorte tårn skal tilbage til e5.} Re5 {Efter andre tårntræk går det tabt, f.eks. 2...Tg5 eller 2...Tc5 så følger 3.Se6+.}) 3. Nd6 Re5 ({På} 3... Ra5 {følger} 4. Ne6+ Ke5 5. Nc4+ $18 {med tårngevinst.}) 4. Bf3 ({Nu er sort i træktvang. Uanset hvad han trækker, er hans tårn altid tabt. Bemærk dog, at hvid ikke har nogen trussel her, siden} 4. Nd5+ {på grund af} Rxd5 $1 {bringer intet.}) 4... Ra5 5. Nd5+ Ke5 6. Nc4+ {med tårngevinst. Lad os spille partiet til ende:} Kd4 7. Nxa5 Kc5 8. Ke3 Kd6 9. Nc4+ Ke6 10. Kd4 Kf7 11. Ne5+ Kf8 12. Kd3 Kg7 13. Ke4 Kg8 14. Kf5 Kg7 15. Ne7 Kf8 16. Kf6 Ke8 17. N7c6 Kf8 18. Bd5 Ke8 19. Bf7+ Kf8 20. Ng6# 1-0

2D: Overvægten af ​​to springere i nærvær af andre officerer

Der er ikke noget at gøre med to springere alene, men hvis der er andre tilsvarende officerer på begge sider, kommer overvægten på to springere til sin ret. Med kongen midt mellem de to springere, beskytter de kongen mod angreb og går langsomt frem mod fjendens konge, hvorved den tredje og muligvis også den fjerde officer, der handler fra større afstand, midlertidigt indtager en mere vent-og-se-holdning. Så snart den forsvarende konge er blevet presset ud til randen, begynder selve mat-angrebet, hvilket hurtigt vil føre til succes.

Den svagere part må forsøge at nå slutspillet konge og to springere mod kongen alene, men udsigten til en sådan forenkling, hvis modstanderen ikke laver fejl, er ekstremt tynd. At tvinge en afbytning gør det altid nødvendigt for den ene officer at angribe den anden og om nødvendigt fortsætte disse angreb. Dette er let, hvis den angribende officer er stærkere end det angrebne afbytningsobjekt (sammenlign 2C: løber og to springere mod et tårn, hvor løberen udsættes for tårnets angreb). Men hvis der er to lige store officerer, støder den netop beskrevne metode på uoverstigelige vanskeligheder, da angrebsofficeren skal dækkes, hvilket kun kan udføres af kongen i de pågældende slutspil. Konsekvenserne af denne viden er indlysende: selv en enkelt afbytningstrussel er et problem for forsvareren, mens konstant forfølgelse af modstanderen med afbytningstrusler er fuldstændig udelukket.

Nedenfor er en kort oversigt over disse meget sjældne slutspil.

  • Muligheden for dronning og to springere mod dronning er ikke en del af slutspillene og behandles ikke af os (sammenlign introduktionen til dette 3. afsnit.)

  • Fire lette officerer mod to lette officerer. Den stærkere part vinder, selvom en af ​​løberne kan afbyttes.

  • To springere og tårn mod tårn. Den stærkere part vinder, da der praktisk talt ikke er nogen måde for forsvareren at komme til tårnafbytning. En stilling, hvor denne afbytning kan håndhæves ved en flot kombination, følger her:

[Event "2 springere i overvægt -"] [Site "Studie af H. Rinck"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rinck, Henri"] [Black "Rinck, Henri"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "7r/2K5/8/7N/8/2Nk4/8/R7 w - - 0 1"] [PlyCount "35"] [EventDate "2021.09.08"] [SourceVersionDate "2021.09.09"] {[#] I forbindelse med en overvægt på 2 springere er afgørende; Hvid i trækket. Sort i trækket ville slå en af ​​springerne og opnå remis. På den anden side kan hvid i trækket hævde sin materielle overvægt.} 1. Nd5 {Springerne er allerede uden for fare, fordi 1...Txh5 mislykkes på grund af 2. Sf4+ efterfulgt af 3.Sxh5.} Kd4 {Vi vælger kun plausible træk. En overvejelse af alle muligheder er ekstraordinært omfattende og må derfor udelades.} 2. Nhf4 Rh7+ 3. Kc6 Rh6+ 4. Kb5 Rh2 ({På} 4... Rh8 {følger} 5. Ra4+ Ke5 6. Ng6+ {efterfulgt af 7.Sxh8.}) 5. Re1 Rb2+ 6. Nb4 Kc3 {Som man kan se, er det slet ikke muligt at bytte tårn.} 7. Re4 Rh2 8. Rc4+ Kb3 ({Her duer } 8... Kd2 {ikke, da der er tårngevinst efter} 9. Rc2+) 9. Nfd3 Rh5+ 10. Nc5+ Ka3 11. Rc2 {Truer med 12.Ta2 mat.} Rh2 {Det eneste træk der duer.} 12. Rc3+ { Naturligvis ikke 12.Txh2? og sort er pat.} Kb2 13. Na4+ Kb1 ({Eller} 13... Ka1 14. Rc1#) 14. Rg3 {Truer med mat på g1.} Rh5+ 15. Kc4 Rh4+ 16. Kb3 Rh1 ({Eller } 16... Kc1 17. Rg2 {f.eks.} Kd1 18. Nd3 Rxa4 19. Nb2+ $1) 17. Rg2 Kc1 18. Nc3 {og mat i næste træk.} 1-0

Man kan se, at den svagere part ikke kan tilbyde nogen alvorlig modstand, kun nogle skakker er muligt nu og da. Udsigten til at opnå remis ved at udveksle tårne ​​har højst teoretisk betydning.

Nu er der slutspillene mellem to springere og løber mod løber eller springer. Vi ønsker imidlertid ikke at undersøge disse tilfælde yderligere, da parten med den materielle overvægt kommer til sin ret uden besvær. Vinderprocessen vil generelt tage lidt længere tid end en kamp mellem to springere og tårn mod tårn, men i sidste ende kommer det hele ud på det samme.

Her er de tre muligheder for dette slutspil:

  • To springere og løber mod løber af samme farve. Parten med den materielle overvægt er afgørende, for udsigten til at kunne bytte løbere er forsvindende lille.

  • To springere og løber mod løber af ulige farve. Selv den teoretiske overførsel mangler her, da et direkte afbytning af løbere slet ikke er muligt.

  • To springere og løber mod springere. Parten med den materielle overvægt.

Centrum

Centrum er i snævreste forstand de fire felter d4, d5, e4 og e5, men ofte bruges udtrykket om hele kvadratet c3-c6-f6-f3. Tilsvarende er…