Fribønder på begge sider
Når begge parter har skaffet sig fribønder, må der den skarpeste beregning til. Spillet er ganske overordentlig vanskeligt, og der er lejlighed til at finde på de fikseste redninger og markante gevinster. En udtømmende gennemgang er naturligvis ikke mulig og er heller ikke tænkt at skulle gives her, men nogle enkelte typiske stillinger vil have interesse.
Fra praktisk spil, viser vi tre partier:
Partieksempler
[Event "DSB-24 Kongress Meisterturnier-22"]
[Site "?"]
[Date "1925.07.26"]
[Round "?"]
[White "Tarrasch, Siegbert"]
[Black "Saemisch, Friedrich"]
[Result "1/2-1/2"]
[Annotator "Jensen,John Oland"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/8/8/R6P/1r6/p6K/1k6/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "20"]
[EventDate "1925.??.??"]
[SourceVersionDate "2021.06.27"]
{[#] Når begge parter har skaffet sig fribønder, må der den skarpeste
beregning til. Spillet er ganske overordentlig vanskeligt, og der er lejlighed
til at finde på de fikseste redninger og markante gevinster. En udtømmende
gennemgang er naturligvis ikke mulig og er heller ikke tænkt at skulle gives
her, men nogle enkelte typiske stillinger vil have interesse.} 1. h6 {Sort
truer med at spille bonden til a1, hvilket koster tårnet. Går den hvide
bonde til h7, vinder sort med Tb8 og Th8, da den hvide konge er for langt væk.
Hvid opgav i denne stilling, da han ingen udvej så. Partiet kan dog reddes.}
Rb6 2. Rh5 a2 3. h7 Rb8 4. Rb5+ {og på} Rxb5 5. h8=Q+ Kb1 6. Qc3 Rb6 7. Qd3+
Kb2 8. Qd4+ Kb1 9. Qg1+ (9. Qxb6+ Kc1 10. Qd4 Kb1 11. Qg1+ Kb2 12. Qd4+ Kb1 13.
Qg1+ Kb2 $11) 9... Kb2 10. Qd4+ (10. Qxb6+ Kc1 11. Qd4 Kb1 12. Qg1+ Kb2 13.
Qd4+ Kb1 14. Qg1+ Kb2 15. Qd4+ Kb1 $11) 10... Kb1 1/2-1/2
[Event "San Sebastian International Masters-01"]
[Site "?"]
[Date "1911.02.23"]
[Round "?"]
[White "Maroczy, Geza"]
[Black "Tarrasch, Siegbert"]
[Result "1/2-1/2"]
[Annotator "Jensen,John Oland"]
[SetUp "1"]
[FEN "7R/8/8/PK6/1P6/6k1/7p/r7 w - - 0 1"]
[PlyCount "8"]
[EventDate "1911.??.??"]
[SourceVersionDate "2021.06.27"]
{[#] Den slags må man spille meget nøjagtigt. Et øjebliks slaphed og
mange timers arbejde er forgæves.} 1. Kc6 $2 {Nu redder sort sig.} ({Rigtigt
var} 1. Ka6 $1 Ra4 2. Kb5 Ra2 (2... Ra1 3. Rxh2 Kxh2 4. Ka6 Rc1 5. b5 Rc8 6. b6
Ra8+ 7. Kb5 ({Her duer} 7. Kb7 $2 {ikke, da sort efter} Rxa5 8. Kb8 Kg2 9. b7
Kf3 10. Kc8 Rc5+ 11. Kb8 Ke4 12. Ka8 Ra5+ 13. Kb8 Kd5 14. Kc8 Rc5+ $11 {
får remis.}) 7... Rh8 $18 8. b7 {og hvid vinder.}) 3. a6 Re2 4. a7 Re5+ 5. Ka6
Re6+ 6. Ka5 Re1 7. Rxh2 Ra1+ 8. Kb6 Kxh2 9. b5 Kg3 10. Kb7 Re1 11. a8=Q Re7+
12. Ka6 Re3 13. Qf8 $18) 1... Rc1+ 2. Kb6 Rc4 3. Rxh2 {Der truede Th4.} Rxb4+ (
{Ikke} 3... Kxh2 {da hvid så vinder med} 4. b5 $18) 4. Kc5 Ra4 $11 1/2-1/2
[Event "AVRO-Turneringen, Holland"]
[Site "?"]
[Date "1938.01.24"]
[Round "?"]
[White "Keres, Paul"]
[Black "Alekhine, Alexander"]
[Result "1/2-1/2"]
[Annotator "Jensen,John Oland"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/5kp1/5p2/2P5/6R1/1P2K3/7r/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "26"]
[EventDate "1938.??.??"]
[SourceVersionDate "2021.06.27"]
{[#] Begge parter har forbundne fribønder, men de hvide bønder er nærmere
forvandlingsfelterne og må anses for farligst. Endvidere er den hvide konge
udmærket centraliseret, og kan fra sin plads hurtigt komme til alle sider.
Hvid har derfor de bedste gevinstchancer, som han imidlertid ikke forstod at
udnytte. Der fulgte:} 1. b4 g5 2. c6 {Dette træk er teknisk dårligt. To
forbundne fribønder skal følges ad. b5 var nøjagtigere. Her får dette
ingen betydning, men skal blot bemærkes for fuldstændighedens skyld.} Ke7 3.
b5 $2 {Herefter er det forbi med hvids gevinstchancer. Med Td4 kunne han
afskære den sorte konge, hvorefter gevinsten var sikker. Vi kan tage nogle
varianter:} (3. Rd4 Rc2 (3... Rb2 4. Kd3 $18 {og sort kan ikke parere c7.}) (
3... Rh3+ 4. Kd2 Rh8 (4... Rh2+ 5. Kd3 Rh1 6. Kc2 Rh2+ 7. Kb3 $18) 5. Rd7+ $18)
4. b5 Rb2 (4... f5 5. Rb4 Kd8 6. b6 Kc8 7. b7+ Kb8 8. Rb6 $18 {og truslen Ta6
og Ta8 afgør til hvids fordel.}) 5. c7 Rc2 6. b6 $18 {osv. Hvid vinder.}) 3...
Rb2 4. Rc4 Kd8 5. Rc5 g4 6. Kf4 Rb4+ 7. Kg3 Kc7 8. Kh4 Kc8 9. Rh5 Kc7 10. Rh7+
Kc8 11. Rb7 Rc4 12. Kg3 f5 13. Kh4 Rc5 $11 1/2-1/2
For denne art af slutspil gælder i særlig høj grad, at hurtighed er alfa og omega.