Afsnit 1:
Som vi allerede har forklaret i Klassificering af slutspillene, kan vi teoretisk opdele materialet i dette afsnit i tre sektioner:
Vi ignorerer de meget enkle tilfælde og kommer derefter med en lille ændring af den klassificerede klassificering til følgende underopdeling af emnet “Kongen alene”, der skal behandles i dette afsnit:
Efter vores gennemgang af Konge og bonde mod konge, vil vi afslutte Afsnit 1 med afsnittet om: Forskelligt materiale mod Kongen. Vi starter med behandlingen af:
3A: Konge, løber og bonde mod konge
I dette hovedafsnit vil vi behandle de tilfælde, hvor kongen alene skal kæmpe mod materiale, hvormed matsætning ikke kan håndhæves uden at forvandle en bonde. Dette er følgende muligheder:
Hvis du har en let officer (springer eller løber) såvel som en bonde, er gevinst næsten altid sikret; men vi er nødt til at påpege en række undtagelser, også i betragtning af randbondens lave “evne til at forvandle”. Nedenfor er oversigten:
Kampen mellem konge og to bønder mod konge holder kun remis i sjældne undtagelsestilfælde. Disse ekstraordinære tilfælde kan være på følgende måder:
- At uskadeliggøre bønderne
- Dobbeltbønder
- Pat
I disse slutspil løber den stærkere part generelt ingen risiko for at miste bonden, da løberen kan beskytte bonden på mange måder, både tæt på (fx Lb2-c3 = gensidig dækning) og fra afstand (fx Lb2-Lg7). Løberen og bonden er ukrænkelige i begge tilfælde, og kongen kan let komme hen.
Diagram 1:
Lad os først se, hvad der sker hvis sort tager løberen: 1…Kxc2 2.b4 Kb3 3.b5 Kc4 4.b6 Kb5 5.b7 Kb6 6.b8D og hvid vinder.
Vælger sort ikke, at slå løberen, men i stedet spiller 1…Kb4 2.Kg2 Kc3 3.Kf3 Kb4 4.Ke3 Kc3 5.Ld1 Kb4 6.Kd4 Kb5 7.Lh5 Kb4 8.Lf7 Kb5 9.Le8+ Kb4 10.La4 Ka5 11.Kc5 Ka6. Tidspunktet er nu kommet til, at hvid kan begynde at trække med sin bonde. 12.b4 Kb7 13.b5 Kc7 14.b6+ Kb7 15.Ld7 Kb8 16.Kc6 Ka8 17.Le8 Kb8 18.b7. Sort kan nu kun sidde og kigge på, at den hvide bonde snart har nået forvandlingsfeltet. Ka7 19.Kc7 Ka6 20.b8D Ka5 21.Db6# og sort bliver mat.
Diagram 2:
Sort i trækket holder remis, fordi bonden falder; Hvid i trækket vinder ved at spærre den sorte konge af. Sort i trækket spiller 1…Ka4 og vinder bonden.
Hvid i trækket kan ikke beskytte bonden, men med 1.Lb3 kan han gøre det kritiske a4-felt utilgængelig for den sorte konge, hvorefter det er let at vinde (randbonde og god løber, se indledningen til dette afsnit). Hvid vinder således: 1.Lb3 Ka5 2.Kg2 Kb5 3.Kf3 Kc5 4.Ke4 Kb5 5.Kd4 Kb6 6.Kc4 Ka5 7.Kc5 Ka6 8.Kb4 Kb6. Nu begynder bonden sin vandring ned mod forvandlingsfeltet. 9.a4 Ka6 10.a5 Kb7 11.Kb5 Kc7 12.a6 Kc8 13.Kb6 Kd7 14.a7 Kd6 15.a8D og hvid vinder.
Diagram 3:
Kongen og løberen står på en sådan måde, at truslen 1…Kb4 ikke kan afværges på almindelig måde. Men løberofret 1.Ld6+! løser problemet. Sort skal spille 1…Kxd6, hvorpå hvid vinder med 2.Ka6 (eller 2.b4) Kb6.
Diagram 4:
I diagramstilling 4 gør det ingen forskel, om det er hvid eller sort der er i trækket, for så snart den sorte konge står på a8, kan hvid kun opnå pat med Ka6, Kc6, Kc7 eller Kc8, fx 1.Kd6 Ka8 2.Kc7 pat.
Selv et løberoffer nytter ikke, for efter 1.Lb8 Kxb8 2.Kc6 Kc8 er der opstået en remisstilling.