Afsnit 3
Officerer mod bønder
Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder. Vi skal først og fremmest skelne mellem:
Med en tung officer skal man spille efter gevinst, og det vil være dette afsnits opgave at afgøre, i hvilke tilfælde gevinsten kan opnås, og hvornår dette ikke er muligt. Med en let officer skal man spille efter remis, fordi gevinst i de fleste tilfælde er teoretisk umuligt. Undtagelser kan forekomme i slutspil med springer mod konge og bonde. Disse undtagelser er baseret på det faktum, at bonden (der kan endda være to eller flere) ikke har nogen positiv, men kun negativ værdi under visse betingelser, da den begrænser mobiliteten af ens egen konge og gør enhver mulig redning ved pat umulig. Det samme gælder slutspillet for to springere mod en eller flere bønder.
Følgende spørgsmål er vigtige til behandling af slutspil med officerer mod bønder:
I undtagelsestilfælde kan det også ske, at problemer skal løses, selv når man kæmper med to eller flere officerer mod en eller flere bønder.
Efter den tidligere korte oversigt over det stillede emne opdeler vi nu dette afsnit som følger:
Afsnit 2:
Afsnit 3:
3: Løber mod en eller flere bønder
Løberen har kun teoretiske chancer for at vinde, fordi mat er kun mulig, hvis den anden part begår en grov fejl. I løberens kamp mod en bonde er næsten ingen finesse mulig; det er kun et spørgsmål om, hvorvidt løberen kan nå forvandlingsfeltet eller ej, eller, hvis forvandlingsfeltet ikke har samme farve som løberen. Dette er kun muligt med deltagelse af kongen. Lad os se på nogle diagramstillinger:
Diagram 1:
Sort truer med at give sin konge g1-feltet med 1…e3+ osv., hvid trækker derfor 1.Kf1. Nu mislykkes 1…e3+ på grund af 2.Lxf3 mat og 1…f2 duer ikke på grund 2.Lf5 (eller Lh3) efterfulgt af mat. Der er 1…h3, hvorefter hvid ikke kan fjerne truslen mod f3 på grund af 2…e3 osv. Rigtigt er 2.Lh5 g4 3.Lxg4 f2 4.Lf5 eller Lxh3 og mat.
Dette er tilfældige matstillinger, der ikke forekommer i praksis. Her er meget færre variationer mulige end med konge og springere (i øvrigt også utilsigtede) og matføring mod konge og randbonde. Så vi kan sige, at parten med løberen generelt har til opgave at kæmpe for remis.
Lad os se på næste stilling:
Diagram 2:
Men dette ville meget vel være muligt, hvis den sorte konge er på b1: efter 1.h6 Kc2! har sort remis, da 2.h7 kan besvares med 2…Ld3+ efterfulgt af 3…Lxh7.
Inden vi viser nogle andre eksempler, vil vi dog lige vise nedenstående bemærkelsesværdig stilling:
Diagram 3:
Men hvis sorts konge er på e8, kan sort opnå remis, selv når det er med hvid i trækket: 1.Kg7 Lh7! 2.Kxh7 (vælger hvid ikke at slå løberen, men fortsætter med 2.Kg6 vil det blive besvaret med 2…Kf7, og hvid bliver tvungen til at slå løberen, da kongen ellers er pat. 3.Kxh7 Kf8 4.Kg6 Kg8 og stillingen er remis) Kf7 osv.
To bønder kan være meget farlige for løberen. Hvis den forsvarende konge (løberens part) er involveret, vil resultatet i de fleste tilfælde være remis. Hvis kongen derimod ikke kan hjælpe, bliver løberens opgave desto vanskeligere, jo større afstanden er mellem de to bønder.
Vi starter med to diagramstillinger, hvorefter vi viser nogle eksempler vedrørende diagramstilling 4:
Diagram 4:
Hver af de to bønder skal passere to sorte og et hvidt felt, hvilket betyder, at den sort feltet løber er bedre end den hvid feltet løber.
Men opgaven er også meget vanskelig for den gode løber, så kun stillingerne med Le1 og Le5 er remis, mens bønderne vinder i enhver anden stilling hos løberen.
Årsagen er klar: fra e5 og e1 kan løberen stoppe de to bønder på 4. række; i alle andre tilfælde kommer mindst én af bønderne på anden række, og så kan den anden bonde ofres.
Diagram 5:
Forudsat at løberen er på e2, ville sort med 1…c3! 2.Ld3 g3 3.Kg7 g2! 4.Lxg2 c2 vinde let. Bemærk dog, at 1…g3? 2.Lxc4! g2 3.Ld5+! og også 1…c3! 2.Ld3 g3 3.Kg7 c2? 4.Lxc2 g2 5.Le4+ fører kun til remis.
Det kan ses, at løberens værdi er relateret til farven på forvandlingsfelterne, da en bonde, hvis forvandlingsfelt ikke er af løberens farve, i praksis får forvandling et træk tidligere. Kongen skal undgå felterne i løberens farve så meget som muligt for at give sin løber en fri vej.
Løber mod to bønder
To bønder kan være meget farlige for løberen. Hvis den forsvarende konge (løberens part) er involveret, vil resultatet i de fleste tilfælde være remis. Hvis kongen derimod ikke kan hjælpe, bliver løberens opgave desto vanskeligere, jo større afstanden er mellem de to bønder.
Tre bønder er stærkere end en løber
Tre bønder er stærkere end en løber, men det er stadig remis i mange tilfælde, forudsat at den forsvarende konge selvfølgelig samarbejder. Vi giver to eksempler, et med isolerede bønder (første eksempel) og et med forbundne bønder (andet eksempel), men den aktuelle finesse vil først blive forklaret senere.
Bemærk følgende funktioner, der er fordelagtige for sort i nedenstående eksempler: