Afsnit 1:

Som vi allerede har forklaret i klassificeringen af slutspillene, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:

  • A: Konge og officerer mod konge

  • B: Konge og bonde mod konge

  • C: Konge og officerer og bønder mod konge

Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:

  • Hovedafsnit 1: Matsætning af kongen

  • Hovedafsnit 2: Konge og bonde mod konge

  • Hovedafsnit 3: Forskelligt materiale mod konge

3C: Konge og to eller flere bønder mod konge

I dette hovedafsnit vil vi behandle de tilfælde, hvor kongen alene skal kæmpe mod materiale, hvormed matsætning ikke kan håndhæves uden at forvandle en bonde. Dette er følgende muligheder:

  • 3A: Konge, løber og bonde mod konge

  • 3B: Konge, springer og bonde mod konge

  • 3C: Konge og to eller flere bønder mod konge

Hvis du har en let officer (springer eller løber) såvel som en bonde, er gevinst næsten altid sikret; men vi er nødt til at påpege en række undtagelser, også i betragtning af randbondens lave “evne til at forvandle”. Nedenfor er oversigten:

  • a) c-, d-, e- og f-bonden, understøttet af en løber eller springer, altid vinder,

  • b) b- og g-bonden vinder altid, hvis de understøttes af en springer,

  • c) med hensyn til b- og g-bonde, understøttet af en løber, er en undtagelse mulig,

  • d) randbonden, understøttet af en løber, der står eller kan kontrollere forvandlingsfeltet, altid vinder,

  • e) randbonden understøttet af en løber, der ikke har farven på forvandlingsfeltet, regnes generelt remis og kan kun vinde i undtagelsestilfælde,

  • f) forvandlingen af ​​en randbonde understøttet af en springer sikres, hvis bonden endnu ikke har nået den næstsidste række; på den anden side, hvis bonden allerede er på den næstsidste række, kan remis ikke udelukkes.

Kampen mellem konge og to bønder mod konge holder kun remis i sjældne undtagelsestilfælde. Disse ekstraordinære tilfælde kan være på følgende måder:

  1. At uskadeliggøre bønderne
  2. Dobbeltbønder
  3. Pat

Vi begynder afsnittet om Konge og to eller flere bønder mod konge, ved at vise nogle diagramstillinger.

  • Vi viser her to diagramstillinger, der omhandler disse emner: Selv med hvid i trækket vinder, da han kan vinde oppositionen; man kan ikke nå forvandlingsfeltet med en bonde uden hjælp fra kongen.

Diagram 1:

Selv med hvid i trækket vinder, da han kan vinde oppositionen. Lad os se, hvordan hvid vinder:

1.Ke5-f5 Ke7-f7 2.e4-e5 Kf7-e7 3.e5-e6 Ke7-e8 4.Kf5-f6. Andre træk fører også til gevinst, da hvid har nok tempotræk til sin rådighed. 4…Ke8-f8 5.e6-e7+ Kf8-e8 6.e3-e4 Nu er sort i klemme 6…Ke8-d7 7.Kf6-f7 med gevinst efter 7…Kd7-d6 8.e8D og stillingen er vundet for hvid. Lige en kort bemærkning omkring dobbeltbønder: Hvis en dobbeltbonde er kommet for langt frem, kan den stærkere part miste tempo, og dermed også miste gevinsten.

Lad os se på et andet fjerde træk for hvid: 4.e3-e4 Ke7-e8 5.Kf5-e5 (Her duer 5.e4-e5?? (dobbeltbonden kommer for langt frem) ikke, da det besvares med 5…Ke7-e8 6.Kf5-f6 Ke8-f8 7.e6-e7+ Ke7-e8 8.Kf6-f5 Ke8xe7 9.e5-e6 Ke7-e8 10.Kf5-e5 Ke8-d7 og stillingen er remis.) Ke7-f8 6.Ke5-f6 Ke8-f8 7.e4-e5 Kf8-e8 8.e6-e7 Ke8-d7 9.Kf6-f7 og hvid vinder.

Diagram 2:

Man kan ikke nå forvandlingsfeltet med en bonde uden hjælp fra kongen.

Så vidt for dobbeltbønder. Hvis den stærkere part har to eller flere bønder, der ikke er fordoblet, er remis kun mulig i sjældne undtagelsestilfælde. I slutspil af denne art er vi imidlertid altid nødt til at undersøge, om hjælp fra ens egen konge er nødvendig. Hjælpen er f.eks. nødvendig med to forbundne fribønder.

Hvis bønderne ikke står sammen, kan gevinsten ofte tvinges uden hjælp fra kongen; det afhænger af, om afstanden mellem bønderne er så stor, at deres gensidige handling konfronterer fjendens konge med en uopløselig opgave. Spørgsmålet om, hvorvidt bondeomdannelsen kan tvinges uden hjælp fra kongen, kan være af stor betydning i det praktiske spil – selvom der er mere materiale til rådighed.

Kongen skal gå til fronten, hvor bønderne kan forvandles på de mest forskellige måder.

  • Vi viser nu et eksempel, som er værd at vide noget om. Sort i trækket gør begge bønder harmløse; hvid i trækket vinder gennem selvbeskyttelse af bønderne og ved hjælp fra kongen.

Eksempel med selvbeskyttende bønder

[Event "Med hjælp fra kongen"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Morphy, Paul"] [Black "Anderssen, Adolf"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/1k6/8/2P5/P7/8/7K w - - 0 1"] [PlyCount "29"] [SourceVersionDate "2021.07.11"] {[#]Sort i trækket gør begge bønder harmløse; hvid i trækket vinder gennem selvbeskyttelse af bønderne og ved hjælp fra kongen. Vi viser lige først, hvordan sort i trækket holder remis: Efter 1...Kc5 2.a4 Kxc4 3.a5 Kb5, er stillingen remis. Men hvid i trækket kan bringe sine bønder i sikkerhed:} 1. a4 $1 {Den eneste måde.} Ka5 ({Hvis sort spiller} 1... Kc5 {bliver det besvaret med} 2. a5 $3) 2. c5 $3 {Nu har hvid sikret sin stilling gennem selvbeskyttelse af bønderne. Den sorte konge kan ikke tage a4 uden at komme uden for kvadrat til c5-bonden, mens et øjeblikkeligt angreb på c5-bonden ikke er muligt, da felterne b5 og b6 er utilgængelige for den sorte konge. Gevinst er nu kun muligt ved hjælp af den hvide konge.} Ka6 ({Trækket} 2... Kxa4 {bliver besvaret med} 3. c6 {og efter} Kb3 ({Heller ikke} 3... Kb5 { kan redde stillingen, da hvid efter} 4. c7 Kb6 5. c8=Q $18 {vinder.}) 4. c7 Kc4 5. c8=Q+ Kd5 6. Qa6 {bliver sort mat i otte træk.}) 3. Kg2 ({Ikke} 3. c6 $2 { da hvid efter} Kb6 {mister begge bønder.}) 3... Kb7 {Truer med 4...Kc6, og erobring af begge bønder.} 4. a5 $1 {Igen selvbeskyttelse!.} Kc6 5. a6 Kc7 6. Kf3 Kc6 {På 6...Kb8 (eller Kc8) tvinger hvid med 7.c6! forvandlingen uden yderligere hjælp fra sin konge, for hvis den sorte konge derefter går til a-linjen, går c-bonden, men hvis han går til c-linjen, forvandler a-bonden.} (6... Kb8 7. c6 ({Endelig ikke} 7. a7+ $2 {da sort efter} Kxa7 8. c6 ({ Forsøger hvid med} 8. Ke4 {at komme bonden til hjælp, fortsætter sort med} Kb7 9. Kd5 Kc7 10. c6 Kc8 ({Det er nemt, at træde ved siden af, og det er det der sker med} 10... Kb6 $2 {Sort taber, da hvid nu fortsætter med} 11. Kd6 { og bonden kan nu ikke stoppes.} Ka7 12. c7 Kb7 13. Kd7 Kb6 14. c8=Q $18) 11. Kd6 Kd8 $11 {og stillingen er remis.}) 8... Kb6 9. c7 Kxc7 $11 {opnår remis.}) 7... Kc7 8. a7 Kxc6 9. a8=Q+ $18 {og hvid vinder.}) (6... Kc8 7. c6 Kc7 8. a7 Kxc6 9. a8=Q+ $18 {og stillingen er tabt for sort.}) 7. Ke4 Kc7 8. Kd5 Kc8 9. Kd6 Kb8 10. c6 Ka7 11. c7 ({Træk med} 11. Kd7 {kongen vinder også her, men dog nogle træk senere. Der kan følge:} Kxa6 12. c7 Kb5 13. c8=Q Kb4 14. Qc2 { Den sorte konge bevægelsesfrihed bliver nu indskrænket.} Kb5 15. Qc3 Ka4 16. Qb2 Ka5 17. Qb3 Ka6 18. Kc6 Ka5 19. Qb5#) 11... Kxa6 12. c8=Q+ Ka5 13. Kc5 { Sort bliver nu trukket ind i et matnet.} Ka4 14. Qh3 {Sort er nu i tvangstræk, og bliver sat mat i næste træk.} ({Efter} 14. Qb7 {bliver sort også hurtigt sat mat, men et træk senere.} Ka3 15. Qb1 Ka4 16. Qa2#) 14... Ka5 15. Qa3# 1-0
  • I disse typer slutspil, skal man være særdeles opmærksom på patstillinger. I nedenstående diagrammer, viser vi to eksempler: Sort i trækket holder remis: en overraskende pat; Hvid vinder, men han skal passe på pat. Lige en kort info omkring pat: Pat er en stilling, som medfører, at spillet er remis. Det sker, når den spiller, som skal trække, ikke har nogen lovlige træk til rådighed og hans konge ikke står i skak, dvs. at den ikke er truet af en fjendtlig brik.

Diagram 3:

Sort i trækket holder remis: en overraskende pat.

Diagramstillingen viser et overraskende tilfælde af remis på trods af tilstedeværelsen af ​​to sunde fribønder.

1…Kg7 2.Ke6 Kf8 og hvid har valget mellem at opgive bonden på f7 (f.eks. med 3.Kf5) og at sætte den sorte konge pat med 3.h6 eller 3.Kf6. Men hvis vi flytter denne stilling en række til venstre, så vinder hvid: F.eks. Hvid: Kc5, bonde på e7 og g5 – Sort: Kg7. Der følger 1…Kf7 2.Kd6 Ke8 3.Ke5! Kxe7 4.g6! og vinder.

Diagram 4:

Hvid vinder, men han skal passe på pat.

I denne stilling kræves en smule subtilitet for at fremtvinge en gevinst. Den hvide konge kan ikke let nærme sig sin kollega, for så snart den sorte konge står på h8, vil Kf8?, Kf7? eller Kf6? føre til pat.

For at undgå denne fare skal hvid spille på en sådan måde, at han ofrer sin h-bonde med h8D+ efterfulgt af Kf6 eller Kh6, men igen ikke Kf7? eller Kf8? fordi dette ville føre til pat igen. Så: 1.Ke6 Kh8 2.Ke7 Eller også 2.Ke5 (eller f5). Feltet g7 skal forblive tilgængelig for den sorte konge. 2…Kg7 3.h8D+! Kxg8 4.g7 Kh7 Kf7 og hvid vinder.

  • Afslutningsvis viser vi lige et eksempel, hvor hjælp fra den stærkere parts konge hjælper bønderne: Vinder under alle omstændigheder, men bønderne kan ikke gøre det alene. Et forsøg på at vinde uden hjælp fra kongen ville føre til remis.

Eksempel med hjælp fra kongen

[Event "Med hjælp fra kongen"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Rubinstein, Akiba"] [Black "Spielmann, Rudolf"] [Result "1-0"] [Annotator "Jensen,John Oland"] [SetUp "1"] [FEN "8/8/1k6/8/P2P4/8/8/7K w - - 0 1"] [PlyCount "13"] [SourceVersionDate "2021.07.12"] {[#] Vinder under alle omstændigheder, men bønderne kan ikke gøre det alene. Et forsøg på at vinde uden hjælp fra kongen ville føre til remis. Rigtigt er} 1. Kg2 {Kongen kan dække bonde d4 i tide, hvilket sikrer sejren.} ({Ikke} 1. d5 $2 {da det bliver besvaret med} Kc5 {og efter} 2. a5 Kxd5 3. a6 Kc6 $11 { er stillingen remis.}) ({Heller ikke} 1. a5+ $2 {da det efter} Kxa5 2. Kg2 { Altså med kongen;} ({fordi} 2. d5 Kb5 {ikke giver noget. Men nu når kongen det ikke mere i tide.}) 2... Kb5 3. Kf3 Kc6 4. Ke4 Kd6 $11 {og stillingen er remis.}) 1... Ka5 2. Kf3 ({Eller også} 2. d5 Kb6 3. Kf3 $1 ({Ikke} 3. a5+ $2 { da sort efter} Kxa5 4. d6 Kb6 5. d7 Kc7 $11 {når bonden i tide, og stillingen er remis.}) 3... Kc5 4. Ke4 Kd6 5. a5 Kc7 6. Ke5 Kd7 7. a6 Kc7 8. d6+ Kc8 9. a7 Kb7 10. d7 Kxa7 11. d8=Q) 2... Kxa4 3. Ke4 (3. d5 Kb5 4. Ke4 $1 ({Her ville} 4. d6 $2 {være en fejl, da sort efter} Kb6 5. d7 Kc7 $11 {når den hvide fribonde i tide, og stillingen er remis.}) 4... Kb6 5. Ke5 Kc7 6. Ke6 ({ Også her ville} 6. d6+ $2 {være en stor fejl, da sort efter} Kd7 7. Kd5 Kd8 $11 {opnår remis.}) 6... Kd8 7. Kd6 Ke8 8. Kc7 $18 {og hvid vinder.}) 3... Kb5 4. Kd5 Kb6 5. Kd6 Ka5 6. d5 Kb6 7. Ke6 1-0
  • Det var afslutningen på Afsnit 1, og vi haster nu hurtigt videre med Afsnit 2, som omhandler følgende: Officerer mod bønder. Dette afsnit handler om slutspil, hvor den ene side ikke har bønder, men har officerer, og den anden side ikke har officerer, men en eller flere bønder.

Åbne og halvåbne linjer

Kampen om åbne linjer for løbere og tårne begynder allerede i første træk. I åbningen drejer det sig først og fremmest om at udvikle de…