Afsnit 1:
Som vi allerede har forklaret i klassificeringen af slutspillene, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:
Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:
3C: Konge og to eller flere bønder mod konge
I dette hovedafsnit vil vi behandle de tilfælde, hvor kongen alene skal kæmpe mod materiale, hvormed matsætning ikke kan håndhæves uden at forvandle en bonde. Dette er følgende muligheder:
Hvis du har en let officer (springer eller løber) såvel som en bonde, er gevinst næsten altid sikret; men vi er nødt til at påpege en række undtagelser, også i betragtning af randbondens lave “evne til at forvandle”. Nedenfor er oversigten:
Kampen mellem konge og to bønder mod konge holder kun remis i sjældne undtagelsestilfælde. Disse ekstraordinære tilfælde kan være på følgende måder:
- At uskadeliggøre bønderne
- Dobbeltbønder
- Pat
Vi begynder afsnittet om Konge og to eller flere bønder mod konge, ved at vise nogle diagramstillinger.
Diagram 1:
1.Ke5-f5 Ke7-f7 2.e4-e5 Kf7-e7 3.e5-e6 Ke7-e8 4.Kf5-f6. Andre træk fører også til gevinst, da hvid har nok tempotræk til sin rådighed. 4…Ke8-f8 5.e6-e7+ Kf8-e8 6.e3-e4 Nu er sort i klemme 6…Ke8-d7 7.Kf6-f7 med gevinst efter 7…Kd7-d6 8.e8D og stillingen er vundet for hvid. Lige en kort bemærkning omkring dobbeltbønder: Hvis en dobbeltbonde er kommet for langt frem, kan den stærkere part miste tempo, og dermed også miste gevinsten.
Lad os se på et andet fjerde træk for hvid: 4.e3-e4 Ke7-e8 5.Kf5-e5 (Her duer 5.e4-e5?? (dobbeltbonden kommer for langt frem) ikke, da det besvares med 5…Ke7-e8 6.Kf5-f6 Ke8-f8 7.e6-e7+ Ke7-e8 8.Kf6-f5 Ke8xe7 9.e5-e6 Ke7-e8 10.Kf5-e5 Ke8-d7 og stillingen er remis.) Ke7-f8 6.Ke5-f6 Ke8-f8 7.e4-e5 Kf8-e8 8.e6-e7 Ke8-d7 9.Kf6-f7 og hvid vinder.
Diagram 2:
Så vidt for dobbeltbønder. Hvis den stærkere part har to eller flere bønder, der ikke er fordoblet, er remis kun mulig i sjældne undtagelsestilfælde. I slutspil af denne art er vi imidlertid altid nødt til at undersøge, om hjælp fra ens egen konge er nødvendig. Hjælpen er f.eks. nødvendig med to forbundne fribønder.
Hvis bønderne ikke står sammen, kan gevinsten ofte tvinges uden hjælp fra kongen; det afhænger af, om afstanden mellem bønderne er så stor, at deres gensidige handling konfronterer fjendens konge med en uopløselig opgave. Spørgsmålet om, hvorvidt bondeomdannelsen kan tvinges uden hjælp fra kongen, kan være af stor betydning i det praktiske spil – selvom der er mere materiale til rådighed.
Kongen skal gå til fronten, hvor bønderne kan forvandles på de mest forskellige måder.
Eksempel med selvbeskyttende bønder
Diagram 3:
Diagramstillingen viser et overraskende tilfælde af remis på trods af tilstedeværelsen af to sunde fribønder.
1…Kg7 2.Ke6 Kf8 og hvid har valget mellem at opgive bonden på f7 (f.eks. med 3.Kf5) og at sætte den sorte konge pat med 3.h6 eller 3.Kf6. Men hvis vi flytter denne stilling en række til venstre, så vinder hvid: F.eks. Hvid: Kc5, bonde på e7 og g5 – Sort: Kg7. Der følger 1…Kf7 2.Kd6 Ke8 3.Ke5! Kxe7 4.g6! og vinder.
Diagram 4:
I denne stilling kræves en smule subtilitet for at fremtvinge en gevinst. Den hvide konge kan ikke let nærme sig sin kollega, for så snart den sorte konge står på h8, vil Kf8?, Kf7? eller Kf6? føre til pat.
For at undgå denne fare skal hvid spille på en sådan måde, at han ofrer sin h-bonde med h8D+ efterfulgt af Kf6 eller Kh6, men igen ikke Kf7? eller Kf8? fordi dette ville føre til pat igen. Så: 1.Ke6 Kh8 2.Ke7 Eller også 2.Ke5 (eller f5). Feltet g7 skal forblive tilgængelig for den sorte konge. 2…Kg7 3.h8D+! Kxg8 4.g7 Kh7 Kf7 og hvid vinder.