Afsnit 3

Officerer mod bønder

Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder. Vi skal først og fremmest skelne mellem:

  • A) tunge officerer (dronning og tårn) mod bønder;

  • B) lette officerer (løber eller springer) mod bønder.

Med en tung officer skal man spille efter gevinst, og det vil være dette afsnits opgave at afgøre, i hvilke tilfælde gevinsten kan opnås, og hvornår dette ikke er muligt. Med en let officer skal man spille efter remis, fordi gevinst i de fleste tilfælde er teoretisk umuligt. Undtagelser kan forekomme i slutspil med ​​springer mod konge og bonde. Disse undtagelser er baseret på det faktum, at bonden (der kan endda være to eller flere) ikke har nogen positiv, men kun negativ værdi under visse betingelser, da den begrænser mobiliteten af ​​ens egen konge og gør enhver mulig redning ved pat umulig. Det samme gælder slutspillet for to springere mod en eller flere bønder.

Følgende spørgsmål er vigtige til behandling af slutspil med officerer mod bønder:

  • 1) Er bonden nær forvandlingsfeltet?

  • 2) Støttes bonden af ​​sin egen konge?

  • 3) Kan kongen hjælpe sin officer?

I undtagelsestilfælde kan det også ske, at problemer skal løses, selv når man kæmper med to eller flere officerer mod en eller flere bønder.

Efter den tidligere korte oversigt over det stillede emne opdeler vi nu dette afsnit som følger:

Afsnit 2:

  • Hovedafsnit 1: Dronningen mod en eller flere bønder

  • Hovedafsnit 2: Tårnet mod en eller flere bønder

Afsnit 3:

  • Hovedafsnit 3: Løberen mod en eller flere bønder.

  • Hovedafsnit 4: Springeren mod en eller flere bønder.

  • Hovedafsnit 5: To eller tre officerer mod bønder.

3: Løber mod en eller flere bønder

Løberen har kun teoretiske chancer for at vinde, fordi mat er kun mulig, hvis den anden part begår en grov fejl. I løberens kamp mod en bonde er næsten ingen finesse mulig; det er kun et spørgsmål om, hvorvidt løberen kan nå forvandlingsfeltet eller ej, eller, hvis forvandlingsfeltet ikke har samme farve som løberen. Dette er kun muligt med deltagelse af kongen. Lad os se på nogle diagramstillinger:

Diagram 1:

Hvis modstanderens konge er i et hjørne, som har løberens farve, er mat muligt, f.eks.

Sort truer med at give sin konge g1-feltet med 1…e3+ osv., hvid trækker derfor 1.Kf1. Nu mislykkes 1…e3+ på grund af 2.Lxf3 mat og 1…f2 duer ikke på grund 2.Lf5 (eller Lh3) efterfulgt af mat. Der er 1…h3, hvorefter hvid ikke kan fjerne truslen mod f3 på grund af 2…e3 osv. Rigtigt er 2.Lh5 g4 3.Lxg4 f2 4.Lf5 eller Lxh3 og mat.

Dette er tilfældige matstillinger, der ikke forekommer i praksis. Her er meget færre variationer mulige end med konge og springere (i øvrigt også utilsigtede) og matføring mod konge og randbonde. Så vi kan sige, at parten med løberen generelt har til opgave at kæmpe for remis.

Lad os se på næste stilling:

Diagram 2:

Hvid i trækket vinder med 1.h6, da sort ikke har mulighed for at ramme h7-feltet direkte eller indirekte.

Men dette ville meget vel være muligt, hvis den sorte konge er på b1: efter 1.h6 Kc2! har sort remis, da 2.h7 kan besvares med 2…Ld3+ efterfulgt af 3…Lxh7.

Inden vi viser nogle andre eksempler, vil vi dog lige vise nedenstående bemærkelsesværdig stilling:

Diagram 3:

Følgende stilling er også bemærkelsesværdig: Sort i trækket holder remis, men hvid i trækket kan med 1.Kg7! vinde.

Men hvis sorts konge er på e8, kan sort opnå remis, selv når det er med hvid i trækket: 1.Kg7 Lh7! 2.Kxh7 (vælger hvid ikke at slå løberen, men fortsætter med 2.Kg6 vil det blive besvaret med 2…Kf7, og hvid bliver tvungen til at slå løberen, da kongen ellers er pat. 3.Kxh7 Kf8 4.Kg6 Kg8 og stillingen er remis) Kf7 osv.

To bønder kan være meget farlige for løberen. Hvis den forsvarende konge (løberens part) er involveret, vil resultatet i de fleste tilfælde være remis. Hvis kongen derimod ikke kan hjælpe, bliver løberens opgave desto vanskeligere, jo større afstanden er mellem de to bønder.

Vi starter med to diagramstillinger, hvorefter vi viser nogle eksempler vedrørende diagramstilling 4:

Diagram 4:

Kampen mellem løberen og to uforbundne bønder; løber på e1 og e5 remis; løber på e3 eller andre felter: vinder sort.

Hver af de to bønder skal passere to sorte og et hvidt felt, hvilket betyder, at den sort feltet løber er bedre end den hvid feltet løber.

Men opgaven er også meget vanskelig for den gode løber, så kun stillingerne med Le1 og Le5 er remis, mens bønderne vinder i enhver anden stilling hos løberen.

Årsagen er klar: fra e5 og e1 kan løberen stoppe de to bønder på 4. række; i alle andre tilfælde kommer mindst én af ​​bønderne på anden række, og så kan den anden bonde ofres.

Diagram 5:

Hvis vi udskifter den sortfeltet løber med en hvidfeltet løber i diagramstillingen, ser vi, at der ikke er nogen måde at placere denne løber på en sådan måde, at bønderne kan tæmmes (medmindre hvid begynder med at fange en af ​​bønderne).

Forudsat at løberen er på e2, ville sort med 1…c3! 2.Ld3 g3 3.Kg7 g2! 4.Lxg2 c2 vinde let. Bemærk dog, at 1…g3? 2.Lxc4! g2 3.Ld5+! og også 1…c3! 2.Ld3 g3 3.Kg7 c2? 4.Lxc2 g2 5.Le4+ fører kun til remis.

Det kan ses, at løberens værdi er relateret til farven på forvandlingsfelterne, da en bonde, hvis forvandlingsfelt ikke er af løberens farve, i praksis får forvandling et træk tidligere. Kongen skal undgå felterne i løberens farve så meget som muligt for at give sin løber en fri vej.

Løber mod to bønder

To bønder kan være meget farlige for løberen. Hvis den forsvarende konge (løberens part) er involveret, vil resultatet i de fleste tilfælde være remis. Hvis kongen derimod ikke kan hjælpe, bliver løberens opgave desto vanskeligere, jo større afstanden er mellem de to bønder.

  • Vi starter med kampen mellem løberen og to uforbundne bønder; løber på e3 eller andre felter: vinder sort

  • Dernæst kampen mellem løberen og to uforbundne bønder; løber på e1 og e5 remis.

[Event "Løber på e3 vinder"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Botvinnik, Mikhail"] [Black "Euwe, Max"] [Result "0-1"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "k6K/8/8/8/2p3p1/4B3/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "42"] [SourceVersionDate "2021.07.13"] {[#] Kampen mellem løberen og to uforbundne bønder; løber på e3 eller andre felter: vinder sort. Hver af de to bønder skal passere to sorte og et hvidt felt, hvilket betyder, at den sorte feltede løber er bedre end den hvid feltede løber. Men opgaven er også meget vanskelig for den gode løber, så kun stillingerne med Le1 og Le5 er remis, mens bønderne vinder i enhver anden stilling hos løberen. Årsagen er klar: fra e5 og e1 kan løberen stoppe de to bønder på 4. række; i alle andre tilfælde kommer mindst én af ​​bønderne på anden række, og så kan den anden bonde ofres.} 1. Bf4 (1. Kg7 g3 2. Kf6 g2 3. Ke5 c3 4. Kd4 c2 5. Kd3 c1=Q ({eller} 5... g1=Q 6. Bxg1 c1=Q $19) 6. Bxc1 g1=Q 7. Bf4 Kb7 $19) 1... c3 2. Kg7 c2 3. Kf6 g3 $1 {osv.} ({ Her kan også spilles} 3... Kb7 {og der kan følge:} 4. Kf5 g3 5. Be3 Kc6 ({ Her duer} 5... c1=Q $2 {ikke, da hvid efter} 6. Bxc1 Kb6 7. Be3+ Ka5 8. Bd2+ Ka4 9. Be1 g2 10. Bf2 $11 {har remis.}) 6. Ke4 g2 7. Kf3 c1=Q 8. Bxc1 g1=Q 9. Bd2 Kd5 10. Bc3 Qf1+ $19) 4. Ke5 g2 5. Be3 c1=Q (5... g1=Q 6. Bxg1 c1=Q 7. Bd4 Kb7 $19) 6. Bxc1 g1=Q 7. Bf4 Kb7 8. Kd5 Qd1+ 9. Ke4 Kc6 10. Be3 Qd5+ 11. Kf4 Kd6 12. Bf2 Qc4+ 13. Ke3 Kd5 14. Be1 Qd4+ 15. Ke2 Ke4 16. Bd2 Qb2 17. Ke1 Kf3 18. Kd1 Qb3+ 19. Kc1 Ke2 20. Bg5 Kd3 21. Bf4 Qc2# 0-1 [Event "Løber på e5; remis"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Keres, Paul"] [Black "Capablanca, Jose Raul"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "k6K/8/8/4B3/2p3p1/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "9"] [SourceVersionDate "2021.07.13"] {[#] Hvid i trækket holder remis.} 1. Kg7 {Her kan andre træk med kongen bruges, men træk med løberen, er ikke godt.} (1. Kh7 Ka7 2. Bd4+ Ka6 3. Kg6 Kb5 4. Be3 g3 5. Kf5 c3 6. Kf4 g2 7. Kf3 g1=Q 8. Bxg1 Ka4 9. Be3 $11) ({Ikke} 1. Bd4 $2 g3 2. Kg7 Kb7 3. Kf6 g2 4. Kf5 c3 $1 5. Be3 c2 6. Kf4 Kc6 7. Ke4 Kd6 8. Bf4+ Kc5 9. Be3+ Kc4 10. Ke5 g1=Q 11. Bxg1 c1=Q $19) ({Eller} 1. Bc3 $2 g3 2. Kg7 g2 3. Bd4 c3 $1 {den ene bonde ofre sig for den anden.} 4. Bxc3 g1=Q+ $19) 1... Kb7 (1... Ka7 2. Bd4+ Ka6 3. Be5 ({Endelig ikke} 3. Bc3 $2 {da sort efter} g3 4. Bd4 Kb5 5. Kf6 g2 6. Ke5 c3 7. Kf4 Kc4 8. Ke4 c2 9. Be3 {Nu kan den hvide løber ikke længere holde til presset. En af de sorte fribønder går i forvandling.} c1=Q 10. Bxc1 g1=Q {vinder}) ({Også} 3. Kf6 {kan her bruges. Der kan følge:} Kb5 4. Kf5 Kb4 {og efter} 5. Kxg4 ({Her duer} 5. Bb2 $2 {ikke, da sort efter} g3 6. Bd4 c3 (6... Kb3 $2 {ville være en fejl. Der kan følge:} 7. Ke4 c3 8. Bxc3 Kxc3 9. Kf3 g2 10. Kxg2 $11 {og stillingen er remis.}) 7. Bxc3+ Kxc3 $19 {og sort vinder.}) 5... Kb3 6. Be3 c3 7. Bc1 Kc2 8. Be3 Kb2 9. Bd4 Kb3 10. Bxc3 $11 {er stillingen remis.}) 3... Ka5 4. Kf6 Kb4 5. Bd6+ Kb3 6. Kf5 Ka2 7. Bc5 Ka1 8. Bd4+ Ka2 9. Be3 c3 10. Kxg4 Kb1 11. Bf4 c2 12. Be3 c1=Q 13. Bxc1 $11) 2. Kf6 Kc6 3. Kf5 Kd5 4. Bf4 c3 5. Kxg4 1/2-1/2

Tre bønder er stærkere end en løber

Tre bønder er stærkere end en løber, men det er stadig remis i mange tilfælde, forudsat at den forsvarende konge selvfølgelig samarbejder. Vi giver to eksempler, et med isolerede bønder (første eksempel) og et med forbundne bønder (andet eksempel), men den aktuelle finesse vil først blive forklaret senere.

Bemærk følgende funktioner, der er fordelagtige for sort i nedenstående eksempler:

  • 1) forvandlingsfelterne for de to farligere bønder har samme farve som løberens.

  • 2) Kb4 og Lg6 står på en sådan måde, at bønderne ikke kan gå uafhængigt (hvis vi f.eks. flytter bonde-g5 til f4, vinder hvid let).

  • 3) bonde-e4 angribes, hvilket gør det umuligt for den hvide konge at gå til f6 der er den korteste vej.

  • 4) bonde-g5 tager et vigtig felt fra den hvide konge.

[Event "Remis, også med hvid i trækket"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Alekhine, Alexander"] [Black "Nimzowitsch, Aron"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/6b1/6P1/1k2P3/5K2/1P6/8 b - - 0 1"] [PlyCount "11"] [SourceVersionDate "2021.07.14"] {[#] Remis, også med hvid i trækket på grund af forskellige omstændigheder, der gør den hvide konges indblanding vanskelig. Bemærk følgende funktioner, der er fordelagtige for sort i diagramstillingen: 1) forvandlingsfelterne for de to farligere bønder har samme farve som løberens. 2) Kb4 og Lg6 står på en sådan måde, at bønderne ikke kan gå uafhængigt (hvis vi f.eks. flytter bonde-g5 til f4, vinder hvid let). 3) bonde-e4 angribes, hvilket gør det umuligt for den hvide konge at gå til f6 der er den korteste vej. 4) bonde-g5 tager et vigtig felt fra den hvide konge. Hvis vi tager alt dette i betragtning, får vi følgende varianter til diagramstillingen (med sort i trækket):} 1... Kb3 2. e5 (2. Kf4 Kxb2 3. Ke5 Kc3 4. Kd5 Kd3 ({eller også} 4... Bf7+ 5. Kd6 Kd4 {osv.}) 5. e5 Ke3 6. Ke6 Kf4 7. Kf6 Bf5 $22 $11 {med remis på grund af træktvang.}) (2. Ke3 Kxb2 3. Kd4 Kc2 4. e5 (4. Kd5 Kd3 5. Ke5 Bxe4 6. Kf6 Bb7 7. g6 Bd5 8. Ke7 Ke4 9. Kf6 Bg8 10. Kg7 Kf5 11. Kxg8 Kxg6 $11) 4... Bf7 $1 5. Ke4 Be6 $1 {og hvid kommer ikke længere.}) 2... Kxb2 3. e6 Kc3 4. Kf4 Kd4 ({Her ville} 4... Be8 $2 {være en stor fejl, da hvid nu vinder efter følgende:} 5. Kf5 Kd4 6. g6 Kd5 7. g7 ({Her er} 7. Kf6 $2 {skidt for hvid, da sort efter} Bxg6 $1 8. e7 (8. Kxg6 Kxe6 $11) 8... Kd6 $11 {har remis.} ) 7... Kd6 8. g8=Q $18) 5. e7 Kd5 6. e8=Q Bxe8 $11 1/2-1/2 [Event "Med hvid i trækket, remis"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rubinstein, Akiba"] [Black "Flohr, Salo"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/6b1/6P1/1k2P3/5K2/1P6/8 w - - 0 1"] [PlyCount "14"] [SourceVersionDate "2021.07.14"] {[#] Remis, også med hvid i trækket på grund af forskellige omstændigheder, der gør den hvide konges indblanding vanskelig. Bemærk følgende funktioner, der er fordelagtige for sort i diagramstillingen: 1) forvandlingsfelterne for de to farligere bønder har samme farve som løberens. 2) Kb4 og Lg6 står på en sådan måde, at bønderne ikke kan gå uafhængigt (hvis vi f.eks. flytter bonde-g5 til f4, vinder hvid let). 3) bonde-e4 angribes, hvilket gør det umuligt for den hvide konge at gå til f6 der er den korteste vej. 4) bonde-g5 tager et vigtig felt fra den hvide konge. Hvis vi tager alt dette i betragtning, får vi følgende varianter til diagramstillingen (med hvid i trækket):} 1. e5 (1. Kf4 Kc5 $1 2. Ke5 Kc4 $1 3. b4 Bh7 $1 ({Ikke} 3... Kxb4 $2 4. Kd5 Kc3 5. e5 Kd3 6. e6 Ke3 7. Ke5 {og hvid vinder.}) 4. b5 Kc5 $1 5. b6 Kxb6 $1 {Kun her kan denne bonde tages, for nu kommer den sorte konge tilbage på c7 i tide.} 6. Kd5 Kc7 7. e5 Kd7 {Denne variant gør betydningen af ​​den funktion, der er anført under 3) klar.}) (1. Ke3 Kc5 2. Kd3 Kd6 3. Kd4 Ke6 4. b4 Be8 5. e5 (5. Kc5 Bg6 $1) 5... Kf5 6. Kd5 Kxg5 7. Ke6 Kg6 8. Ke7 Ba4 9. e6 Kg7 10. Kd8 Kf6 11. e7 Kf7 $11 {og stillingen er remis.}) (1. Kg4 Bxe4 2. Kh5 Kb3 3. g6 Bxg6+ 4. Kxg6 Kxb2 $11) 1... Kc5 $1 (1... Bh5+ $2 { er dårligt, da hvid nu efter} 2. Kf4 Bg6 3. e6 Kc5 4. Ke5 Be8 5. Kf6 Kd6 6. e7 (6. Kf5 $2 Ke7 7. b4 Bb5 8. g6 Bc4 9. b5 Bxb5 10. g7 Bd3+ 11. Ke5 Bh7 $11 { og stillingen er remis, da løberen nu kontrollerer forvandligsfeltet på g8.}) 6... Kd7 7. b4 Kd6 8. b5 Bxb5 9. g6 Kd7 10. Kf7 Bc4+ 11. Kf8 Ke6 12. e8=Q+ $18 {vinder.}) 2. Kf4 Kd5 (2... Bd3 3. e6 Kd6 ({Ikke} 3... Bh7 $2 {da hvid efter} 4. Ke5 $1 Kc6 5. Kf6 Kd6 6. b4 Bd3 7. e7 Bb5 8. g6 $18 {vinder.}) 4. Ke3 Bg6 5. e7 Kxe7 6. b4 Kd6 7. Kd4 Kc6 $11) 3. b4 Bd3 {og hvid kommer ikke længere. Der kunne f.eks. følge:} 4. b5 Bxb5 5. Kf5 Be8 6. Kf6 Bh5 7. e6 Kd6 $11 1/2-1/2 [Event "Bønderne vinder"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Fischer, Robert James"] [Black "Byrne, Donald"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "4b3/6k1/8/5PKP/6P1/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "15"] [SourceVersionDate "2021.07.14"] {[#] Tre forbundne forbundne bønder vinder generelt mod løberen. Det er vigtigt, at der ikke er randbønder blandt disse tre bønder. Hvis dette er tilfældet, har den angribende konge mindre bevægelsesfrihed, hvilket gør forsvar lettere. Et ekstremt tilfælde, hvor en gevinst bare er mulig, vises ud fra diagramstillingen. Det bliver klart, hvor skoen trykker: den gunstige formation f5-g4-h5 kan kun omdannes til den ugunstige formation f6-g5-h6, og derefter forhindrer sort yderligere handling ved at kontrollerer de hvide felter. Men hvis hvid formår at bringe sin formation frem og spille g4-g5 i det givne øjeblik, er sejren sikret.} 1. Kf4 $1 ({Ikke} 1. f6+ $2 Kh7 ({også } 1... Kg8 {fører til remis efter} 2. h6 Kh7 3. Kf5 Kxh6 $11) 2. Kf5 Bd7+ 3. Kg5 Be8 $11 {og hvid kommer ikke længere. Stillingen er remis.}) ({Forsøget med} 1. h6+ $2 Kh7 2. f6 ({heller ikke} 2. Kf6 {er godt for hvid} Kxh6 3. Ke7 ( 3. g5+ Kh7 4. Ke7 Bh5 $11 {bliver også remis.}) 3... Ba4 4. f6 Bb3 $11) 2... Bf7 $11 {bliver remis, da hvid vil mindst miste en bonde.}) 1... Bf7 ({Ikke} 1... Bb5 $2 {da hvid efter} 2. g5 Be2 3. h6+ Kh7 ({heller ikke} 3... Kf7 { hjælper sort, da hvid efter} 4. h7 Kg7 5. g6 Bd3 6. f6+ Kxf6 7. h8=Q+ Ke7 8. Qe5+ Kd7 9. Qd4+ Kc6 10. Qxd3 $18 {vinder.}) 4. Ke5 Bd3 5. Ke6 Bc2 6. f6 Kg6 7. Ke7 Bb3 8. f7 $1 Bxf7 9. h7 Kg7 10. h8=Q+ Kxh8 11. Kxf7 Kh7 12. g6+ Kh8 ({ Bedre er} 12... Kh6 {ikke, da det også taber ret hurtigt efter:} 13. Kf6 Kh5 14. g7 Kg4 15. g8=Q+ Kf4 16. Qe6 Kf3 17. Kf5 Kf2 18. Kf4 Kg2 19. Qe1 Kh2 20. Kf3 Kh3 21. Qg3# {og hvid vinder.}) 13. g7+ Kh7 14. g8=Q+ Kh6 15. Qg6# {vinder. }) 2. Ke5 Be8 (2... Bc4 {fører til velkendte stier:} 3. g5 Be2 4. h6+ Kh7 5. Ke6 Bg4 6. Kf6 Be2 ({ikke} 6... Bh3 $2 7. g6+ Kxh6 8. g7 Kh7 9. Kf7 $18 { og hvid vinder.}) 7. Ke7 Bc4 8. f6 Kg6 9. f7 Bxf7 10. h7 $18 {osv. og hvid vinder.}) 3. Ke6 Bf7+ 4. Ke7 {Nu kan sort ikke længere holde sin løber på diagonalen e8-h5 (4...Kg8 5.h6).} Bc4 5. f6+ {Under de ændrede omstændigheder kan den hvide g-bonde forblive bagved indtil videre.} Kg8 6. h6 Bb3 7. f7+ Bxf7 8. h7+ $18 {Det er også bemærkelsesværdigt, at denne stilling helt sikkert er vundet for hvid, hvis den forskydes til venstre, selvom den sorte løber kan angribe bønderne bagfra. F.eks. Hvid: Ke5, d5, e4 og f5 Sort: Ke7, Lc2 Der følger: 1.Kf4 Lb3 2.Kg5 Lc4 3.Kg6 og truslen 4. Kg7 tvinger den sorte konge til at trække sig tilbage (3...Kf8), hvorefter hvid vinder let (4.Kf6 og 5.d6).} 1-0
Loading...