Bondeslutspil

Dette afsnit inkluderer slutspillene med en konge og en eller flere bønder mod en konge og en eller flere bønder, kort kaldet “bondeslutspil”, undertiden også mindre korrekt “kongeslutspil”

Denne gang vil vi afstå fra at opdele materialet i hoved sektioner, da hele det foreliggende materiale udgør en stor hoved sektion. Vi vil derfor nøjes med en opdeling i grupper, der i store træk svarer til den metode, som Berger og Rabinowitsch følger i deres slutspilværker. Denne opdeling, der udelukkende er baseret på det tilgængelige materiale, fører til følgende grupper:

Den vigtigste af disse grupper er slutspillet med to bønder mod en bonde, da det er her, hvor finesserne i bondeslutspillet kommer tydeligst frem. For så vidt angår disse slutspil skelner Berger mellem 5 forskellige formationer. Vi påtager os også denne underopdeling med en lille tilføjelse. Vores klassificering af gruppen “to mod en” er:

Slutspillene i “Konge og bonde/bønder mod konge” hører ikke til dette afsnit og er allerede behandlet i Afsnit 1. De principper, der er skitseret der, gælder også for de slutspil, der nu skal følges. I alle bondeslutspil er rollen som konge altafgørende. Kongen skal beskytte sine egne bønder og angribe fjenden; kongen er nødt til at sørge for, at ingen fjendtlig fribonde, kommer til at stå uden for hans kvadrat, han skal hindre sin “kollega” og, hvis det er muligt, presse tilbage.

Den grundlæggende forskel mellem bondeslutspil og slutspil med officerer er, at en officer kan bevæge sig “uendeligt langt”, mens en bondes er begrænset til maksimalt 6 træk. Heraf følger, at bevægelser af materialet, der kan udveksles, i bondeslutspil hurtigt er opbrugt, og dette desto hurtigere, hvis begge parters bønder er på samme linje, som det ofte sker. Hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på c7, kan begge spillere lave 5, muligvis 6 bondetræk (a4 osv. eller a3 osv.). Men hvis vi sætter en hvid bonde på a2 og en sort bonde på a7, så kan hver af disse to bønder maksimalt gøre to træk: 1.a3 a6 2.a4 a5 og bønderne er fastlagte.

Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at foretage et bondetræk, skal du flytte kongen, og det betyder ofte på samme tid, at du er nødt til at give den modsatte konge territorium. Essensen af ​​bondeslutspillet er derfor konstant arbejde med at sætte modstanderen i tvangstræk, så ingen åben feltkamp, ​​men en krig af blokader. Alle træk skal beregnes nøjagtigt, fordi det for det meste afhænger af, hvem der i sidste ende har opposition. Udtrykket “opposition” blev allerede fremhævet i Afsnit 1, og oppositionens store betydning vil fremgå bedre af de følgende eksempler. Målet med alle bondeslutspil er forvandlingen af fribonden, og selvfølgelig gælder følgende ordsprog især: “først til mølle”.

En bonde mod en bonde:

Først og fremmest skal det understreges, at kampen bonde-mod-bonde generelt ender remis, hvis forvandlingen på den ene side mødes med forvandling på den anden side. De eneste undtagelser er tilfælde, hvor den, der kommer først i forvandling, har en umiddelbart afgørende fordel. Selvom det foregående antyder, at et enkelt tempo kan gøre forskellen, er det også muligt, at selv to eller tre tempoer ikke vil være nok til at fremtvinge sejren.

Sammenlign Afsnit 2, del 1, som viser, at dronningen ikke vinder mod a-, c-, f- eller h-bonden på næstsidste række, hvis den forsvarende konge dominerer forvandlingsfeltet, og at lige stillinger er mulige, hvor dronningen ikke kan vinde mod en bonde på 6. (eller 3.) række. Forvandlingen af bonden med en samtidig skak er meget vigtig, da dette betyder en tempogevinst. I nedenstående eksempel 1, vinder hvid som følger:

[Event "Bonde mod bonde, eksempel 1"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Duras, Oldrich"] [Black "Duras, Oldrich"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/6p1/7k/8/1K6/8/1P6/8 w - - 0 1"] [PlyCount "17"] [SourceVersionDate "2022.08.24"] {Sort i trækket ville nemt opnå remis i nedenstående diagramstilling, både med 1...g5 og med 1...Kg6 eller 1...Kg5. [#] Bonde mod bonde; generelle regler; forvandling med skak; Hvid i trækket vinder. Et eksempel fra O. Duras:} 1. Kc5 $1 {Intentionerne forbundet med dette træk er tredelte: For det første rydder kongen vejen for sin bonde, for det andet bliver kongen på kvadraten for modstandernes bonde, og for det tredje kommer kongen så tæt som muligt på sit egen forvandlingsfelt med sin bonde, for eventuelt at fremme sin forvandling.} ({Her kan man se den tredje betydning af hvids første træk: efter} 1. Kc4 $2 {ville sort med} Kg6 $1 {nemt opnå remis. Der kunne følge:} 2. b4 Kf6 3. b5 Ke6 4. b6 Kd7 5. Kc5 Kc8 6. Kc6 g5 7. b7+ Kb8 8. Kc5 Kxb7 9. Kc4 g4 10. Kd3 g3 11. Ke2 g2 12. Kf2 g1=Q+ 13. Kxg1) 1... g5 ({Den sorte konge kan ikke stoppe den hvide bonde i, at komme først til forvandlingsfeltet; se blot her:} 1... Kg6 2. b4 Kf7 3. b5 Ke7 4. Kc6 $1 Kd8 (4... g5 5. b6 {og hvid vinder}) 5. Kb7 $1 (5. b6 $2 Kc8 6. b7+ Kb8 7. Kb6 g5 8. Kc5 Kxb7 9. Kc4 Ka6 10. Kc3 Ka5 11. Kc2 Ka4 $11) 5... g5 6. b6 g4 7. Ka8 g3 8. b7 g2 9. b8=Q+ { med skak, og hvid vinder.}) 2. b4 g4 3. Kd4 $1 {Her er den anden betydning af hvids første træk: den hvide konge forbliver i kvadraten i forhold til modstandernes bonde.} Kg5 ({På} 3... g3 {følger} 4. Ke3 Kg5 5. b5 $1 ({ Her duer} 5. Kf3 $2 {ikke, da sort efter} Kf5 $1 {har opnået remis. Der kunne følge:} 6. b5 Ke5 7. b6 Kd6 8. b7 Kc7 9. b8=Q+ Kxb8 10. Kxg3) 5... Kh4 6. b6 Kh3 ({På} 6... g2 {følger} 7. Kf2 Kh3 8. Kg1 Kg3 {og efter} 9. b7 Kf3 10. b8=Q {vinder hvid}) 7. b7 g2 8. Kf2 Kh2 9. b8=Q+ {Forvandlingen sker med skak, så sort taber.}) 4. b5 $1 {Hver gang den sorte konge truer med at komme ind i kvadratet af den hvide bonde, skal hvid forhindre dette.} ({Efter} 4. Ke3 $2 { ses det tydeligt, at sort med} Kf5 $1 {kommer ind i den hvide bondes kvadrat.} 5. b5 Ke5 6. b6 Kd6 7. b7 Kc7 8. b8=Q+ Kxb8 9. Kf4) 4... g3 ({Efter} 4... Kf4 $2 {løber den hvide bonde igennem og bliver til en dronning. Der kunne følge: } 5. b6 g3 6. b7 Kf3 7. b8=Q g2 8. Qh2 Kf2 9. Ke4 Kf1 10. Kf3 g1=N+ 11. Ke3 Nh3 12. Qg3 Nf2 13. Qxf2#) (4... Kh4 {taber også for sort. Der kunne f.eks. følge:} 5. b6 g3 6. Ke3 Kg4 7. b7 g2 8. Kf2 ({Ikke} 8. b8=Q $2 {da sort efter} g1=Q+ {som kommer med en skak, holder stillingen remis.} 9. Ke4 Qe1+ 10. Kd3 Qd1+) 8... Kh3 9. b8=Q Kg4) 5. Ke3 Kg4 6. b6 Kh3 7. b7 g2 8. Kf2 Kh2 9. b8=Q+ { Sort i trækket ville nemt opnå remis i ovenstående diagramstilling, både med 1...g5 og med 1...Kg6 eller 1...Kg5.} 1-0 [Event "Bonde mod bonde, eksempel 2"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Duras, Oldrich"] [Black "Duras, Oldrich"] [Result "1/2-1/2"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "7K/8/k1P5/7p/8/8/8/8 w - - 0 1"] [PlyCount "21"] [SourceVersionDate "2022.08.24"] {Det faktum, at den hvide bonde er længere fremme end den sorte, repræsenterer her et vigtigt modspil; Hvid kan tabe tre kongetræk og stadig forvandle sin bonde i tide. [#] Bonde mod bonde, 2. eksempel; kvadratets mirakel; Hvid i trækket holder remis. Et eksempel af O. Duras. Den sorte konge står i kvadratet til den hvide bonde, mens den hvide konge tager tre træk for enten at komme i den sorte bondes kvadrat eller støtte sin egen bonde. Ikke desto mindre kan hvid vende spillet som følger.} 1. Kg7 $1 {og nu: } {1)} h4 ({2)} 1... Kb6 2. Kf6 $1 {(truer med 3.Kg5)} h4 3. Ke5 $1 {(truer med 4.Kf4)} h3 4. Kd6 $11 {er stillingen er remis.}) ({3)} 1... Ka7 2. Kf6 Kb6 3. c7 Kb7 4. c8=Q+ Kxc8 5. Kg5) 2. Kf6 h3 3. Ke7 $1 (3. Ke5 $2 h2 4. c7 Kb7 5. Kd6 Kc8 6. Kc5 Kxc7 7. Kc4 h1=Q) 3... h2 4. c7 Kb7 5. Kd7 {og remis. Der kunne eventuelt følge:} h1=Q 6. c8=Q+ Kb6 7. Qc7+ Kb5 8. Qe5+ Kc4 9. Qf4+ Kb5 10. Qg5+ Ka4 11. Qf4+ 1/2-1/2 [Event "Bonde mod bonde, eksempel 3"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Duras, Oldrich"] [Black "Duras, Oldrich"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/5k2/8/p7/8/1PK5/8 w - - 0 1"] [PlyCount "11"] [SourceVersionDate "2022.08.24"] {[#] Bonde mod bonde, eksempel 3; Hvid vinder, men skal passe på ikke at sidde fast med en randbonde eller miste oppositionen. Sort kan ikke længere holde bonde a4, men hvid skal stadig spille meget forsigtigt for at vinde.} 1. Kb1 $1 ({Efter} 1. Kc3 $2 a3 $1 {er partiet remis, f.eks.} 2. bxa3 ({eller} 2. b4 Ke6 3. Kb3 Kd6 4. Kxa3 Kc6 5. Ka4 Kb6 {og stillingen er remis}) 2... Ke7 3. Kc4 Kd7 {osv.}) 1... a3 ({Efter} 1... Ke5 2. Ka2 {er det straks slut, da} a3 { besvares med} 3. Kxa3) 2. b3 $1 ({Ikke} 2. b4 $2 Ke6 3. Ka2 Kd6 4. Kxa3 Kc6 5. Ka4 Kb6 {med remis}) 2... Ke6 3. Ka2 Kd6 4. Kxa3 Kc6 5. Ka4 $1 Kb6 6. Kb4 { og vinder, da hvid har oppositionen.} 1-0

Symmetriske bondeformationer

Symmetriske centrumsformationer kan som regel ikke bruges til udgangspunkt for angreb. Grunden er ligetil, da der oftest er en eller…

Kan hvid vinde?

Hvid i trækket

  • Brikkerne kan flyttes rundt på brættet ved at flytte musen hen på den pågældende brik, tryk derefter venstre museknap ned – hold den nede, samtidig med, du flytter den pågældende brik hen til det felt, den skal stå på. Slip derefter museknappen. Har du brug for et hint til det første træk, klik på redningskransen. Er du stadig i tvivl om det første træk, så klik på lyssignalet for at få det serveret. God fornøjelse 🙂

Jeg sagde jo, I skulle huske den fidus! Ja, Petrosjan-Spasskij, 10. matchparti fra 1966! Petro huskede den i ti år, men den modsatte vej, fra den lidt sværere her til den enklere mod Spasskij. Her er der to henledninger, før de rollehavende står på de rigtige pladser: 45.Lxe5+! Dxe5 46.Dh8+! Kxh8 47.Sxf7, opgivet. Lækkert. Og et godt eksempel på, at når man kender nogle enkle kombinationer, kan man bedre opdage de mere indviklede.

Slutspilsteori

To bønder mod én, gruppe A; I praksis kan den forsvarende part for det meste stoppe den frie merbonde, men så er gevinsten efter den…