Bondeslutspil

Dette afsnit inkluderer slutspillene med en konge og en eller flere bønder mod en konge og en eller flere bønder, kort kaldet “bondeslutspil”, undertiden også mindre korrekt “kongeslutspil”

Denne gang vil vi afstå fra at opdele materialet i hoved sektioner, da hele det foreliggende materiale udgør en stor hoved sektion. Vi vil derfor nøjes med en opdeling i grupper, der i store træk svarer til den metode, som Berger og Rabinowitsch følger i deres slutspilværker. Denne opdeling, der udelukkende er baseret på det tilgængelige materiale, fører til følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er slutspillet med to bønder mod en bonde, da det er her, hvor finesserne i bondeslutspillet kommer tydeligst frem. For så vidt angår disse slutspil skelner Berger mellem 5 forskellige formationer. Vi påtager os også denne underopdeling med en lille tilføjelse. Vores klassificering af gruppen “to mod en” er:

Slutspillene i “Konge og bonde/bønder mod konge” hører ikke til dette afsnit og er allerede behandlet i Afsnit 1. De principper, der er skitseret der, gælder også for de slutspil, der nu skal følges. I alle bondeslutspil er rollen som konge altafgørende. Kongen skal beskytte sine egne bønder og angribe fjenden; kongen er nødt til at sørge for, at ingen fjendtlig fribonde, kommer til at stå uden for hans kvadrat, han skal hindre sin “kollega” og, hvis det er muligt, presse tilbage.

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at foretage et bondetræk, skal du flytte kongen, og det betyder ofte på samme tid, at du er nødt til at give den modsatte konge territorium. Essensen af ​​bondeslutspillet er derfor konstant arbejde med at sætte modstanderen i tvangstræk, så ingen åben feltkamp, ​​men en krig af blokader. Alle træk skal beregnes nøjagtigt, fordi det for det meste afhænger af, hvem der i sidste ende har opposition. Udtrykket “opposition” blev allerede fremhævet i Afsnit 1, og oppositionens store betydning vil fremgå bedre af de følgende eksempler. Målet med alle bondeslutspil er forvandlingen af fribonden, og selvfølgelig gælder følgende ordsprog især: “først til mølle”.

To bønder mod to bønder:

Der er få generelle træk at nævne om slutspillet med to bønder mod to bønder. Som i alle tilfælde af materiel ligevægt er det kun positionelle faktorer, der kan afgøre her, hvilket her må betyde enten kongens bedre position og/eller bondens bedre position. I eksempel 1 kan den part, hvis tur det er til at trække, vinde afgørende terræn.

Inden vi viser nogle eksempler starter vi lige med en diagramstilling:

To bønder mod to bønder, eksempel 2:

Beskyttet fribonde mod ubeskyttet fribonde; hvid vinder; sammenligne stillingerne henholdsvis 1A, 1B og eksempel 2 fra Gruppe C.

Her bliver vi introduceret til en situation, der ikke kunne opstå med færre end to bønder på hver side; Hvid har en beskyttet fribonde og sort har en ubeskyttet fribonde. Under disse omstændigheder er den beskyttede fribonde en stor fordel, ofte af afgørende betydning.

I diagramstillingen har den hvide konge absolut bevægelsesfrihed, mens den sorte konge skal forblive i kvadraten til c6-bonden.

Konsekvensen af ​​dette er, at den hvide konge nemt kan erobre den sorte fribonde og derefter vinde ved hjælp af metoden vist i eksempel 1B fra Gruppen C.

Fordelen ved den beskyttede fribonde bliver dog værdiløs, hvis

  • 1) den modsatte side kan med held angribe den beskyttende fribonde for også at få en fribonde, som enten løber igennem eller opnår remis på næstsidste felt mod dronningen (sammenlign de tilsvarende forklaringer i eksemplerne henholdsvis 1A, 1B og eksempel 2, fra Gruppe C);

  • 2) den beskyttede fribonde kan isoleres (se eksempel 1 fra Gruppe F, også ovenstående diagramstilling ved at flytte bonde-b6 til a7).

[Event "To bønder mod to bønder; eksempel 1"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Duras, Oldrich"] [Black "Duras, Oldrich"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/4pk2/8/6p1/6P1/8/4PK2/8 w - - 0 1"] [PlyCount "25"] [SourceVersionDate "2022.09.02"] {To bønder mod to bønder; eksempel 1; generelle betragtninger; vigtigheden af ​​den bedre kongestilling. [#] Et eksempel fra O. Duras hvor den side der er i trækket vinder. Der er få generelle træk at nævne om slutspillet med to bønder mod to bønder. Som i alle tilfælde af materiel ligevægt er det kun positionelle faktorer, der kan afgøre her, hvilket her må betyde enten kongens bedre position og/eller bondens bedre position. I eksempel 1 kan den part, hvis tur det er til at trække, vinde afgørende terræn.} 1. Kf3 { Hvid vinder oppositionen. Han kan gøre krav på denne fordel og omsætte den til gevinst. Med sort i trækket ville spille 1...Kf6 med samme effekt; stillingen forbliver da symmetrisk.} Kf6 {Andre muligheder er:} ({1)} 1... Ke6 2. Ke4 Kf6 3. Kd5 {og hvid vinder et træk tidligere.}) ({2)} 1... e5 2. Ke4 Ke6 3. e3 Kf6 4. Kd5 e4 5. Kxe4 Ke6 6. Kd4 Kf6 7. Kd5 {og hvid vinder.}) ({3)} 1... e6 2. Ke4 Kf6 3. e3 Kf7 4. Ke5 Ke7 5. e4 Kf7 {efterfulgt af} 6. Kd6 { og hvid vinder.}) 2. Ke4 Ke6 3. e3 {Da hvids konge er foran bonden, kan hvid genvinde oppositionen med dette træk.} Kf6 {Ellers er g5-bonden tabt med det samme.} ({Med modangrebet} 3... Kd6 4. Kf5 Kd5 5. Kxg5 Ke4 {ville sort komme alt for sent.}) 4. Kd5 {Bemærk, at i modsætning til en række af de allerede diskuterede eksempler, er hvid ganske i stand til at holde oppositionen her, da sort ikke kan reagere på denne diagonale tilgang med et modangreb.} Kf7 ({ Eller} 4... Kg7 5. Ke6 Kf8 6. Kf5 {osv.}) ({På} 4... e6+ {fortsætter hvid med } 5. Kd6 Kf7 6. e4 {og vinder.}) 5. Ke5 e6 6. Kd6 Kf6 7. e4 Kf7 8. e5 {og hvid vinder. Vi viser lige, hvordan hvid får forvandlet sin e-bonde til en dronning:} Ke8 9. Kxe6 Kd8 10. Kf7 Kd7 11. e6+ Kd6 12. e7 Kc5 13. e8=Q 1-0 [Event "Studie af A. Kubbel"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Black "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "2k5/3p4/P7/Pp6/8/4K3/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "16"] [SourceVersionDate "2022.09.03"] {I nedenstående studie af A. Kubbel opnår hvid remis på overraskende vis takket være sin bedre kongestilling. [#]} 1. Kd4 {Truer med 2.Kc5} d6 2. Kc3 { truer 3.Kb4} d5 3. Kd4 b4 4. Kxd5 $1 (4. Kd3 $2 Kb8 $1 5. Kd4 Ka7 6. Kd3 Kxa6 7. Kd2 Kxa5 8. Kc2 Ka4 9. Kb2) (4. a7 $2 Kb7 5. a8=Q+ Kxa8) 4... b3 5. Kc6 Kb8 (5... b2 6. a7 b1=Q 7. a8=Q+ Qb8 8. Qa6+ Kd8 9. Qd3+ Ke7 10. Qd7+ Kf6 11. Qd6+ Qxd6+ 12. Kxd6 Kf5 13. a6) 6. Kb6 b2 7. a7+ Ka8 8. Ka6 $1 b1=Q 1/2-1/2 [Event "To bønder mod to bønder, eksempel 2A"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Black "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/2p1Pk2/5P2/8/3p1K2/8/8/8 b - - 0 1"] [PlyCount "18"] [SourceVersionDate "2022.09.04"] {To bønder mod to bønder, eksempel 2A; forbundne fribønder på begge sider; Hvid vinder. Et eksempel af A. Kubbel. [#] Her har hvid to hovedfordele; dens bønder er længere fremme, og dens konge er bedre placeret end sorts, hvis bevægelsesfrihed er begrænset til felterne f7, e8 og d7. Sagen er dog på ingen måde let, eftersom hvid må regne med muligvis at den sorte d4-bonde, kan gå igennem. Gevinsten er kun mulig gennem den subtilitet, at så snart den sorte konge er på e8, kan hvid arbejde med mattruslerne Ke6 og f6-f7. Hvis sort er i trækket, ser vi hurtigt, at stillingen indeholder mange særligt subtile drejninger:} 1... c5 {Sort har andre træk til sin rådighed, men ingen af dem kan redde den sorte stilling. Vi kigger på nogle af dem:} ({ 1:)} 1... c6 2. Kf3 ({Her duer} 2. Ke5 $2 {ikke, da sort efter} d3 $1 {vinder partiet} 3. Kd6 d2 4. Kc5 d1=Q 5. Kxc6 Qa4+ 6. Kd5) 2... c5 3. Ke4 Ke8 4. Kd5 Kf7 5. Kc4 d3 6. Kxd3 c4+ 7. Kxc4 Ke8 8. Kd5 Kf7 9. e8=Q+ Kxe8 10. Ke6 Kf8 11. f7 Kg7 12. Ke7 Kh6 13. f8=Q+) ({2:)} 1... Ke8 2. Ke5 c5 (2... Kf7 3. Kxd4 Ke8 4. Kc5 Kd7 5. Kd5 c6+ 6. Kc5 Ke8 7. Kxc6) 3. Ke6 d3 4. f7#) ({3:)} 1... d3 2. Ke3 d2 3. Kxd2 Ke8 4. Ke3 c5 5. Kd3 Kf7 6. Kc4 Ke8 7. Kxc5 Kf7 8. Kd6) 2. Ke4 Ke8 {(tvunget)} 3. Kd5 {(truende 4.Ke6 og mat efter f6-f7)} Kd7 (3... Kf7 4. Kd6 d3 5. Kd7 d2 6. e8=Q+ Kxf6 7. Qe2) 4. Kc4 Ke8 5. Kxc5 d3 (5... Kd7 { udsætter blot matten med 1 træk.} 6. Kxd4 Ke8 7. Ke5 Kd7 8. e8=Q+ Kxe8 9. Ke6 Kf8 10. f7 Kg7 11. Ke7 Kh6 12. f8=Q+ Kg5 13. Qf3 Kh4 14. Ke6 Kg5 15. Qg3+ Kh5 16. Kf5 Kh6 17. Qg6#) 6. Kd6 Kf7 ({Hvis} 6... d2 {så bliver sort mat efter} 7. Ke6 d1=Q 8. f7#) 7. Kd7 d2 8. e8=Q+ Kxf6 9. Qh5 d1=Q+ 10. Qxd1 1-0 [Event "To bønder mod to bønder, eksempel 2B"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Black "Kubbel, Arvid Ivanovich K"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/2p1Pk2/5P2/8/3p1K2/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "35"] [SourceVersionDate "2022.09.04"] {To bønder mod to bønder, eksempel 2B; forbundne fribønder på begge sider; Hvid vinder. Et eksempel af A. Kubbel. [#] Her har hvid to hovedfordele; dens bønder er længere fremme, og dens konge er bedre placeret end sorts, hvis bevægelsesfrihed er begrænset til felterne f7, e8 og d7. Sagen er dog på ingen måde let, eftersom hvid må regne med muligvis at den sorte d4-bonde, kan gå igennem gå igennem. Gevinsten er kun mulig gennem den subtilitet, at så snart den sorte konge er på e8, kan hvid arbejde med mattruslerne Ke6 og f6-f7. Hvid i trækket fremtvinger overgangen til en af ​​nedenstående linjer som følger:} 1. Kf3 $1 ({Den hvide konge må ikke nærme sig fjendens bønder for tidligt. Hvis han gør det, vil et senere forsøg på at vinde et tempo ved at bruge trekantsmanøvren kun resultere i, at sorts bønder rykker frem fra c5-d4 til c4-d3 eller c3-d2, hvorefter den hvide konge ikke længere kan være aktiv , f.eks.} 1. Ke4 $2 c5 2. Kf4 (2. Kd3 Ke8 3. Kc4 Kf7 4. Kd3 Ke8 5. Ke2 c4 6. Kd2 Kf7 $11) 2... d3 $1 (2... c4 3. Ke4 d3 4. Ke3 Ke8 5. Kd2 Kf7 6. Ke3 $11) 3. Kf3 c4 4. Ke3 Ke8 5. Kd2 Kf7 6. Kc3 $11) 1... c6 2. Kf4 $1 d3 ({ efter} 2... Ke8 {vil hvid besvare med} 3. Ke5 Kf7 4. Kxd4 Ke8 5. Kc5 Kd7 6. Kb6 c5 7. Kxc5 Ke8 8. Kd6 Kf7 9. Kd7 Kxf6 10. e8=Q) ({og endelig} 2... c5 {vil blive besvaret med} 3. Ke4 Ke8 4. Kd5 Kf7 5. Kc4 d3 6. Kxd3 c4+ 7. Kxc4 Ke8 8. Kd5 Kf7 9. e8=Q+ Kxe8 10. Ke6 Kf8 11. f7 Kg7 12. Ke7 Kh6 13. f8=Q+) 3. Ke3 d2 4. Kxd2 Ke8 5. Ke3 c5 6. Kd3 Kf7 7. Kc4 Ke8 8. Kxc5 Kf7 9. Kd6 Ke8 10. f7+ Kxf7 11. Kd7 Kf6 12. e8=Q Kf5 13. Qe3 Kf6 14. Qf4+ Kg6 15. Ke6 Kh5 16. Qg3 Kh6 17. Kf6 Kh5 18. Qh3# 1-0

Åbne og halvåbne linjer

Kampen om åbne linjer for løbere og tårne begynder allerede i første træk. I åbningen drejer det sig først og fremmest om at udvikle de…

Kan hvid vinde?

Hvid i trækket

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen.

    Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

1.Tf8!+ (1.Txg6 Txh2+ 2.Kg1 Ld4+ 3.Tf2 Lxf2+ 4.Kf1 Lc5 5.Lxc5 bxc5 6.Tg8+ Ke7 7.Sxd5 Ke6 8.Txb8) Txf8 2.Lxf8 Lxf8 3.Te8#

Midtspillet – løberparret

Man får et godt indtryk af officerernes evne til samarbejde ved at studere matsætning af en enlig konge. Med løber og springer er det en…